Kerria Japonica Pleniflora

For mange år siden tok mamma med seg en prydbusk fra mormors have som ble plantet nede i skråningen, og der sto den i mange år. Jeg forsøkte å klippe all annen vegetasjon unna sånn at den ikke skulle bli helt gjemt bort, men den ble i grunnen det. På samme tidspunktet fikk vi større balkonger, og i den prosessen ble vårt store flotte blomsterbedd fjernet. Vi bestemte oss for å spa det opp og lage nytt, først bare langs kantene. Vi bestemte oss da for å flytte prydbusken opp fra skråningen til begynnelsen av beddet. Der har den stått siden, og stortrives med å få sol hele dagen :o))

Mamma kunne utrolig mye om blomster og planter, og hun kunne navnet på denne gule skjønnheten. Hun sa hva den het, men det har gått i glemmeboka dessverre. Så i går la jeg ut bilde på Facebook og spurte om noen viste hva den het. Svaret kom fra henne som er matmor til pusenes bror Link… Moren hennes hadde navnet, Kerria Japonica Pleniflora, og når jeg hadde det klarte jeg å finne det norsk navnet som er Soleiebusk. Med samme jeg så navnet husket jeg at mamma kaldte den det :o))

Jeg var litt brutal når jeg klippet den i høst så den er ikke så omfangsrik i år, men den blir alikevel fin å se på når alle bladene har kommet litt senere:o))

8 kommentarer
    1. Det stÃ¥r en rad med sÃ¥nne langs noe av gjerdet her hos oss, de sto her nÃ¥r vi kjøpte huset og kommer igjen Ã¥r etter Ã¥r. De blir over 2 METER høye og naboen vÃ¥r sier at i bygda (?) hun kommer fra kalte de den “Kyss med over gjerdet”, det var et fint navn pÃ¥ blomsten, ikke sant. Takk for det latinske navnet, det er fint Ã¥ vite 🙂 HÃ¥per du har fÃ¥tt nyte været i dag 🙂

    2. Fin! Tror det var samme som vi hadde i hagen vår før vi flyttet til Lillesand. Hvis det er det så blir vel busken fort stor igjen, mener å huske at den ble ganske stor 🙂

    3. Lillian: Jeg har tenkt til la den bli litt større nÃ¥, ikke trimme den sÃ¥ kraftig som jeg har gjort!! Tenker at den er fin nÃ¥r den stÃ¥r der som en gul fin hekk :o)) Jo da, det ble utetilværelse pÃ¥ meg i dag… Været har jo vært helt fantastisk sÃ¥ man kan ikke sitte inne da!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg