Avslappende søndag…

I dag har det vært nok en flott dag med skikkelig knallvær… Allerede tidlig på formiddagen var det ganske varmt og godt, så jeg satte ut på balkongen med kaffekoppen å nøyt det fine været.

Azalean min var blitt litt tørr igjen,så den havna ned i bøtta en god stund… Jeg er fortsatt overrasket over at jeg klarer å holde liv i en sånn vanskelig plante som dette. Den stortrives, og kommer stadig med nye blader, og fortsetter det sånn så kanskje det kommer noen blomsterknupper etterhvert også. Min mamma var veldig flink med azalear, og hadde opptil flere av dem som kom igjen med blomster år etter år. Hun hadde virkelig grønne fingre, og hjemmet var fylt med mange flotte blomster og planter. Nå jobbet ikke hun hver dag, og hadde mye tid til å pusle om dem… Noe jeg ikke alltid har!!

I påsken kjøpte jeg to potter med kattegress som står på kjøkkenet… Jeg har vært flink å vanne dem jevnlig, og som et resultat har de vokst seg enormt store. På formiddagen i dag var jeg nødt til å klippe dem ned en del, for de hadde begynt å legge seg utover gulvet. Pusene er blitt veldig glad i gresset, og da jeg satte dem opp på benken fulgte de etter begge to. De var ikke så happy for at mammen deres tok fra dem noe de likte. 

Mens jeg holdt på å vanne kom jeg på at jeg burde ha dratt ned på gravlund en tur for å se etter stemorsblomstene jeg kjøpte til pappas 90 års dag. Siden det har vært så varmt og tørt så lenge ville de nok trenge litt vann. 

Det var helt folketomt nede på gravlund da jeg kom dit… De stakkars stemorsblomstene mine lå utover bakken, men jeg tror jeg kom akkurat i siste liten. Jeg pøste på en masse vann oppe i fatet og rundt om, og jeg satte meg litt på krakken i sola en stund. De begynte så smått å løfte litt på seg, og jeg tenker jeg skal dra ned igjen i morgen etter jobb for å se hvordan de har det. Veldig synd hvis de ikke klarer seg… Jeg må nok være litt flinkere til å dra ned å vanne heretter hvis det fortsetter å være så varmt og tørt.

Hvitveisen står i full blomst borte i skogen, men det var ikke like mange av dem som det pleier å være. Skogbunnen pleier å være helt hvit av blomster på denne tiden!

Det satt en stor flott humle på en av de gule blomstene, og jeg forsøkte å ta bilde av den med mobilen… Det gikk dessverre veldig dårlig, og humla ble bare en stor mørk flekk. Vurderte å ta med kamera da jeg dro ut, men så glemte jeg det i det jeg gikk ut døra. Typisk det vettu, men det ble da et ganske fint bilde av den gule blomsten :o))

Jeg liker denne årstiden best av alle… Da våkner naturen til liv igjen etter å ha ligget i dvale hele vinteren, og det skjer forandringer fra dag til dag… Bare de siste dagene har de aller fleste buskene fått blader, og mange var blomsterknoppene har begynt å springe ut :o))

Etter at jeg hadde gredd og børstet Ronja i sta, tok hun den lille kammen i egen pote… Hvis jeg forsøkte å ta den fra henne, nappet hun den tilbake igjen med en gang. Hun lå lenge å å koste med børsten, før hun hoppet ned å tok med seg Lotte, rotta hennes, ut på kjøkkenet hvor hun la den ved siden av matkoppen mens hun spiste. Lottene, for det er nemlig to av dem, blir flyttet rundt i heimen og jeg finner dem dem overalt. Verst er det nå hun legger dem opp i vannkoppen, for da må nemlig Lottene henges til tørk å det liker Ronja dårlig…

Da var denne dagen over, og det er på tide å komme seg i seng…

#azalea #kattegress #vanne #sol #varme #alfaset #gravlund #stemorsblomster #hvitveis #skogbunn #ronja #katt #matkopp #vår #natur #blomster 

12 kommentarer
    1. Ja,ja noen har sommer… Flotte bilder og jeg håper du kan nyte dagene mens de er der. Her er det regn men det er snøfritt i bygda her så da går det riktig vei.

    2. Enig, Denne årstiden er nydelig! Er så vakkert å se alle planter våkne, naboer kryper ut av husene sine, fuglene som bygger reir og stifter familie, vår er flott!! 🙂

    3. Tok frem sommerdyna idag da jeg kom fra jobb. Så nå kan det bli sommer med stor S. Etter lørdagens sykkeltur tok jeg det veldig med ro søndag, ble en liten skogstur på 4 km med grilling av pølser i skogens ro. Tok en is i byen senere på dagen og ellers sløve litt. Neste søndag skal jeg til Sandefjord sammen med venner. Ha en fin kveld.

    4. Fine bilder, men det har noe med fotografen å gjøre også :-))) 20 varme på terrassen nå og grillmaten er inntatt, men fra i morgen går temperaturen ned ser jeg 🙁 Ja, ja vi får ta våren/sommeren i etapper, så varer den lenger, he he. Ha en fin kveld 😀

    5. hamyst: Ja, det er ikke bare dyrene som våkner til liv… Det gjør jammen vi mennesker også, og man møter naboer som man knapt har sett og pratet med siden i fjor høst.

    6. Helge: Her er det sommerdyne hele året gitt..,og blir det for kaldt så slenger jeg bare et pledd over på natten :o)) Jeg tok årets første is for noen uker siden, da jeg var i Sverige… Sandefjord er en flott by har vært der noen ganger!

    7. Lene S.: Tusen takk :o)) Vi venner oss fort til det fine været og varmen, men det er ikke realistisk at det vil fortsette fram til sommeren, selv om man skulle ønske det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg