Noen observasjoner

Når jeg er ute blant folk så liker jeg å se på hva de gjør og hvordan de oppfører seg.. Jeg er den personen som står stille på t-banen og observerer alt og alle, uten at jeg på noen måte glaner å ser nysgjerrig ut.

Vi er jo ikke det mest lystige folkeslaget som finnes når vi oppholder oss på offentlig transportmidler. De fleste av oss sitter eller står å stirrer på ingenting, og prøver så godt vi kan å ikke møte blikket til våre medpassasjerer. Da kunne det jo hende at vi må smile eller vise følelser. Det er ganske merkelig at vi gjør dette, for de aller fleste av oss er egentlig ganske utadvendte personer som liker å omgå andre mennesker :o)) Bare ikke når vi er på buss eller t-bane.

På bussen i dag sto det ei jente bak meg som sto å pratet ekstremt høyt i mobilen sin. Hun snakket da jeg kom på, og hele veien til der jeg gikk av, og det var på et språk som få av oss andre forsto. Innimellom dukket det opp et norsk ord, og alle skottet bort på henne å jeg innbiller at alle var like nysgjerrig på hva hun pratet om. Det var nå i alle fall en lystig samtale, for hun lo hjertelig innimellom :o))



Visse ting har forandret seg de siste årene… Før satt de fleste med hver sin avis å leste seg til og fra jobb, og de som ikke hadde noen avis satt gjerne å leste sidemannens avis i smyg eller kanskje i en bok. Satt man på treseteren på t-banen og en hadde Aftenposten, måtte man nesten hjelpe til å holde for de var jo så enorme. Nå om dagen er det nesten ikke en avis å se noe sted, for de har blitt byttet ut med mobiltelefonen og nettbrettene. Det er like mange som leser avisen på mobilen, som de som spiller et eller annet spill.

Når det gjelder meg selv, så blir jeg reisesyk hvis jeg sitter med hode ned i en bok eller glaner på mobilen. Så derfor står jeg for det meste å observerer hva alle andre foretar seg.

#reise #lese #aviser #mobiltelefon #nettbrett #observasjon #tbane #buss #medpassasjerer #snakke #spill #bok #nysgjerrig #andremennesker #forandring

2 kommentarer
    1. Jeg har sett det samme på toget også. Sist helg reiste jeg med tog, der var det lesebrett, PC og med ledning til øreklokkene. En satt med 2 mobiler + en PC på fanget og attpåtil øreklokker på seg. Han så ut som en viktig person som fjernstyret et fly fra togsete. Men legre frem i vognen satt det faktisk 2 som leste i ei bok en en annen i en avis. Sjæl så er telefonen i lomma og jeg hører litt på radio men kun nyhetene når jeg reiser med tog. Sover heller litt og leser kanskje en avis mens jeg titter på andre. Tidene forandrer seg og vi blir mere og mere sosial av oss på en sosial måte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg