Winter wonderland…

Når jeg fikk gnidd søvnen ut av øynene utpå formiddagen i dag oppdaget jeg at det hadde kommet en god del snø, og det snødde fortsatt. Nå er jeg helt klar for vinteren, og syntes at dette var helt toppen.

Det snør ikke like mye lenger som da jeg sto opp, men noen små fnugg kan jeg da se komme dalende. Må nok ut i løpet av kvelden for å måke vekk snø fra garasjeporten. Har ikke tid til å drive med det på i morgen innen jeg skal på jobben…. Begynner det å snø mer utover kvelden å natten må jeg vel alikevel, men da blir det ikke like mye å ta unna.

En av mors små engler ligger å slapper av på gulvet etter å ha herjet rundt i heimen sammen med søsteren. De tok helt av og fløy i vill fart igjennom alle rommene, opp senga, ned på gulvet, igjennom stua og opp i sofaene og ned på gulvet igjen, og opp i toppen av klatrestativet før de raste ned igjen å rulla rundt på gulvet i en stor ball av pels som freste og knurret. Det nytter jo ikke å bli sint på dem heller, for de gir seg uansett ikke!!

Ronja ser helt pshyco ut der hun ligger på krakken i entreen, og på langt nær så engleaktiv som Vinja… De er like ille begge to, og bytter på å mobbe og trakasere hverandre, hehehe! De hørtes grusomt ut, men det er ikke så ille som det høres ut :o))

I går ladet jeg opp mitt Pentax Optio kamera, som er både vanntett og støtsikkert. Jeg ville teste om det faktisk var akkurat vanntett, og fylte opp vasken på badet med vann og slapp et utbrent t-lys ned i. Kamera var helt tett det, og tok et ganske bra bilde under vann. Jeg har redigert fargen noe, for pga lys og andre forhold så ble alt det hvite gult. Jeg er i grunnen veldig fornøyd med kamera når det gjelder kvaliteten på bildene og at det tåler både de våte elementet og det kalde. Det som derimot ikke er et pluss er at batterikapasiteten er elendig, og det er synd.

 

Jeg kommer nok til å med meg Pentax kamera ut når været blir varmere og teste ut flere undervannsbilder, men ellers så bruker jeg nok mitt lille lilla Nikon kamera til bloggen tenker jeg. Det er lite og nett å passer fint i lommen på alle jakkene mine. I tillegg så tar det veldig gode bilder, ikke alltid størst er best!!!

Nå skal denne damen fylle opp kaffekoppen igjen, og nyte den……. Deretter skal jeg sette i gang å steke medisterkaker :o)) Jeg kjøpte ca 1,5 kg med medisterdeig da jeg var i Sverige sist gang og nå er det på tide å få stekt den opp. Tok den ut av fryseren i går kveld og la den i kjøleskapet. Siden jeg ikke er av de som bor på kjøkkenet så måtte jeg kikke litt på nettet for å se hva slags krydder jeg måtte ha og hvor mye det skulle være.

Når jeg er ferdig med medisterkakene skal jeg sette en lussekattedeig som jeg skal bake ut litt senere i dag. Jeg pleier vanligvis å bake dem dagen før Lucia dagen 13.12., men siden formen min ikke er noe tess etter at jeg kommer fra jobb, skal jeg gjøre det i dag å fryse dem ned. Glemte å kjøpe ferskgjær, så denne gangen skal jeg bruke tørrgjer, noe jeg aldri har bakt med før.

Oppdatering om begge prosjektene kommer senere i kveld.

Ha en fortryllende søndag, blogges :o))

10 kommentarer
    1. Når jeg bruker tørrgjær, pleier jeg ikke å blande det i melet, det kan fort bli litt for tørt, synes jeg, og det hever seg dårligere. Jeg rører gjær ut i væsken først. 🙂 Lussekatter er godt!

    2. Synne: Denne gangen havnet gjæren i melet, så får vi se hvordan resultatet blir. Neste gang skal prøve på din måte så får vi se om det blir noen forskjell. Side jeg aldri har prøvd tørrgjær er jeg åpen for råd og tip :o))

      Du har helt rett, lussekatter er godt :o))

    3. Det er vakkert om vintern – like vakkert som i fjor. Håper at jeg får en skitur snart bare man får kjørt opp løypene men det er nok endel som har gått på ski idag. Ellers er snømåking fin trim men pass ryggen, i år kom ddet ut ei bok om snømåking. Husker ikke hva den heter men den ene forfatteren er statsmeterolog John Smith. Sikkert ei artig bok som tar for seg snøskoffer fra den tidlig morgen frem til i dag. Ha en fin kveld.

    4. Det er fint med litt snø, det virker som alle lyder blir mer dempet og det er så stille og rent. Jeg har blitt sittende det meste av dagen på grunn av mitt lille uhell.

    5. Det ble en flott skitur i dag, men vi måtte gå på skogsbilveiene, inne i skogen var det ikke nok snø. Tørrgjær skal blandes med det tørre, den skal liksom være lettere å bruke, uansett 🙂 Lussekatter har vi ingen tradisjon for her i heimen, kaker i det hele tatt er et ikke-tema, det er vi alle enige om, he he. Vi vil ikke måtte gå på slankekur etter jul 😀

    6. Helge: Nå ble jeg nysgjerrig…. Boka heter MÅK SNØ! Jeg fant boken inne på Bokkilden :o)) Jeg er dessverre ikke noen skiløper, og har aldri vært det. Kan være for at jeg alltid får vondt i ryggen etter en skitur. Tar meg heller en tur på bena med kamera i lommen :o)) Ha en fortsatt fin søndagskveld :o))

    7. hobbyting: Det er en av tingene jeg liker med vinteren at det blir så stille, og så blir det så mye lysere. Hørte nettopp at det var meldt mildvær igjen til uka, så vi får nok ikke beholde den så lenge!!

      Jeg har ikke fått vært inne å lest noen blogger i dag og i går, så jeg har ikke fått med meg hva som har hendt deg. Får ta en aldri så liten runde før jeg logger av i kveld å oppdatere meg.

    8. Lene S.: Det er ikke så mye kaker her i huset heller, mest for at jeg ikke er så glad i dem. Lussekatter er gammel tradisjon her i heimen, og det er Luciadagen jula virkelig begynner for meg. Da står jeg opp tidlig, lager kaffe og spiser lussekatter mens jeg ser på lucia utsendelsen på svensk tv.

      Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å bruke tørrgjær igjen, for jeg syntes ikke kattene mine hevet seg som de skulle denne gangen. Det kan jo selvsagt bero på flere ting :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg