Folkeskikk en glemt kunst?

Det er i allefall det Ingrid Glette-Iversen spør i Aftenpostens bilag Oslo By torsdag 11. april i år.

Hun er gravid og i slutten av terminen sin, og har under hele graviditeten brukt kollektivtransport. Der har hun gang på gang observert hvordan folk oppfører seg eller kanskje man skal si ikke gjør det. Med voksende mage har det blitt tyngre og tyngre å stå tettpakket uten noen mulighet for å sitte ned. Ingen eller få har reist seg opp for å frigi plassen sin for henne, hun har blitt dyttet til side uten å vise hensyn for å å komme av og på.

Folk er mer opptatt å sitt med nesen ned i telefonen enn å legge merke til om noen trenger å sitte, eller så kanskje de ikke har lyst til å se opp for da slipper de å måtte velge… Hun er ikke den eneste som har obsert dette, jeg ser det hver eneste dag… Nå som jeg tar bane og buss hver eneste dag ser jeg hvordan ikke bare gravide, men også eldre mennesker blir dyttet til side for at yngre og mer lettbente mennesker som “bare” skal ha en sitteplass. Det er rett og slett respektløst og dårlig folkeskikk.

Med et dårlig kne og en vond hæl har jeg hatt store ønsker om å vile mine edle bakdeler på veg hjem, men det skjer sjelden at jeg får sitte… I allefall ikke på t-banen, mens på bussen får jeg som regel sitte. Når det er sagt så ville jeg alikevel ha reist meg opp av avsett plassen min til en person som hadde hatt mer behov for den enn meg. Ikke mange er så høfflig at de gjør det. Hva har egentlig skjedd med oss, hvorfor er vi så lite villig til å vise hensyn til våre medmennesker?? 

Ingrid Glette-Iversen hadde noen tommelfingerregler som vi burde ha frisk i minne når vi reiser kollektivt:

1. Reis deg for eldre og gravide på buss og bane.
2. Slipp dem gjerne foran deg i køen
3. Tilby deg å hjelpe med på- og avstigning, samt hjelpe til å plukke opp ting som faller på gulvet.

Hun avslutter med å si at hun skjønner at disse reglene er forferdelig vanskelig , men vi kan jo prøve å øve oss litt slik at vi en dag kan oppføre oss like sivilisert som i andre deler av verden. Jeg syntes det er en veldig god ide hun har, og selv om jeg allerede nå prøver å være flink til å avgi plassen min…., ja så kan jeg sikkert bli enda bedre på det.

Hva sier dere folkens skal vi gjøre et forsøk??

4 kommentarer
    1. Jepp, alle som er friske og raske bør reise seg, man ser ikke på riktig alle om de kanskje ikke klarer å stå, men det er jo et fåtall. Hvis de reiste seg alle som kunne, så hadde det ikke vært noe problem.

    2. Mariann Sæther Tokle: Nettopp!! Jeg husker da jeg var lita fikk jeg alltid beskjed om å reise meg på trikk og bane for eldre mennesker, og det er noe jeg har med meg den dag i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg