Totalt avslappende søndag…

Bare for å være sikker på at jeg ikke skulle sove til langt ut på dagen i dag, satt jeg alarmen på 10. Den som slo opp gluggene tre timer før var jo meg, og da kom to puser å hoppet opp i senga, for de trodde jo at jeg skulle stå opp. Ikke i dag nei, og med to malende katter bak ryggen sovnet jeg igjen.Neste gang jeg våknet var kl 09:30, og da sto jeg opp.

Etter å ha gjort de faste morgenrutinene + klippet noen tover ut av pelsen til Ronja, laget jeg med frokost. I dag ble det jordbær på brødskiver som jeg tok med meg ut på balkongen. Vinja hadde allerede inntatt sin faste plass i stolen sin. Der lå hun sammenrullet som en ball og sov. Hun gadd ikke engang å røre på et øre når jeg kom ut å satt meg. Etterhvert kom også Ronja ut å hoppet opp på klorestativet, og der satt hun å kikket en stund ut på livet utenfor før hun gikk i gang med et voldsomt vaskerituale :o))

Ute i blomsterbeddet mitt var det ekstremt tørt så jeg bestemte meg for å ta en tur ut for vanne litt….

Jeg er for tiden barnepike på denne vakre skjønningen, og den hadde begynt å henge litt med bladene så det var på tide å komme seg ut å vanne. To knopper er i ferd med å springe ut, og fra det jeg kan se blir nydelig rosa blomster på den. Jeg har lovet naboen å ta den på bagasjetrallen når den skal flyttes, for den er for tung til å bære med potten så full av jord.

 

Jeg så ikke så nøye på slangen da jeg dro med meg vanningstrallen på baksiden av huset, og koblet den på kranen… Det var da jeg oppdaget at det manglet en del, nemlig den som styrer hvor kraftig vannet kommer. Da var det å gå på leting, men heldigvis så lå den rett ned i gresset ved kranen på forsiden. Jeg hadde veldig stive fingre i dag, så jeg klarte ikke å få vridd den sånn at trykket ble fordelt ut i spredning. Jeg var nødt til å bruke fingeren for å få til den effekten, men det fungerte det også.

 

På toppen av skråningen mot gaten vokser det en hel rad med disse blomstene. De pleide ikke å være der før, men for et par år siden var det nesten en hel hekk langs hele kanten. Vet ikke om dette er villblomster eller hageblomster som har spredd seg. Jeg syntes i allefall at de er veldig pene :o))

Da jeg spadde opp beddet igjen for noen år siden, plantet jeg denne klokkebusken.. Det gjorde jeg fordi den tiltrekker seg humler, og mange av dem. Jeg elsker humler, og syntes det er koselig med den fluffy brumlebassen. Noen ganger klarer de å komme seg inn på balkongen igjennom de åpne luftevinduene, og da blir det liv der ute. Ronja og Vinja begynner en vill jakt for å få tak i dem. Ronja er god på å fange humler, og jeg reddet mange ut av potene hennes. Det som forundrer meg er at hun ikke blir stukket eller brent av dem…

Resten av dagen i dag har jeg bare sittet å sløvet ute på balkongen sammen med kattene, som har ligget rett ut når sola sto rett på.

Nå holder et tordenvær på å lage bråk oppe i himmelen, og på undersiden regner det…. Ikke så veldig mye, men nok at det gjør godt for naturen som sårt trengte regn nå.

Det lille som er igjen av kvelden har jeg tenkt til å bruke foran tv-skjermen.

Ha en fortsatt fin søndagskveld, blogges!!

#frokost #jordbær #katt #ronja #vinja #vanne #rose #vannslange #klokkebusk #humle #balkong #søndag

4 kommentarer
    1. Da er vi flere, slæppings er herlig 😀 Den gule raden med blomster heter ‘Fredløs’ 🙂 Har du først fÃ¥tt den i hagen, da skal det veldig mye til Ã¥ bli kvitt den, derav navnet kanskje, den vandrer hvor den vil. Den er ‘ugress’ for Botanisk hage, men jeg synes den er vakker jeg da :-)) Her avsluttet vi dagen med fotballkamp Frankrike-Honduras, hadde ikke Frankrike vunnet, da hadde ikke huset stÃ¥tt, ha ha. Guttungene har sin fars temperament skjønner du 😀 Ha en god dag pÃ¥ jobb og slapp av nÃ¥r du kommer hjem, litt kjølig vind i dag forresten, men fin lukedag 😀

    2. Hei Vera,
      Den gule heter Fagerfredløs (Lysimachia punctata). Og er en meget villig staude. Du finner den i mange gamle hager. Den blomster i juni/juli. Jeg liker den:o) Kanskje fordi den har fine Bestemor minner med seg:o). Den er fin til snitt også.
      Ha en fortsatt fin ettermiddag og kveld:o)

    3. Jeg syntes ogsÃ¥ den Fedløse er vakker der den lager en fin kant ned mot skrÃ¥ningen…. Ikke noe fotball i dette huset gitt… Jeg er bare interressert nÃ¥r VÃ¥lenga spiller kamper, hehehe. Det er deilig nÃ¥ i kveld, og om litt setter jeg meg ut pÃ¥ balkongen for Ã¥ nyte resten av kvelden. Ha en flott kveld videre.

    4. Aaaa, bestemor ja… Min hadde ogsÃ¥ den utenfor stueveggen sin + et rundt bedd pÃ¥ forsiden av huset.. Jeg syntes den er flotte, og koser meg med den siden jeg kan se rett bort pÃ¥ den fra balkongen min. Takk for at du kom med navnet, for jeg hadde ikke peiling pÃ¥ hva den het ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg