En dag pÃ¥ Vulcan og Mathallen Oslo…

Dette har vært en lang men veldig interessant dag, hvor jeg og de andre Avdelingskontaktene har vært oppe på Vulcan og Mathallen til samling i HK-klubben fra jobben. Jeg trodde vi skulle være på Scandic Vulcan, men det viste seg at vi skulle være i Bellonahuset som ligger nedenfor.

Først var det tid for lunch, og den ble spist oppe i andre etasje hos Von Porat. og for en lunch det var. Masse deilige oster, salami, skinke typer, kokt egg, bøkling, marmelade, tatar m/rå eggeplomme og et smør til å dø for. Vi kozte oss virkelig med maten og kunne ha sittet der mye mye lenger hadde det ikke vært for at vi hadde et program å komme igjennom. Jeg smakte på nesten alt sammen, bortsett fra tatar’n og pultosten… Ikke helt min greie det.

Først snakket klubbleder om tiden vi har vært igjennom i forbindelse med nedbemanningen, og tanker rundt hvordan prosessen har vært. I min avdeling fikk vi alle beskjed om at vi skulle få beholde jobbene våre, men det har jo vært noen nervepirrende dager for oss. Alikevel så har andre hatt det langt tøffere enn oss, og fått dårlige beskjeder. Det var derfor veldig interessant å høre litt om de andre avdelingskontatenes opplevelser. Vi holdt på i ca 2 timer med et par småpauser innimellom. 

Det var blitt ordnet sånn at vi fikk en guidet tur omkring i Mathallen av Sverre Landmark fra Aspelin Ramm, som har hatt ansvaret for utbyggingen på Vulcan. Først fikk vi se en presentasjon om historien rundt området før vi skulle inn i Mathallen. Sverre Landmark fortalte at de hadde vært en sølvgruve i fjellet rett ovenfor, og det hadde jeg aldrig hørt om. Ikke mange av de andre hadde det heller. Jeg elsker jo å høre om historien til byen min, så jeg satt som et tent lys mens han snakket.

Nede i kjelleren var den flott PUB, som jeg likte med en gang…. Den var utrolig lang, og når man kikket ut igjennom vinduene så kunne man se rett inn i Akerselva. Jeg må jo si inn for den gikk rett utenfor, og Sverre Landmark fortalte at når elva ble stor var det muligheter for at at den kunne ta seg inn i PUB’n. De hadde derfor en skikkelig sikker dør som skulle sørge for at det forbli der og ikke rant videre inn i Mathallen.

Her kan du se vor høyt på veggen Akerselva er med relativt normal vannstand… Da er det lett å forstå hvor høyt den kan går når det blir mye vann.

Etter omvisningen gikk vi tilbake til Bellonahuset for å høre på et innlegg fra HR avdelingen. Det varte vel i overkant av en time tror jeg, og etterpå kunne vi gå litt rundt på egen hånd i Mathallen å handle før middagen. Jeg skulle ikke være med på den, men jeg ville ta meg en runde inne i hallen. Nina og jeg gikk sammen å så oss litt omkring. 

Første stoppested var Den blinde ku hvor de hadde masse gode oster som vi fikk smake på… Nøkkelosten som vi fikk smake var himmelsk god, nam nam. Jeg kjøpte meg en gavepakning med tre oster som var formet som hjerter. De har jeg tenkt å gjemme til jul å ha på frokostbordet, og de blir jo bare bedre å ligge litt å koze seg.

Jeg skal definitivt ta meg en tur tilbake til Mathallen om ikke så lenge for å handle litt, og sette meg ned for å spise litt og kanskje ta en øl eller to før jeg handler litt til. Jeg var blitt fortalt i forveien at lokalet ikke er så veldig stort, og det var det ikke heller. Det var mange spennende steder å handle, men det var kanskje litt trangt å gå i mellom. Man glemmer det egentlig ganske kjapt for det er så mye å se på, men jeg tror ikke at det er så smart å dra dit på en lørdag for da er det veldig mange der.

Vulcan ligger ikke så langt unna folkeskikken som jeg innbilte meg, og da Nina og jeg gikk derfra brukte vi ikke lange stunden ned til Storgata. Jeg måtte innom Ultra på veg hjem for å kjøpe litt mineralvann og litt middag til i kveld. Når jeg endelig kom inn døra var den blitt over kl 19, og kroppen min var ganske kjørt… Den var i dårlig humør allerede på morningen når jeg våknet med smerter i hofter og knær… Det ble litt bedre etterhvert som jeg fikk myket meg opp, men helt på topp har det ikke vært. Derfor var det veldig godt å komme hjem å få satt seg med bena opp å slappe av litt.

En lang og slitsom uke er snart over, bare en dag igjen å jobbe så er helga her igjen… Akkurat nå kjenner jeg at det skal bli godt med et par dager fri :o))

8 kommentarer
    1. julianogmamma: Neste gang du er i Oslo, og har litt tid til overs burde du ta deg en tur… Masse spennende Ã¥ se og smake pÃ¥, og flere steder Ã¥ sitte ned Ã¥ bare nyte :o))

    2. Det hørtes da virkelig ut som en flott og innholdsrik dag! Jeg har så lyst å beslke mathallen! Det hadde vært både spennende og interessant. Meeen, ingen planer om en Oslo-tur i nærmeste fremtid..
      Ha en fin kveld, og håper du får en deilig og rolig helg også! Kan tenke meg dere har vært i helspenn når det har vært snakk i å miste jobben..

    3. Ellen: Ja det har vært en tøff tid, og det skal bli deilig Ã¥ kunne puste ut Ã¥ komme tilbake til “normalen” igjen. Du fÃ¥r ta deg tid til Mathallen nÃ¥r er i Oslo, det er vel vært et besøk :o))

    4. god morgen Vera Lynn…
      jeg har vært inne å lest litt på siden din og du er kjempe flink
      jeg er vel en av de som ikke har vært mye i oslo og de gangene så har vi vært turister
      og sett det som turister flest gjør i oslo..
      men nå har jeg fått sett noen sider av oslo med dine øyne
      og det gjør oslo til en mere spennende by å besøk neste gang jeg kommer dit
      for da skal jeg stikke innom bloggen din for å få noen friske ideer om hva jeg kan se og oppleve
      ha en flott dag..fanteteflora

    5. wibekke flora: Det var hyggelig at du liker det jeg skriver og legger ut :o)) Jeg er jo veldig glad i byen min, men mest det som er gammelt og som det ikke er så mye igjen av lenger. Skal prøve å finne ting som kan være av interesse når jeg vandrer litt rundt :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg