En tur rundt i bakgatene….

Trangen til å ta meg en tur rundt i byen kom over meg når lunchpausen nermet seg, og siden været var så bra var det deilig å komme seg ut litt. Tok med meg kamera å rusla litt rundt i bakgatene for å se hvilken forandringer som hadde skjedd siden jeg gikk der sist. Noen steder var det kommet opp nye bygninger, men mye var ved det samme…. Noe som jeg syntes er flott.

Jeg ble helt satt ut over hvor mange kaféer og spisesteder det hadde kommet fram overalt…. De fleste av dem var med spennende utenlandsk mat, som duftet så hærlig og innbydende når jeg gikk forbi :o)) 

Carlmeyersgata, som går fra Hammersborggata bort til Hausmannsgate…

Terje tipset om god mat på Hai Cafe i Carlmeyersgate, men jeg klarte ikke helt å få med meg om akkurat hvor det lå… I dag gikk jeg rett forbi det, men hvorfor skal folk tagge ned vinduer og dører så vanvittig!! Skal definitivt ta en lunch der om ikke så lenge :o))

Litt nye bygninger har det kommet i bakgatene siden jeg gikk der sist… En del av dem var nye boligblokker, og det er jo fint!! Jeg er jo veldig opptatt av å bevare de gamle bygningene og fasadene, og heller kanskje fornye dem innvendig. 

Damstredet er en smal og idyllisk og krokete gate i bydelen St. Hanshaugen. Bygningene langs Damstredet er alle lave trehus, og stammer fra perioden 1810 til 1860. Det aller første huset, Solberg, med nåværende adresse Damstredet 1, ble bygget i 1756 av billedhoggeren Ole Meyer.

Dette bildet googlet jeg for å vise hvordan gaten ser ut innenfra…

Kristparken avgrenses av Møllergata i øst, bebyggelse som hører til Deichmanns gate, Wilses gate og Fredensborgveien i nor, Grubbegata i vest og OBOS-bygget som ligger til Hammersborg torg i syd. Terrenget skråner fra Grubbegata ned mot Møllergata.

Jeg viste ikke at det lå en kirkegård i Grubbegata, men det er Krist kirkegård som er en fredet kirkegård. Den ble anlagt i forbindelse med at byen ble flyttet etter storbrannen i 1624. Ved kirkegården ble det i 1626 ble det først satt opp et lite kapell av tre, kalt Christkirken i påvente av den permanente kirken. Christkirken fungerte som gravkapell fram til den ble revet i 1756.

Grubbegata sett mot Regjeringskvartalet….

Denne lille kirken er St. Edmunds Church og ligger i Møllergata 30. Den ble bygget i 1883-84, og er hjem for den norske menigheten av den engelske statskirken. Den ble restaurert i 1990, og da ble tårnet erstattet med et nytt av noenlunde somme form og størrelse som det opprinnelige.

Samfundsplassen med Oslo Politikammer og SpareBank 1 i bakgrunnen.

Tiltross for at jeg gikk forbi mange spennende kaféer var det Deli deLuca som sto for lunchmaten i form av en Børek med Feta og spinat, og det var ganske godt det oxo :o))

Jeg er like frossen i kveld som jeg var i går, og nå har funnet frem vifteovnen å satt den ved siden av meg på bordet. Den står på termostat og slår seg av å på hele tiden…. Ute har gradestokken grabben ned på minus, bare så vidt og det er vel derfor det er litt huskaldt her inne. Blir nok ikke så lenge før jeg krabber opp i senga  å legger meg til å se litt på tv før jeg sovner, sovner fra er vel mest sannsynlig tenker jeg, hehehe!!

4 kommentarer
    1. S̴ du har snoket rundt i mitt omr̴de idag, og ikke kommet innom, Рjeg hadde jo fri!!! Рskal jobbe fra kl 15.00 tirsdag og onsdag, s̴ mulig lunsj???

    2. Jeg elsker bildene din fra byen! Det beste er alle de gamle husene. Av alle byene er oppe er det bare Tromsø som har gamle hus. Alle de andre ble brent ned under krigen. Narvik og Bodø ble bombet sønder og sammen så er er nesten bare etterkrigs hus igjen.

    3. hobbyting: Veldig synd at mange byer ikke bevarer den gamle bebyggelsen, nÃ¥r de først er borte er det tapt for alltid. Man har jo noe ute pÃ¥ Folkemuseet pÃ¥ Bygdø, men det er ikke helt det samme…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg