Premiere for julegave….

En av julegavene mine var en eggekoker fra OBH Nordica, men den har ikke blitt brukt enda. I dag fikk jeg veldig lyst på egg til frokost/lunch og plukket dem fram. Jeg dro litt på smilebåndet da jeg leste meg igjennom bruksanvisningen, for så mye vær forsiktig, pass deg, obs meg her og obs meg der har jeg ikke vært borte i noen gang. Er det virkelig nødvendig å skrive så mange ganger at man må passe seg, så man ikke brenner seg?

Den var kjempegrei å bruke, men det som var det beste var at jeg slapp å gå rundt å passe på så eggene ikke ble for harde. Når vannet var dampet bort så var eggene ferdig og da satte kokeren i gang med å bråke. Men en ting lurer jeg på, og det er hva i alle verden har de fóret hønene med? Skallet var så tynt at når jeg skulle kakke hull i før jeg kokte dem, knuste eller sprakk det så det ble egg utover hele benken. Selv etter at de var kokt var skallet mykt. Ikke det at jeg mener at skallet være beinhardt, men det er en mellomting. Det var uansett en god frokost/lunch.

Før jul handlet jeg inn ganske mye mat, litt vel mye egentlig… I dag stupte jeg inn i kjøleskapet og matskapet og foretok en skikkelig utrydding og endte opp med noen plastposer som skulle ut i søppla. Jeg vet at jeg har sagt det før, men det må nok sies igjen…. Når jeg handler må jeg bare begrense meg, og ikke putte mer opp i handlevogna enn det jeg trenger, men med tanke på at jeg har tenkt å komme meg ned i vekt å legge om kostholdet nå i 2013 så ordner det seg nok :o))

Det å bevege seg ut i gården med søppel i dag var ikke så veldig festlig, for det var veldig glatt ute. Blokktillitsmannen hadde strødd godt i går, men flere steder hadde det forsvunnet ned i isen og frosset fast i natt. Jeg gikk veldig veldig forsiktig da jeg skulle bevege meg fra oppgangen og bort til kontainerne med papirsøppel. Utstyrt med gummistøvler som hadde gode såler gikk det veldig bra, og jeg skle ikke i det hele tatt. Når jeg var hos Claes Ohlsson i går så jeg at det hang brodder med rosa og mintgrønne pigger, og sto å vurderte om jeg skulle kjøpe dem… Endte opp å ikke gjøre det, men angret litt i dag!! 

Det kraftige regnværet i går har sørget for at snøen har minket kraftig til i dag, og den ser møkkete og guffen ut. Ut i fra det jeg hørte på radion så skal vist det dårlige være fortsette i dag, og i morgen så innen jeg skal tilbake på jobb igjen er det vel blitt helt bart over alt tenker jeg. Nå ja, siden jula mer eller mindre er over så er det ikke så farlig for min del at snøen blir liggende noe serlig lenger.

Det har vært dårlig med matlyst de siste dagene, oxo i dag, så derfor har jeg tenkt å lage meg en enkel lappskaus med masse krydderier oppi. Det pleier som regel å sparke i gang matlysten igjen :o))

14 kommentarer
    1. Johanna Haarseth: Det gjør jeg vanligvis, men disse var ikke det. Da jeg skulle ha egg like før butikken stengte før jul var ikke utvalget så stort, og da måtte jeg bare ta det som var. Takk for tipset alikevel :o))

    2. He, he, vi fikk også eggekoker til jul, den kan Fretex få. Jeg er IKKE utakknemlig, men SÅ mye styr for frokostegget. Kok opp vann i en kjele, legg i eggene, sett alarmen på mobilen eller tidsuret på komfyren på 6 minutter, vips så har du et bløtkokt egg 🙂 Når eggeskallet er tynt betyr det at det har vært for lite kalk i foret til hønene vet du.
      Fortsatt god ettermiddag og kveld 🙂

    3. Lillian: Har kokt egg i kjele i alle år til nå, men jeg likte den nye duppedingsen min jeg. Kommer helt klart til å bruke den mye :o)) Definitivt for lite kalk for denne/disse hønene, for skallet var ekstremt tynt.

      Ha en fortsatt fin ettermiddag og kveld du oxo :o))

    4. Jeg ser ikke helt poenget med en eggkoker, fordi det er jo ikke så vanskelig å koke et egg i en gryte. Men fin blogg har du vertfall, ta gjerne en tur innom bloggen min 🙂

    5. Tror hønene har hatt det litt for travelt til jul siden de ikke har skikkelig skall 🙂 Kjøp brodder! Det har jeg gjort og jeg føler meg som en SUV med pigger ;))

    6. Å legge om kostholdet er definitivt godt for både kropp og sjel 🙂 Jeg startet før badesesongen i sommer, gikk ned mange kilo og har holdt meg der. Her finnes det ikke snop, i jula har det gått i masse grønnsaker, frukt og nøtter, samt moderate middagsporsjoner. Kakemons har jeg aldri vært, så den er grei 🙂
      Lykke til, det er bare en ting det står på og det heter VILJE 🙂

    7. Camilla: Selvfølgelig hadde jeg klart meg med en gryte, har gjort det hittil…, alikevel sĂĄ ser jeg at den er litt kjappere og er mer praktisk om morningen nĂĄr jeg skal pĂĄ jobb ĂĄ har dĂĄrlig tid. Da teller sekunder :o)) Skal ikke se bort fra at jeg tar meg en tur innom bloggen din :o))

    8. lulltove: Hektisk tid for hønene pĂĄ denne tiden av ĂĄret, og de har nok ikke tatt seg tid til ĂĄ spise ordentlig…, og da blir det kalkmangel!! Det blir nok innkjøp av brodder, for et kne som ikke helt er blitt bra igjen er det best ĂĄ holde seg oppreist :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg