Jula har flyttet inn

På fredagen hadde jeg en feriedag for at jeg skulle ha god tid til å pynte heimen til adventstiden og jula… Jeg hadde egentlig tenkt til å starte da jeg kom hjem fra jobben på torsdag, men en veldig vond skulder satte en stopper for det. I stedet tok jeg det med ro hele kvelden å ladet opp neste dag.

Fredag var jeg oppe relativt tidlig å tok ned alle gardinene, og satte i gang med rydde opp i heimen før jeg var nede i kjelleren å hentet julegardinene, dukene og putene. Skulderen var ikke så veldig happy, men jeg satte i gang med å stryke gardinene og de nye gardinkappene som jeg skulle henge opp over stuevinduene. Jeg måtte kjøpe to for at de skulle dekke begge vinduene og balkongdøra. Når jeg var ferdig med å henge gardinene opp var jeg utslitt så jeg måtte sette meg ned å slappe av en stund før jeg fortsatte. Når jeg holder på med sånne ting så glemmer jeg å spise, og holder det gående til jeg nesten segner om. Det var nesten det som holdt på å skje, så jeg passe på å få i meg litt mat i samme slangen.



Noe pynting ble det ikke på fredagen, for plutselig fikk jeg for meg at jeg skulle flytte om på noen møbler i stua + å få hjørneskapet tilbake inn igjen. Jeg fant ut at jeg skulle ta det med ro resten av kvelden å fortsette på lørdagen.

Da lørdagen kom ble det veldig fint vær, og da passet jeg på å henge opp belysningen på balkongen. Det tok litt tid å få det opp, men til slutt hang det der å lyste så flott. Siden sola skinte og varmet så fint, brygget jeg meg en stor kopp kaffe å satte meg litt ute på balkongen for å nyte varmen fra sola en stund. Det er virkelig deilig med sånne dager :o))

Det er kanskje litt bakvendt å henge opp gardiner først, og deretter sette i gang å vaske etterpå. Allikevel var det jeg valgte å gjøre, og jeg gikk skikkelig grundig til verks når jeg først satte i gang. Når jeg var ferdig begynte klokka å bli mye, men jeg bestemte meg for å få strøket dukene som skulle legges på innen jeg laget meg middag. Etterpå verket skulderen min, så jeg bestemte meg for å vente med å sette fram nissefar og resten av familien i alle former og størrelser til søndagsformiddagen. I stedet sank jeg godt ned i godstolen mens jeg så vidt fikk med meg “Tore på sporet” og “Lindmo”.

Søndag kom all pynten opp av alle esker og bokser og jeg kunne senke skuldrene å nyte resten av dagen. Det hadde tatt på all denne jobbingen i flere dager, og jeg var så innmari sliten at da jeg gikk å la meg så sovna jeg med en gang. Da jeg etter et par timer ble vekket av en vaskemaskin som begynte å sentrifugere kl 00:50 på natten var jeg ikke spesielt happy. Når jeg først våknet så klarte jeg ikke å sovne igjen, og ble liggende våken en evighet innen jeg sovnet igjen ikke så lenge før alarmen begynte å ule.


Det er to Julemarkeder i Oslo frem til Jul. Det ene er i Spikersuppa, som er langs Karl Johans gate hvis du lurer på hvor det er, og den andre er på Youngstorget. Siden jeg jobber like i nærheten av det siste, stakk jeg en snartur bort i lunchen i dag for å se. Har en avtale med Anne i morgen at vi skal besøke begge to etter jobben. Hun skal komme ned til Oslo. Det er alltid mer kos å rusle på Julemarked når det begynner å bli mørkt, og alle lysene tennes rundt om kring.

Er ganske trøtt nå i kveld, så nå tenker jeg at det er på tide å legge kroppen i vater å få seg litt søvn, zzzzz!!

#pynte #julepynting #vaske #stryke #gardiner #julegardiner #duker #puter #julepynt #flytterundt #julemarked #spikersuppa #karljohansgate #youngstorget #belysning #balkong

6 kommentarer
    1. Greit å ta noen pauser og kose seg innimellom vasking og pynting :)) Det ble skikkelig koselig hos deg…fin julestemning :)) Koselig med julemarkeder..men er en del år siden jeg har vært på nå :)) Håper skulderen har bedra seg :)) God natt <3

    2. Du har jammen mye fint julepynt. Tok opp 3 poser med jul fra boden igår. Vi kjøpe gavene tidlig i år og ta god tid på når jeg skal pakke de inn. Tenkte at jeg skal få med meg 1 eller 2 julekonserter før jul, det blir av lokale krefter, mulig det blir en teatertur snart. Kultur er viktig og det er jeg glad i.

    3. annebe: Lett å glemme å sette seg ned å slappe av, og nyte dagen når man ordner til jul. Man føler nesten at alt må gjøres samtidig, men man får jo ikke gjort mer enn en ting av gangen :o)) Jeg ble fornøyd selv også når alt pynten var på plass, selv om del fikk nye plasser i år.

      Skulderen er ikke helt fornøyd, men jeg tror at den går seg til… Det kjennes i allefall sånn ut. Ha en fortsatt fin dag :o))

    4. Helge: Vet du Helge, jeg har nok alt for mye pynt… Mye av det er gammelt som jeg har arvet av mine foreldre, og de setter jeg virkelig stor pris på å sette fram. Da tenker jeg på dem, og minnes alle de fine årene vi hadde sammen.

      Jeg skal på julekonsert til mandagen i Lørenskog Kirke sammen med en venninne. Gleder meg virkelig til det, for jeg er nemlig døpt i den kirken. Vi flyttet fra Lørenskog da jeg var 5 år, og det blir første gang jeg er tilbake der. Ellers så skal vi jo på The Show must go on med Åge Sten Nilsen, og rett før julehelgen er her skal vi i Operan for å se Nøtteknekkeren :o))

      Ha en fortsatt fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg