Dette kan jeg altså ikke

For det meste klarer jeg å ordne tingene selv, og får jeg det ikke til i første omgang så gir meg ikke for det. I de fleste tilfeller så greier jeg å ordne det, men i dag måtte jeg i grunnen gi opp.

Det har seg nemlig sånn at jeg har en sånn T-We boks fra Canal Digital, som jeg går fant ut ikke fungerte helt optimalt. Jeg sjekket ut hvordan den var koblet opp mot modem ol., og fant fort ut at den ikke koblet opp slik den skulle i henhold til bruksanvisningen på nettet. Det var en kabel som ikke fantes montert på noen av mine bokser. Jeg fór ned i kjelleren å fant esken, og der lå jammen kabelen. 

Da var alt i orden, tenker du… Å nei da, for antennekabelen var altfor kort til at jeg fikk koblet alt sammen som det skulle. Jeg strakk å tøyde, og det var ledninger og kabler utover hele gulvet som man lett kunne snuble i. Sånn kunne jeg jo ikke ha det, og satte alt tilbake til der de hadde stått innen jeg satte i gang.


Det jeg trengte av rett og slett en antennekabel som var lengre enn den jeg hadde i fra før…. Så når lunchen kom i dag, fortet jeg meg bort på Clas Ohlsson i Torggata for å skaffe en ny kabel. Jeg trodde selvsagt at jeg bare kunne gå å kjøpe en i den lengden jeg trengt, men var det så enkelt…? Ikke på noen måte, skriiiiiiik!!

Det hele endte opp med at jeg måtte kjøpe en kabel på 10 meter + to endestykker som skal brukes for å montere kabelen henholdsvis i datauttaket i veggen, og i modemet. For en ferdig kabel med endestykker ferdig montert på kommer bare i 1,5 meter, og jeg må ha ca 5 meter. Det var jo så enkelt sa ekspeditøren, og det er det sikkert hvis man vet hva man gjør. Noe jeg ikke gjør…. Jeg har aldri gjort dette før, og jeg har ikke peiling på hvordan det skal se ut. Langt mindre hvor mye som skal skrelles av kabelen for å sette på endestykket.

Jeg fjernet så mye som jeg turte fra kabelen, men jeg er så usikker på om det er riktig sånn jeg har gjort. Har forsøkt å finne noen bilder av dette på nettet, men har ikke helt klart å få det til . Her må jeg bare innrømme at jeg må finne noen til å hjelpe meg, som vet hva de driver med.

#canaldigital #antennekabel #modem #data #koble #twe #boks #ordne #fixe #klareseg #hjelp #bistand #clasohlsson #torggata #selvjulpen #motløs #irriterende

10 kommentarer
    1. SÃ¥nt er jeg helt “grønn”pÃ¥..og mann er heller ikke ekspert pÃ¥ slikt selv om han er flink med det meste annet i huset…men heldigvis er begge guttene flinke med tekniske ting, sÃ¥ de fikser det meste sÃ¥nt her 🙂 HÃ¥per du fÃ¥r fiksa det…det gjør du jo , men at det ikke tar sÃ¥ lang tid 🙂 God natt :))

    2. annebe: Faren min lærte meg en del, og jeg kan montere ledninger pÃ¥ lamper. Dele dem Ã¥ sette pÃ¥ brytere ol. Dette her ble noe helt annet siden jeg ikke vet hvordan det skal se ut ferdig… Blir nok en ordning pÃ¥ en eller annen mÃ¥te. Ha en riktig god natt :o))

    3. Slike ting kan være litt vanskelig innimellom. Men ikke gi opp, det er ting som er verre. Ta tiden til hjelp så går det bra, men jeg er av den typen at jeg skal klare det med en gang. Så suser jeg på en stund til det blir stopp. Og dermed blir jeg skuffa over meg selv. Man lærer av slikt, mend et er så enekelt at det ikke er vanskelig engang. Fabler om en liten ferietur til sommern eller høsten, fikk igjen noen kr på skatten men jeg må sjekke div ting, mulighetene er mange.
      HÃ¥per du er i bedre form i dag. Ha en fin dag.

    4. Helge: Jeg er så utrolig sta, at jeg gir meg ikke med det første. Det har ikke blitt noen ordnings på det enda, for jeg har ikke hvert hjemme før nå i kveld. I tillegg til å være sta er jeg også veldig nysgjerrig, for jeg vil vite hvordan ting fungerer også.

      En ferietur er ikke å forakte, og jeg håper du finner et reisemål du blir fornøyd med.

      Ellers så er formen ganske bra igjen, og jeg har vært på jobb i to dager nå :o))

    5. Ann: Jeg sjekket nÃ¥, og den kabelen jeg skal ha kommer bare i 20 m rull. Jeg skal nok klare Ã¥ fÃ¥ ferdigmontert den kabelen jeg har, for jeg sjekket med noen pÃ¥ jobben Ã¥ det ser ut til at jeg har gjort helt riktig….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg