Julegaver: sjekk, mat: sjekk, snoop: sjekk, annet: sjekk!


I dag hadde jeg avtalt med Anne at vi skulle dra sammen for å handle inn det siste til julehelgen…. Jeg hadde satt klokka på 8 sånn at jeg skulle ha god tid til hun kom ved 10 tiden, men siden jeg ikke klarte å komme meg i seng før kl 03:00 i natt hørte jeg ikke klokka. Heldigvis våknet jeg av meg selv sånn at jeg rakk å bli sånn någenlunde ferdig til Anne kom.

Først dro vi ned på Bryn-senteret hvor vi stakk en snartur innom Clas Ohlsson for å se om de hadde stekeform til ribben, men der fantes det ikke noe sånt i det hele tatt. Siden jeg ikke hadde fått tid til å spise frokost før jeg dro, gikk vi opp på Al Dente å kjøpte noe å spise. Jeg tok en rekesmørbrød og en kopp kaffe. Vi ble sittende en stund å skravle om litt forskjellige ting innen vi gikk ned på Ultra å handlet inn “litt” mat.

Det var jo akkurat det jeg trodde det skulle bli, litt mat, men da jeg kom til kassen for å betale var regningen på nesten 1.200,-. Nå ja, da er jeg godt forberedt både på matfronten og på snoopfronten til julehelgen begynner. Folk stresset og steamet rundt meg som om det var den siste dag noensinne man kunne få kjøpt mat. Jeg ble ganske forbannet et par ganger, da jeg sto i kø for å komme bort til en disk, og jeg regelrett ble dyttet unna for at noen andre mente at de bare kunne gå foran. Jeg hadde mest av alt lyst til å bruke kjeft på disse idiotene, men lot det være da en eksplosjon fra meg hadde ødelagt julestemningen for andre i butikken.

Etter at jeg hadde fått plassert mine varer i kjøleskapet hjemme, dro vi videre ned på Tveita for å handle inn de siste gavene å litt til kattene våre. Folk stresset rundt like heftig der som de hadde gjort på Bryn. Jeg viste sånn någenlunde hva jeg skulle ha så det gikk raskt å handle. Anne skulle ta ut penger oppe i minibanken i 2 etg., men køen var lang og den ble bare lengre. En dame sto med to stappfulle poser med småpenger som hun skulle putte i vekslemaskinen, men det var ikke der hun tømte dem. Neida, hun klarte å tømme dem utover gulvet å brukte en evighet på å bli ferdig… Det var godt å komme hjem etter endt handletur å vite at nå er alt i boks, og at jula bare kan komme :o))


Da jeg sto opp i dag var tåken tjukk som grøt ute, men utover dagen så kom sola fram en stund innimellom. Det var så fint lys ute da jeg kom hjem fra handleturen i dag, og jeg forsøkte å ta en bilde av det. Dessverre hadde jeg ikke lukket igjen balkongdøren, og da jeg var opptatt med å få det beste bilde begynte det å dugge på balkongvinduene mine. Det så jo ikke jeg så bilde ble ikke så fint som jeg trodde…



Når jeg holdt på ute på balkongen kom jo jentene mine settende etter, for der jeg er… ja der er de også. Ronja har sin faste plass oppe på klatrestativet, hvor hun sitter å filosoferer over livet å kikker ut på verden. Vinja pleier å ligge å dorme seg i sin faste stol, men det er litt kjølig for det nå så hun bare strøyk rundt å undersøkte hver krik og krok. Godjentene til mammen sin det :o))


Tidligere i kveld skulle jeg lage Delfiakake som jeg alltid pleier å gjøre en av de siste dagene før julaften…. Da jeg stupte inn i kjøleskapet og romsterte for å finne Delfiafettet som jeg kjøpte for over en måned siden, ble jeg rimelig lang i ansiktet. Der lå det nemlig ikke noe Delfiafett, men SMULT, og det kunne jeg jo ikke bruke. Da var det ikke noe annet å gjøre enn å hive seg inn i bilen å dra bort på Rimi på Oppsal. De hadde heldigvis, og kaken var reddet.


Det ble ikke så mye røre som det pleier å gjøre så kaken ble ikke så veldig høy…. Jeg smakte på røren, og det var i allefall ikke noe i veien med smaken på den. Kanskje det egentlig er like greit at den ikke er så høy, for den er veldig mektig!

Nå er kroppen plassert godt ned i godstolen med ryggen litt tilbakelent, og bena på krakken…. Her har jeg tenkt å bli en stund for å sløve foran tv-skjermen mens jeg sånn halvt ser på Chevy Chase i Hjelp det er juleferie.

Ha en fortsatt fin kveld, blogges :o))

#Ultra #Bryn #clasohlsson #aldente #mat #juleshopping #tveita #vær #farger #katter #ronja #vinja #delfiakake #smult #chevychase #film #hjelpdeterjuleferie

2 kommentarer
    1. Jeg har faktisk lært av mine feil, mener og begrense matinnkjøp til jul, litt ekstra god mat har jeg kjøpt inn men ikke i mengder. Hverdagen kommer som alltid, man bør forberede seg på alt. Egentlig en kunst og takle jula med alltid de forberedelsene man har. Delte opp mainnkjøpt til jul i 2 omganger. I går ble det pålegg, det ble laks, reker, ost og ikke minst pølser, ble to stk Elgpølse, gir den ene til min mor, var på jakt etter pølser ifra Valdres men fant det ikke. Senere idag skal jeg handle inn frukt, drikke og det jeg “glemte” igår. Ha en fin dag.

    2. Helge: Det verste er med handleturen i går, er at det ikke var så veldig mange varer… De kostet bare mer enn jeg hadde forventet, puh! Butikken vi handlet i er jo ikke akkurat av de billigste, og man kunne sikkert ha redusert sluttsummen en del hadde man gått et annet sted….

      Det eneste jeg ikke har kjøpt, som jeg glemte, er Programbladet. Pleier å kjøpe det hver jul for å få oversikten over alle programmene og filmene!! Det skal jeg stikke ut om litt å skaffe fra Narvesen! Ha en fortsatt fin lille Julaften :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg