Jeg kom i mÃ¥l til slutt…

Det er egentlig merkelig at ting alltid må skjære seg når jeg skal gjøre noen ting… Veldig skjelden at jeg begynner med noe å alt går helt greit fra start til slutt. I dag var intet unntak dessverre……

Her har jeg linet opp alt og venter på at melken, fløten og smøret skal bli varmt sånn at jeg kan lage lussekatt deigen…. Så tenkte jeg at jeg skulle multitaske å vaske opp lit samtidig som jeg ventet, men det skulle jeg ikke ha gjort. For før jeg viste ordet av det var ovnene full av melkeblandingen. Da var det bare å vaske rein ovnsplata og begynne helt på nytt igjen….

Det var første gangen jeg brukte tørrgjær, og jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet. De hevet seg ikke som de skulle å jeg trodde at de kanskje ville være tørre, men det var de heldigvis ikke. Det er jo ikke sikkert at det hadde noe med tørrgjæren å gjøre. Melet mitt var nok ikke helt fersk når jeg sjekket utgått datoen, og det kan ha hatt en innvirkning også. Nå er de i allefall ferdige og ligger godt pakket ned i fryseren.

Før jeg gikk å la meg i går kveld/natt tok jeg ut medisterdeigen å la den i kjøleskapet. Meningen var jo at jeg skulle ta den ut å slenge den på benken når jeg sto opp, men husket jeg det. IKKE. Det var ikke før jeg begynte med lussekatt deigen at jeg kom på å ta den ut, og da var den selvsagt fortsatt frossen. Det betydde jo selvsagt at jeg ikke kom til å bli ferdig med stekingen før langt ut på dagen.

Klokka var over 16 innen jeg fikk startet med å elte deigen, og det tok jo litt tid å steke dem så jeg var ikke ferdig før klokka nermet seg 18. I stedet for å begynne å lage noe annet til middag tok jeg et par medisterkaker og laget meg rotmos. Det ble 27 stykker ut av 1,4 kg medisterdeig å da laget jeg dem en aning større enn jeg vanligvis pleier. De ble saftige og smakte veldig godt :o))

Mens medisterkakene stekte og senere lussekattene ryddet jeg i kjøkkenskapet mitt å fikk kastet endel som hadde gått ut på dato, så nå kan jeg gå juletiden i møte med ryddige skaper :o)) Det trengs noen sånne utblåsninger innimellom dessverre, for jeg har nok en tendens til å handle inn ting som jeg har en formening om å bruke. Så blir det liksom aldri noe av å det blir bare stående der i evig tid.

Nå har jeg latt kroppen synke langt ned i godstolen med bena på krakken, og her har jeg tenkt til å sitte til jeg skal legge meg om en stund. Jeg er glad jeg bestemte meg for å ta alt sammen i dag, for jeg tviler sterkt på at jeg hadde hatt noe energi etter jobben i ukedagene som kommer.

Ha en fortsat fin søndagskveld, blogges :o))

10 kommentarer

Siste innlegg