Mormors lange hår

Jeg fikk lyst til å vise dere et bilde av min mormor som er tatt før 1930. Det er ikke bare nå i dag det er “in” med langt hår for jenter/damer. Mormor hadde et flott, tjukt og ekstremt langt hår da hun var ung, og etter hva som har blitt meg fortalt ble det aldri klippet før hun faktisk måtte av medisinke årsaker. Hun var ca 1,55 høy, så da kan du jo tenke deg hvor langt håret hennes var. Den lille jenta på bilde er min tante, som var ca 3-4 år når bildet ble tatt.

Mormor begynte etterhvert å gå rundt med konstant hodepine, og etter et legebesøk hvor legen konkluderte at det var håret som var årsaken, fikk hun beskjed om at hun måtte klippe en god del av lengden på håret. Hun var vel ikke så glad for å klippe håret, men hun ble nå i allefall kvitt hodepinen.

#mormor #hår #hårlengde #flotthår #tante #klippe #hodepine #senssjon

20 kommentarer
    1. Julie Winge: Det var virkelig flott, for jeg har sett å kjent på fletten hun klippe av. Tenker litt på hvordan det var å vaske det, for de hadde ikke innlagt vann den gangen ??

    2. annebe: Det er helt fantastisk, og jeg syntes jeg ser henne for meg der hun står med fletten sin kveilet rundt hode. Nei, har jeg hode pine er det heller ikke pga av håret, for mitt er også kort og ikke spesielt tjukt heller.

    3. Det var litt av et hår din mormor hadde, sikkert tungt og varmt og bære på. Egentlig er det fantastisk gøy og se på slike gamle bilder.

    4. Helge: Ja tenkt deg det håret en varm sommerdag, puh! Jeg er veldig glad i å se på gamle bilder, og fra langt tilbake i tid. Spesielt gøy er det å se bilder fra steder jeg ferdes i dag, og se hvordan ting har forandret seg :o))

    5. Wow, for et langt og flott hår, – nesten ned til bakken! Det minner meg om fars tante, som levde 1891 – 1976. Hun hadde hår som gikk så langt ned at hun kunne sitte på det. Om dagen hadde hun det i en flette, som hun surret på hodet som en topp. Masse jobb med å vaske og gre sånt langt hår.

    6. Mariann Sæther Tokle: Ja det kan du si, det er litt av en hårmanke. Jeg har dessverre ikke så mange gode minner fra henne. Hun var ingen kjærlig mormor, for at hun ikke var min biologisk mormor lot hun meg merke det. Jeg kjente ikke mine biologiske besteforeldre, siden de døde før jeg ble kjent med den familien!!

    7. frodith: Mamma hadde også langt hår til hun ble tenåring. Da hun begynte å gå på fest å kikke på gutta ville hun ha en sneisen kort frisyre, men det fikk hun ikke lov til. Siden hun var sta og bestemt dro hun til Skarnes eller Kongsvinger på egen hånd å klippet det. Da ble ikke besteforeldrene mine fornøyd kan jeg fortelle!!

    8. Hanne Beate: Din fars tante var samtidig med min mormor… Hun ble født 1895, og døde da hun var 93 år. Jeg tror at mange damer av den generasjonen sparte håret, og satte det opp på den måten. Veldig glad jeg at jeg har kort hår, selv om det tar tid å få orden på det også inni mellom :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg