Helt firkantet øynene

Det ble lite med blogging i går, men pc’n gikk allikevel ganske varm… På et tidspunkt hang den seg helt opp, og det var så vidt jeg fikk den i gang igjen.

Grunnen til dette var at jeg satt å bladde igjennom kirkebøker på nettet, for å finne pappas søster so  døde som barn. Jeg fikk blod på tann etter at jeg fikk hjelp fra en  hyggelig dame i en Facebook gruppe jeg er med i, for å finne  pappas bror som også døde som barn. Jeg har bare hørt om deres eksistens, men ingen kunne fortelle noe om når de var født og når de døde.

Min onkel Oskar ble født 17. mai 1919 og han døde 27.07.1927 av noe som het Kolerine. Etter litt søking på nettet fant jeg ut at det var en veldig smittsom diaré. Noen steder sto det at det var et annet navn for Kolera.

Jeg ble så oppspilt over at han var funnet, og det føltes som om  han endelig ble en person å ikke bare en historie noen fortalte.

Etter at Oskar var funnet bestemte jeg meg for å prøve å finne Inger Lise, men det var ingen lett oppgave. Jeg kan jo like godt fortelle med en gang at jeg ikke fant henne, og det etter å ha sittet i flere timer. Øynene mine var helt firkantet og såre til slutt, og jeg måtte bare gi opp. Like før jeg gikk å la meg sendte jeg en mail til arkivet på Hamar for å høre og de kan hjelpe meg.

Det er så spennende når noe man har lett etter så lenge endelig dukker opp ;o))

Nå i kveld var himmelen så flott med masse skyer, og det var ikke så kaldt heller. Jeg kunne sette opp balkongdøra en stund så kattene kunne få løpe litt ut og inn. Det skal jeg si deg at de gjorde også, spesielt Vinja. Hun tok helt av å ble helt propell, hehehe….

Nå skal denne dame finne fram strikketøyet, for det har ikke blitt så mye av det de siste dagene.

Ha en fortsatt fin tirsdagskveld,  blogger ;o))

#slektsforskning #familie #pappa #søster #bror #facebook #balkong #vær #katter #vinja #strikke

8 kommentarer
    1. Kan tenke meg det er kjempespennende med slik slektsgranskning…særlig når man begynner å finne ut noe 🙂
      Gikk tur i stad og så den flotte himmelen her også :)…så måtte ut å ta et bilde da jeg kom hjem :)…men er litt ekstra sliten i kveld så blir ikke noe blogginnlegg på meg i dag 🙂
      Kos deg med strikking og klem fra meg <3

    2. Slik historie er kult, mange ting man kan lære av det. Det er mildt og fint ute nå og det betyr dårlig skiføre men mulig jeg prøver en tur(vinterns siste?) til senere, men det må enten bli seint eller tidlig. Men blir neppe lange turen. Det er forsåvidt joggeskoføre ute, lurt kan det være med brodder. På sideveiene kan det være glatt. Vill nok sove godt til natta for jeg sov dårlig sist natt. Tok en halv paracet i går kveld så det hjalp litt. Lagde meg noen vaffler i kveld og åt mens jeg så TV. Det er mere røre igjen som jeg satt i kjøleskapet. Ha en fin kveld.

    3. Ja dette med slektsforskning er spennende…. Ikke bare se hvordan slektstreet vokser seg større i alle retninger, men lese om personene i bygdebøkene å danne seg et bilde av hvordan de var å hvordan de levde i gamle dager. Jeg begynner å kjenne at jeg er klar for vår nå, og de følelsene ble sterke i dag siden det var så fin temperatur ute.

      Nå blir det noen rader til på strikketøyet inne jeg tar kvelden. Klem og nyt resten av din kveld ;o))

    4. Slektshistorie er spennende, og det er virkelig mye spennende å finne ut. En tur igjennom bygdebøkene er veldig interressant ;o)) Jeg er veldig klar for våren og varmere tider, og i dag har det vært fint. Ha en fortsatt fin kveld!

    5. Både Kolera og Kolerine er en smittsom tarmsykdom, i gamle dager ble det gitt Kolerinedråper mot smertene, men den syke døde som regel av dehydrering og underernæring fordi de ikke orket mat og drikke. Dette iflg en fetter av meg, han har tatt jobben med å lage mitt slektstre på både mor- og farssiden 🙂 Ikke noe blått blod å finne, he he, og heller ingen tragedier, heldigvis og lite sykdom. Min farmor og farfar er i live enda, blir 98 år snart, de kunne bidra med mye. Her skinner sola, men nå skal jeg over skyene en tur 😀 Ha en fortsatt fiiin tirsdag 😀

    6. Lene S.: Det er ikke noe blått blod her heller, men pappas bestefar kom fra Värmeland du skjöna å det er en del svenske kjendiser i slekten… Langt ut på andre grener, så det er vel egentlig ikke noe å skryte av, hehehe!! På både mamma og pappa sin side er alle besteforeldre og foreldre døde, så det er oss søskenbarn som er eldste generasjon. Akkurat det syntes jeg er litt trist, for det er så mye jeg skulle ha spurt dem om slekten… Ha en fin kveld videre :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg