Litt oppdatering, del 2

På torsdag 14.08. ringte alarmen veldig tidlig i 3 forskjellige hjem, og vi var nok ganske trøtte i trynet alle tre… Anne, Ann-Karin og megselv. Vi hadde bestemt at vi skulle reise en tur til Tinn for å besøke min tante i Atrå, min far utenfor Rjukan og for å dra opp mot Gaustadtoppen.

Vi dro fra meg ved 8 tiden for å komme tidlig av gårde, men jeg tenkte ikke på at vi havna midt oppe i rushtrafikken. For de fleste andre var jo ferdig med ferien sin…. Alikevel syntes jeg det gikk ganske radig å komme seg ut av Oslo. Vi brukte nok litt lengre tid opp enn hva vi pleier å gjøre, men det gjorde egentlig ikke så veldig mye. Vi var vel hos tante Ågot i Atrå sånn ca 11:30.

Hun hadde dekket opp med kaffekopper, og disket opp med en stabel med vaffler og hjemmebakte boller. Som tilbehør var det multer og rømme. Jeg har ikke vært noe stor fan av multer tidligere, men tydligvis har jeg forandet smak for jeg syntes det var så godt. Det ble til at vi satt en god stund hos tante å skravlet og koste oss, men etter noen timer var vi nødt til å bryte opp å dra videre. Jeg skal tilbake å besøke henne litt senere i høst, og da skal hun invitere hennes halvsøster og bror… min onkel og tante. Jeg har aldri møtt dem før, så det ser jeg veldig fram til.

Fra tante dro vi rett opp mot Gaustatoppen, og jeg må innrømme at jeg sleit veldig når det begynte å bli veldig bratt….. Jeg har en voldsom høydeskrekk som jeg sliter med, og jeg følte meg nesten uvel å fikk litt pusteproblemer. Vi skravla veldig på veg oppover og det tok fokuset vekk fra hvor bratt det var på den ene siden av bilen.

Vi kjørte opp til Stavsrohytta og parkerte der… Derfra kan man gå opp mot og til Gaustatoppen, men ingen av oss hadde tenkt på at det kanskje ikke var så varmt oppe på fjellet. Typisk byfruer på fjelltur!!! Nede i dalen var det +20C, men oppe på fjellet var det litt i underkant av +10C med sur vind, regn og litt sol som skiftet på. Jeg var så frossen da jeg stilte meg opp for dette bildet at jeg klarte nesten ikke å stå stille. En annen gang skal jeg definitivt ha med en tjukkere jakke for å slippe å bli så kald.

Stavsrohytta.

For de som ikke orker å gå opp til toppen av Gaustatoppen, er det alikevel mulighet til å komme opp. Inne i fjellet er det en linebane, og her kan man se inngangen. Vi benyttet oss ikke av muligheten denne gangen. Etter det jeg har blitt fortalt tar man først en bane inn i fjellet, og så går man over på banene som fører en opp til toppen. Det er vistnok ganske klaustrofobisk der inne, og det passer ikke så bra for meg som også sliter med klaustrofobi.

Gaustatoppen var godt gjemt bak et skylag hele tiden mens vi var oppe i fjellet, men når vi kom ned i dalen skinte solen så fint på den. Typisk det der :o)) Bilde ble bra alikevel det, selv om man ikke kan se hele toppen.

På veg ned til Rjukan igjen stoppet vi flere ganger for å ta noen bilder….. Ble veldig fornøyd med dette hvor man kan se store deler av byen :o)) På et tidspunkt ble jeg veldig bekymret, for det luktet så svidd å jeg var overbevist at det var bilen min det var noe galt med. Heldigvis var alt i orden med bilen, og den svidde lukten kom fra et eller annet sted. Tenkte kanskje at det kunne være noe med bremsene, ikke en festlig tanke langt oppe i en bratt fjellvei hvor veien går rett ned for så å svine brått for så å forsette bratt videre.

Når vi kom ned i byen bestemte vi oss for å ta oss en liten spasertur rundt i gatene…. Det var helt dødt og stille å nesten ikke et menneske å se, men det var vel for at butikkene var i ferd med å stenge. Litt uvant for oss at de stengte så tidlig, for her i byen er butikkene oppe til langt på kvelden. Vi tok oss en runde å tok noen bilder mens vi først var der. De har tydlig åpnet demningen lengre opp for det pleier ikke å være så mye vann i elven.

Jeg hadde avtalt med faren min at jeg skulle spandere middag på ham borte på kroa ved Hyttebyen. Han ringte meg mens vi gikk rundt i byen, og da hadde han allerede spist middag hjemme. Vi ble enig om at jeg skulle komme å hente han alikevel så kunne han ta en kaffe med oss å sitte å skravle. Jeg har ikke sett han siden bursdagen hans i fjor høst, så det var riktig koselig å møtes å sitte å skravle en stund. Vi tok oss god tid å nøt ettermiddagen, men til slutt måtte vi bryte opp for å dra tilbake til Oslo. Faren min hadde lyst til at vi skulle komme inn litt hos han, men det var dessverre blitt for sent til det.

Da jeg var hjemme igjen var klokka blitt 21.30, og jeg må innrømme at jeg var veldig sliten i hode…. Inne ventet to selskapssyke puser som syntes at de hadde vært alene litt vel lenge, og de nærmest klatret oppover buksebena mine!!

På fredagen var Anne og jeg invitert til Ann-Karin på middag…. Vi hadde avtalt at vi skulle komme ved 14:30 tiden, og det betød at jeg kunne sove til jeg våknet av megselv uten å bli forstyrret av noen alarm. Alikevel var jeg ikke helt i form når jeg våknet, og jeg hadde egentlig mest lyst til å bare bli hjemme å dasse rundt i ledige klær. Så er det nå en gang sånn at når man først kommer bort å begynner å skravle, ja da glemmer man at ikke er helt i form. Sånn ble det på fredagen også….

Været var så fint at vi satt oss ut på balkongen en stund før vi spiste middagen. Fra balkongen kan man se ned til Oslofjorden og livet dernede, heldiggrisen!!

Ann-Karin serverte en deilig Tikka Masala med masse godsaker til. Etter at middagen hadde fått lov til å synke ned litt kom det gode kokosboller fra Kokosbollefabrikken på bordet, sammen med skoleboller og en kake som vi hadde hatt med oss. Vi gikk ikke derfra sultne :o)) Alle tre hadde håndarbeide så kvelden endte med masse koselig prak og like mye håndarbeidet. Når man har det koselig så går tiden veldig fort, og da vi bestemte oss for å bryte opp å sette nesen hjem igjen var klokka passert midnatt. Jeg fikk jo selvsagt ikke lagt meg med en gang, selv om jeg burde ha gjort det.

I går våknet jeg ganske tidlig og sto opp… Siden Anne skulle komme på middag til meg senere på ettermiddagen, var jeg nødt til å komme meg ut for å handle. Jeg ryddet å ordnet litt innen jeg dro ut, så jeg skulle slippe å styre så fælt like før hun skulle komme. Dro først en snartur bort på Rema for å kjøpe brød, for jeg syntes i grunnen de har det beste brødet. Så ble det en snartur innom Nille på Oppsal for å kjøpe noen flere hvite t-lys, for jeg hadde bare gule og grønne i skapet. Det passet ikke så godt når fargene i stua for tiden går i lilla og rosa. Så reiste jeg ned på Ultra for å handle inn til en gryterett + at trengte noen småting inne på Claes Ohlsson.

Når jeg kom hjem var det bare en time til Anne skulle komme, og da måtte jeg sette inn turboen for å gjøre ferdige de siste som skulle ordnes. Vi hadde tidligere i uken kjøpt inn vin og Mojito som vi skulle kose oss med på kvelden. Av den grunn skulle Anne kampere på sofaen i stua. Det er slettes ikke ofte vi drikker alkohol på disse lørdagstreffene våre, men vi tenkte at det ville være artig å gjøre det for en gang skyld :o))

Vi hadde en hyggelig kveld og klokka ble nesten 03:00 innen vi tok kvelden. Jeg var ganske siiiiigen å jeg tror nesten at jeg sovna nesten før hode traff puten. Ikke kan jeg huske at jeg var våken i løpet av natten heller. Anne ble her til etter frokost, men da måtte hun hjem for å ise av fryseren siden hun venter en ny i morgen.

Resten av dagen i dag har jeg egentlig bare sløvet rundt å nytt å ha ferie…. Jeg måtte ned i kjelleren for å hente reiseburene til pusene, for i morgen skal vi til dyrlegen hos Lørenskog Dyreklinikk for den årlige sjekken og vaksinasjon. De siste gangene jeg har vært der brukte jeg to mindre reisevesker, men de var egentlig litt små så jeg har kassert dem. Reiseburene har ikke blitt brukt på en stund, så de måtte skures og vaskes. Pusene har vært inne i dem for å ta dem i nærmere øyesyn, og ligget litt inni. I morgen derimot er nok ikke burene like populære tenker jeg, for de er ikke så begeistret for å reise å enda mindre begeistret for å dra til dyrlegen.

Det lille som er igjen av denne kvelden skal jeg bruke foran tv-skjermen.

Ha en fortsatt fin søndagskveld, blogges :o))

#familiebesøk #atrå #rjukan #gaustatoppen #fjell #natur #tur #linebane #vær #tikkamasala #håndarbeide #rema #oppsal #nille #ultra #vin #mojito #lørenskog #dyreklinikk #vaksine