Å klørne ble stusset

I dag har jeg vært hos veterinæren med Ronja og Vinja for å klippe klørne deres. Dette er ikke noe jeg gledet meg til, for det pleier å være en veldig stressende opplevelse for både mammsen og kattene. Det pleier å begynne allerede når kattene skal inn i reiseburene, men utrolig nok gikk fikk jeg dem inn uten altfor mye mas. De viste sin missnøye med å mjaue høyt og sårt, men mammsen lukket ørene og fikk begge to inn i bilen å dro avgårde.
Jeg bruker vanligvis 10 Liv på Lørenskog, men siden det bare var snakk om å klippe klær ville jeg ikke dra så langt. Vi har en veterinær på Oppsal Senter, og siden det bare er noen få minutter med bil var det like greit å dra dit. Jeg måtte vente litt før jeg kunne ta dem ut av bilen for det var hunder både utenfor og inne. Tenkte det ikke var så smart å utsette dem for noe som kunne stresse dem mer enn nødvendig.

Veterinæren Nina var så rolig å fin og Vinja ga ikke et pip fra seg under hele besøket. Hun kikket storøyd rundt seg, og var nok litt usikker på om hun skulle syntes det var greit å være der eller ikke. Ronja var helt sikker på at hun ikke ville være der å sa fra, men hun var alikevel ganske så tålmodig å klørne ble klippet med et par pauser. Litt stresset var hun, men jeg tenkte at frk Lillepuzdatter var klar for å reise hjem å alt hadde gått bedre enn forventet.

Veterinæren hjelp meg ut i bilen med burene, men da vi skulle sette dem inn i bilen kom en kvalmende odør fra buret til Ronja. Hun hadde bærsjet å det stinket noe helt vanvittig. Det var ikke bare en gang jeg brakk meg der jeg kjørt hjemover….


Vel hjemme igjen slapp jeg ut Vinja, og satte Ronja på badet…. Da jeg skulle åpne å slippe ut Ronja hadde jeg glemt å lukke badedøra, og hun bare satte avgårde å løp fra rom til rom klissvåt av tiss og bærsj. Hele leiligheten stinket, men ikke så ille som badet hvor buret sto full av avføring. Jeg fikk vasket litt av Ronja og tørket henne med papir, men helt ren var hun ikke… 

Jeg var sliten og sulten å hadde mest av alt lyst til å bare sette meg ned, men det kunne jeg ikke… Først gikk jeg over med engangskjøkken kluter og fikk opp det verste på gulvet samt oppi reiseburet. Tilslutt var det bare å hente fram skurebøtta og vaske rent alle gulvene… Jeg hadde tenkt å vaske gulvene en av de nærmeste dagene, men ikke akkurat i kveld. Nå er det gjort, og jeg er helt ferdig!!

Veterinæren syntes at Ronja var i rundeste laget, og mente at jeg skulle prøve et annet fór enn det jeg bruker. Jeg fulgte rådet å kjøpte med meg en sekk hjem. Like før jeg dro bort for å klippe klørne så hadde jeg åpnet en ny sekk, men da tok jeg å tømte det tilbake igjen til sekken. Nå er det å følge anvisningene til punkt å prikke så kanskje pusen blir litt mindre etter hvert…..

Nå skal jeg slappe av foran tv’n en stund før jeg kryper under dyna….

Ha en fin kveld videre!!

#katter #klør #klippe #veterinær #oppsal #senter #stress #reisebur #vinja #ronja #avføring #vaske #gulver #fór

6 kommentarer
    1. De er flinke på slike dyreklinikker. Ikke så ofte kattene er der derfor blir det litt protest. Tror at kattene dine ble fornøyd med resultatet.

    2. Helge: De er nok veldig fornøyd med korte fine klør, og enda mer fornøyd med at de er hjemme igjen. Katter er sære dyr, og de blir gjerne litt gretne når ting ikke går den veien de vil….

    3. Siv Svanem: Ja, det kan du trygt si puh… Det var nok ikke så greit for Ronja, og hun er jo en fin kattefrøken egentlig å da er det ikke så festlig å skitne til pelsen sin… Hun er nok litt furten enda, men det er snart tilbake til normalen igjen :o))

    4. Vet ikke hvem jeg synes mest synd på, Ronja eller deg :- De jeg kjenner som har innekatter har ‘noe spesialgreier de klorer på’ og da ordner klørne seg selv 🙂 Ha en fin helg, nå er det ut i skogen og opp i trærne 😀

    5. Lene S.: Kattene mine har også klorestativ, opptil flere… Vinja bruker det hele tiden, mens Ronja er ikke like flink til å bruke dem. Derfor blir hennes klør så lange ganske raskt.

      Det var vel kanskje mest synd på Ronja, som er en veldig renslig pus å ikke liker å grise seg til. Gulvet trengte en vask uansett, men det var ikke en festlig jobb for det stinket. Nå er pusefrøknene ute på balkongen i vårsolen å koser seg :o))

      Ha en fortsatt fin søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg