Syklistene skal da vel følge trafikkreglene de oxo??

I forrige uke satt jeg å hørte på hvordan syklistene beklaget seg over hvor grusomme vi bilførere er!!! Jo da, jeg skal innrømme at enkelte bilførere ikke viser hensyn til syklistene, og oppfører smakløst.

Når det er sagt så er det kanskje på tide å løfte frem syklistenes oppførsel!!! Jeg har kommet fram til at mange, ikke alle selvfølgelig, ikke kan ha livet kjært. Hadde de hatt det så ville de ikke ha oppført seg som de gjør i trafikken. Kjører på rødt lys, over forgjengerfelt når noen passerer, svinger rett ut i veien uten å se seg for, bestemmer seg plutselig for at de skulle ha svingt til venstre når de ligger til høyre, og bare slenger seg ut rett foran bilene uten å gi tegn…. å listen bare fortsetter.

Det hjelper ikke meg mye om jeg har trafikkreglene på min side, og er uskyldig i et eventuelt trafikkuhell der en syklist blir hardt skadd eller i verste fall dør. Jeg ville måtte leve med det resten av livet. Bare tanken på det får meg til å grøsse…..!!!

Både i går og i dag på veg til jobb måtte jeg bråbremse da en syklist bare svingte rett ut foran bilen min. Begge to kan være takknemlig for at jeg kjørte i 40 kmt akkurat der, og var rask på bremsen. Hadde noe distrahert meg et sekund er det ikke sikkert at det hadde gått så bra. Litt før det måtte jeg stoppe ved et lyskryss for rødt, og i den stunden jeg satt å ventet på grønt var det 5 syklister som kjørte over på rødt…… Jo da, jeg hørte på radion at politiet har begynt å bøtelegge dem, men de kan da ikke stå ved vært eneste lyskryss… det har de ikke midler til å heller ikke folk nok!!!

Kanskje Syklistenes Landsforbund eller hva de nå heter burde se litt på hva de kunne gjøre for at syklistene fulgte trafikkreglene, ikke bare kaste skylden over på bilførerne. 

Jeg er på langt nær noen syklisthater, for jeg er syklist selv å ferdes ute i trafikken like mye som på skogsveiene. Har ikke selv blitt utsatt for noen farlig situasjoner så langt. Hvis både syklistene og bilførerne viste hensyn til hverandre, så skulle det egentlig ikke være så vanskelig å omgås i trafikken…. IKKE SANT??

Ellers så er det en flott og solfylt dag i Oslo på formiddagen, litt under + 10 C. I går ettermiddag fikk vi derimot et skikkelig skybrudd, men det var så tørt så det var helt greit.

Ha en flotters dag videre, sĂĄ kommer jeg plutselig tilbake om en stund :o)

1 kommentar
    1. Syklister skal følge akkurat samme regler som bilister. På landeveier f.eks. har ikke syklister lov til å sykle i klynger slik de ofte gjør. De skal ha like stor avstand mellom seg som det biler må ha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg