Tar DU hensyn?

Hvis det er noe som irriterer meg så er det mennesker som ikke viser hensyn ovenfor andre medmennesker. De går igjennom livet med skylapper og ser seg ikke til høyre eller venstre. Hvor mange ganger har jeg ikke observert eller selv blitt utsatt for en eller kanskje alle disse situasjonene:

– går 5 i bredden på et fortau og ikke flytter seg når andre kommer mot dem

– åpner dører og går inn uten å kaste et blikk over skulderen for å se om noen kommer,
  eller ikke bryr seg når du er like ved å bare slipper døra akkurat sånn at du ikke rekker å gå inn

– stå til venstre i rulletrappen ved siden av venn eller venninne, sånn at ingen kommer forbi og
  ikke rekker tog, t-bane eller buss

– stoppe to skritt vekk fra rulletrappen, sånn at de som kommer etter må gå oppover trappen for ikke å
  ramle over de som står der. (klassisk Oslo City syndromet)

– stoppe med to eller flere barnevogner rett nedenfor rulletrappen for å prate, sånn at man må begynne å gå
  oppover trappen for ikke å ramle opp i barnevognen. (klassisk Oslo City syndrom) 

– presse seg inn på t-bane, tog eller buss før de som skal av, sånn at de nesten ikke rekker å  komme av
  innen dørene lukkes

– stå som en vegg foran dørene på t-bane og buss, for å sikre at ingen andre slipper ut på perongen

– avgi plassen på tog, t-bane eller buss til noen som helt tydelig trenger plassen mer

– trekke lenger inn i t-bane, tog eller buss, for å gi plass til nye passasjerer

– la andre få holde seg fast i stangen på t-bane og buss, i stedet for å tvinne seg rundt stangen som en
  poledancer

Jeg kunne sikkert ha laget listen enda lenger, men den illustrerer vel godt nok hva jeg mener. Nå skal ikke jeg sitte her å vifte med fingeren, for jeg har sikkert syndet noen ganger jeg også…  Stort sett forsøker jeg å vise hensyn til andre, og ikke tenke bare på meg selv å mitt. 

Så hvordan er det med deg….., viser du hensyn?

#hensyn #hensynsløs #skylapper #egoisme #buss #t_bane #tog #rulletrapp #oslo_city #irriterende 

4 kommentarer
    1. Ja, man må jo ta hensyn til andre men har sett flere som ikke gjør det. Mest irriterende er de som går midtcpå fortauet med musikk i åra uten og oppdage at bak kommer en på sykkel som vil forbi.

    2. …hehe..bra observert ! Jeg tror jeg er av de som viser hensyn..kanskje litt for mye enkelte ganger 🙂 Fatter ikke at det ikke falller naturlig for enkelte Ã¥ tenke at det finnes flere enn dem 🙂
      Men heldigvis er det jo noen innimellom som er veldig høflige da..og det sprer jo positivitet til andre også 🙂
      Klem og kos deg videre i dag <3

    3. annebe: Vet du, på t-banen ned til byen i dag kom jeg på et punkt til på listen. Det var de med store ryggsekker, som snur seg rundt uten å se seg for. Jeg fikk en sekk i ryggen som sendt meg inn i plexiglasset med et brak, unskyldning? Absolutt ikke!!

      Du har har helt rett, det finnes heldigvis de som er høflige og hjelpsomme. Disse menneskenes oppførsel kan jeg glede meg over lenge :o))

      Ha en fin kveld :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg