Julestemning i heimen

De fleste rommene i heimen har nå blitt dekorert med noe rødt, enten i form av lysglass, nisser eller blomster… Det er en av de tingene jeg liker med julen at jeg fyller rommene med den lune og varme fargen. Når det er kaldt ute, ikke som nå, så virker det varmere inne med mange ting i fargen rødt :o))

Hvert år får alle beboerne i borettslaget en plante fra styre, og de siste årene har det vært Asalea…. Jeg elsker planten å syntes den er vakker, men jeg klarer aldri å holde liv i den serlig lenge. Jeg gjør alt riktig og drukner den i en bøtte jevnlig sånn at den aldri tørker ut, alikevel opplever de sjelden å leve ut januar mnd. I fjor hadde det skjedd så triste ting før jul at jeg orket ikke å se at nok en Asalea skulle avgå ved døden. Derfor tok jeg den med til fetteren min og kona i håp om at de skulle klare det jeg ikke klarte.

Det gjorde de ikke, og den reiste til de evige blomstermarker etter kort tid. Asalear er jo sarte planter, og skal pusles å stelles hele tiden. De vi får i borettslaget er massebestilt, og hvor lenge de har stått inntullet i papir vet jeg ikke. Alt sånt spiller en stor rolle for hvordan planten kommer til å klare seg. Jeg krysser fingrene for at jeg skal ha mer hell med meg i år :o))

I ettermiddag var fetteren min og kona på besøk hos meg og vi utvekslet julegaver. De hadde med seg denne flotte oppsatsen, som en liten pus straks var borte å smakte på og spyttet ut igjen, hens bladet på bordet :o))

Jeg hadde ikke spist noe hele dagen så jeg laget en hurtiglappskaus, som jeg tenkte vi kunne spise sammen. Da de ringte for å si at de var ved Fredrikstad så nevnte jeg middagen, men da hadde de allerede stoppet å spist en julemiddag. Jeg var jo fortsatt sulten, og lappskausen var ferdig når de kom så jeg tok en tallerken mens de fikk kaffe og kaker. De har ikke vært hos meg på veldig lenge, så det var veldig hyggelig at de kom innom en tur. De siste årene er det jeg som har dratt hjem til dem for å levere julegavene.

Ronja den lille selskapsløven min var straks borte for å hilse på dem, mens Vinja var mer skeptisk. Det var greit med kona til fetteren min, men hun var slettes ikke sikker på om fetteren min var OK. Det endte med at hun holdt seg på armlengdes avstand inntil hun rusla inn på soverommet mitt å la seg på senga. Der ble hun til de hadde gått, da kom hun sprettende å ville ha kosen sin!! 

All julepynten er framme og det har blitt riktig så julete og koselig i heimen, syntes jeg selv i allefall… Det eneste som mangler nå er å finne juledukene og stryke dem, men det er noe jeg pleier å gjøre på lille julaften. Ofte gjør jeg de mens jeg ser på kvelden før kvelden programmene på tv, enten på NRK eller SVT, men i morgen skal jeg nok begynne litt tidligere.

Denne engelen er jeg spesielt glad i, og den blir alltid hengt veldig høytidelig opp på veggen. Jeg fikk den av min brevvenninne igjennom mange år Birgitta fra Lund/Malmø i Sverige. Vi var brevvenner fra det året jeg fylte 13 år og hun 15 år til for ca 10 år siden. Da ble hun veldig syk og vi mistet kontakten helt fram til tidligere i år hvor vi fant hverandre på Facebook.

Dessverre så valgte Birigitta å avslutte livet sitt selv tidligere i høst, og det gjorde meg så utrolig trist at hun ikke så at hun hadde noen annen utvei. Jeg har tenkt mye på henne etter at hun døde, og alle problemene hun hadde før vi begynte å skrive samme, under tiden og etterpå. Jeg har aldri hatt noen psykiske problemer eller vært ekstremt deprimert, og har derfor store vanskligheter med å forstå hvordan noen kan velge et sånt drastisk slutt på livet sitt. Hadde jeg forstått det så ville det vel være ensbetydende med at jeg hadde store problemer selv……!! Birgitta hadde 5 barn som alle er voksne, og nå i disse juletider går mine tanker til dem!!

Nå skal jeg lene meg godt tilbake i stresslessen å se ferdig Lewis på TV6, og så hopper denne damen i sengen!!

6 kommentarer
    1. Det var masse fin pynt. Må få lagt på juleduker og satt opp litt mere pynt her også. Bad og gang skal vaskes, mat skal handles inn. dress skal sjekkes og sko pusses. Så man kan bare hoppe idet.
      Ønsker deg en riktig God jul.

    2. Her i huset er også det meste ferdig, skal bare lage noen salater og gjør ferdig to kaker og tørke over kjøkkemgulvet så er alt klart. Lammerull, byonneskinke og sylterull er kare til bruk så nå går alt på skinner. Fem timr på jobb og så blir det jul for meg også. God jul til deg og kattene dine og jeg snder deg en varm klem!

    3. Ja, nå har julestemningen kommet selv om det er grønt ute. Det som er igjen her blir nok gjort i sakte takt, for i dag våknet jeg med tett nese og feber. Forhåpetlig er det bedre til i morgen. Ønsker deg en riktig God Jul ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg