Jeg ble helt satt ut..

Når ukjente nummere dukker opp på loggen til mobilen min er det svært sjelden at jeg ringer tilbake. Jeg sjekker om nummeret er oppført hos 180.no, og er det ikke det så legges det automatisk til blokkeringslista. På onsdag i forrige uke så dukket et sånt nummer opp og det var selvsagt ikke listet noen steder. Innen jeg rakk å legge det på blokkeringslista ringte noen fra nummeret på nytt. Av en eller annen grunn kjente jeg på meg at jeg burde ta samtalen, og jeg gjordet også det.

I andre enden var det en kvitrende blid dame som fortalte at hun ringte fra Kripos…. Min første tanke var at, hva i all verden har jeg gjort nå og hjernen min jobbet på høygir for å tenke igjennom om jeg kunne ha gjort noe som fikk dem til å kontakte meg. Selvsagt så har/hadde jeg ikke gjort det, så tanken var egentlig helt absurd. Telefonen hadde ingenting med meg å gjøre i det hele tatt.

Nå er det sånn at jeg har en fetter som for mange år siden helt har meldt seg ut av samfunnet og familien våres. Ingen har hørt noen ting fra ham på mange år, og det er nok flere av oss som har tenkt på han å lurt på hvor han er nå. Det vet vi nå i alle fall!!


Det var ham damen fra Kripos ringte om… Det viste seg at han de siste årene var bosatt i Benidorm i Spania, og i forrige måned hadde han vært om bord på cruiseskipet Sovereign Valetta. Mens båten var utenfor Italia hadde han dødd av naturlige årsaker i lugaren sin. Kripos hadde fått i oppgave å finne pårørende for å melde fra om dødsfallet. Nå var det sånn at foreldrene var døde for flere år siden, han har aldri vært gift eller fått barn og derfor var det vi søskenbarna som ble det nærmest han hadde av familie.

Etter at de hadde lett litt var det meg de fant, og informerte om hva som hadde skjedd. Jeg må innrømme at jeg ble helt satt ut, og ikke helt viste hva jeg skulle gjøre. Min første tanke var at vi må jo få ham hjem til Norge, men man skal aldri ta sånn viktige beslutninger før man får tenkt seg om å få roet seg litt ned. Dessuten kunne jo ikke jeg på bakgrunn av alle søskenbarna ta en sånn viktig avgjørelse.

Jeg måtte kontakte UD for å få litt mer informasjon, men det nummeret jeg fikk oppgitt fra Kripos var det helt umulig å komme igjennom på. Heldigvis sende Kripos meg en mail med den informasjonen de hadde, og der sto det et annet nummer som jeg fikk kontakt med en veldig hyggelig kar. Han sa at jeg måtte ta kontakt med min fetters spanske forsikringsselskap AXA, men innen jeg rakk å ringe dem så tok de kontakt med meg i stedet. Damen snakket ikke sånn veldig godt engelsk, men bra nok til at vi forsto hverandre. Med en gang jeg bekreftet at jeg var den jeg var, spurte damen hva vil du at vi skal gjøre med fetteren din. Jeg måtte jo bare si at det hadde jeg ikke tenkt på enda, og at jeg ikke engang hadde rukket å informere resten av familien. Vi ble til slutt enig om at hun skulle ringe meg igjen dagen etter….

Resten av kvelden ble brukt til å ringe rundt til de søskenbarna jeg fikk tak i for å høre hva de mente vi skulle gjøre. Det ble en lang kveld i telefonen, og på slutten var det klart at alle mente at det beste var at han ble begravet i Spania hvor han hadde fast bostedsadresse. Med hånden på hjerte så syntes jeg det var veldig merkelig å skulle behøve å være med å bestemme, hva som skulle gjøres med kroppen til en person ingen av oss hadde sett på mange år.

Neste dag ringte damen fra AXA forsikring tilbake, og etter et par forsøk forsto hun at fetteren min ikke skulle fraktes til Norge men begraves i Benidorm. Jeg måtte virkelig jobbe litt for at hun skulle forstå det. Forsikringsselskapet skulle betale frakt av kroppen fra Italia tilbake til Spania, noe hun hadde bekreftes dagen i forveien. Jeg spurte ikke engang om de ville ha betalt for frakt til Norge, bare for at jeg var redd for at hun skulle misforstå hvorfor jeg spurte.

Siste ord er vel ikke sagt i denne saken, og jeg regner med at dødsattest og andre dokumenter på et eller annet tidspunkt vil dukke opp.

#familie #borte #Spania #dødsfall #fetter #Italia #Spania #ud #kripos #utlandet #begravelse #cruise #båt #sovereignvaletta #axa #forsikring #benidorm #skremmende #utvandret

2 kommentarer
    1. Oj, jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjøre…syns du takla det bra jeg :)) Leit han er død da..men bra du ikke kjente ham sÃ¥ godt..ellers hadde det sikkert vært en verre telefon Ã¥ fÃ¥…hÃ¥per alt ordner seg …enkelt og greit :)) Klem <3

    2. annebe: Jeg krysser fingrene for at det ikke blir noen problemer lenger fram. Skulle det allikevel skje så er det oppegående familiemedlemmer som mer enn gjerne trår til, så det skal nok gå greit tenker jeg ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg