Damene i farta

Med det samme jeg slo opp øynene i dag, spratt jeg mer eller mindre opp av senga å åpnet persiennen… Været ikke akkurat perfekt, men det regnet iallefall ikke så da var det håp for nye planter på gravlund.

Anne kom hit ved 11 tiden, og vi spiste frokost/lunch sammen innen vi dro ut… Først gikk ferden bort på Alfaset Gravlund for å fjerne høst og vinterplanene fra min familiegrav, men der hadde gravlund kommet meg i forkjøpet så det var ikke noe å gjøre. Været hadde bedret seg betraktelig og sola skinte å varmet opp luften ganske bra. 


Vi dro videre bort til Østre Aker hvor Anne har sin familiegrav. Hun hadde en rose som hun ville ta opp, og som hun trengte hjelp til. Jeg hadde tatt med meg den store hagespaden min, og med et par forsøk så kom rosen opp av jorden uten noen problemer.

Like før vi dro fra gravlunden sendte vi en melding til Ann-Karin, for å si fra at vi var under veis. Det tok ikke mange minuttene å kjøre derfra og opp til Lambertseter, og etter å ha plukket henne opp dro vi bort å Plantasjen borte på Skullerud. Der var det flere enn oss som var ute for å kjøpe nye planter til balkong og have. Det var ikke mange ledige parkeringsplasser, men vi var heldig å fant en ganske raskt.

Jeg pleier sjelden å treffe noen jeg kjenner når jeg er ute sånn, men i dag gjorde jeg faktisk det. En tidligere kollega som sluttet hos oss i 2010, og jeg har faktisk ikke sett ham siden. Vi ble stående å prate en liten stund innen vi gikk hvert til vårt.

For noen år siden så hadde jeg alltid gule prestekrager i balkongkassen, men de siste årene har jeg ikke fått tak i dem. I dag så hadde de noen igjen, og da var jeg ikke sen om å ta meg meg 6 stykker. I tillegg fant jeg en passe stor krukke med små stemorsblomster som jeg kjøpte. De andre to handlet også en del blomster, så det ble ganske fult i bagasjerommet.


Etter å ha vært en snartur hjemom hos meg dro vi opp til Plantasjen oppe på Olavsgård, hvor vi fikk kjøpt inn de siste plantene vi trengte. Det var like mange mennesker der opp, og da vi ville sette oss ned for å få oss en matbit var ikke det så veldig enkelt. Anne så et ledig bord med to stoler, og vi fikk en stol fra et annet bord. Mens Ann-Karin og jeg var å kjøpte mat ble det ledig et 4 mannsbord, og da flyttet Anne seg dit.

Det var godt å sitte ned en stund å vile seg, men vi kunne ikke sitte for lenge siden vi skulle rekke å dra ned på graver å plante før vi ga oss for dagen. Vi dro først til min familiegrav, hvor jeg fikk satt ned de plantene jeg hadde kjøpt. Deretter gikk ferden til Annes gravsted. Etter det var det på tide å sette nesen hjemover igjen. Vi kjørte Ann-Karin hjem og så var det min tur.



Sånn ble det på graven når den var ferdigplantet. Jeg syntes at det ble veldig fint, men ser vel at jeg kanskje burde ha hatt et par sølvkranser til på forsiden. Det er lett å fixe litt senere. Jeg hadde en stor lykt i tillegg, men den fjernet jeg nå. Kan heller sette den på igjen, når høsten kommer.


Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente med å plante i balkonkassen til i morgen, men når jeg kom hjem klarte jeg ikke å la være. De visne Erikaene forsvant raskt ned i en plastsekk, og de så vinduene som var veldig skitne ble vasket før jeg begynte å plante i balkongkassene. Ble ikke så ille dette vel??


Når jeg var ferdig, ja da var jeg ferdig også…… Jeg tok med meg en boks med øl, og satte meg ut på balkongen for å slappe av en stund. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg gled inn i drømmeland…

Nå burde jeg ha vært i seng for lenge siden, men dessverre har jeg ikke klart å komme meg opp i senga enda.. Jeg er veldig trøtt, og bare jesper så nå logger jeg av for i kveld. Natta

#gravlund #alfaset #østreaker #plantasjen #skullerud #blomster #stemorsblomster #sølvkrans #prestekrager #gul #oalvsgård #mat #plante

2 kommentarer
    1. Det er bra at foolk steller pent med gravene man har til minne om sine kjære. Sov dårlig i natt så i kveld blir det tidlig puta. På jobben var det mye kaos. Håper det blir bedre utover til uka. Venter på ei paklke fra Get, det er en ny boks til TV-en, har fått sms at den kan hentes men må vel ha en lapp med seg tenker jeg. Veit ikek om jeg gidder og stikke opp nå etterpå, er trøtt og er ute hele dagen. Må sjekke om jeg skal ha noe på kiwi likevel. PÅ lørdan ble det en sykkeltur og på søndag en kjapp skogstur. Som mange andre venter jeg på den store sommervarmen som kan vare meget lenge – men den kommer.

    2. Helge: Et sted hvor det alltid et velstelt og fint, er på gravlund. Det er en fryd å se når man går rundt der. Det minner meg om at det er på tide å sjekke beplantningen igjen…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg