“Kriget är slut”

For en stund siden  så jeg på “Stjärnorna på slottet” på SVT1… Et program der 5 kjente svensker bor sammen på et slott en uke, og hvor de har en egen dag der de bestemmer hva som skal skje. Hva de spiser og hva de skal gjøre den spesielle dagen. I tillegg så forteller de om sitt liv, og mange ganger om ting som ikke er kjent for offentligheten.

Siste sesongen var Morgan Alling en av deltagerne, og han fortalte litt om hvordan det bl.a. var å vokse opp med en alkolisert mor. Det var en gripende fortelling han hadde å komme med, og jeg satt igjen med en klump i halsen når programmet var ferdig.

I lunchen i dag var jeg på en liten runde ute for å lufte hodet mitt litt, og da jeg kom forbi bokhandleren Eldorado i Torggaten gikk jeg inn for å vame meg litt samtidig som jeg kikke litt på bøker. Da kom jeg over boken til Morgan Alling, Kriget är slut, som handler om livet hans og jeg måtte bare kjøpe den. Med en gang jeg hadde spist middag tok jeg den fram og begynte å lese den. Har ikke kommet så langt enda, men det er klart at dette er gripende lesning. 

På baksiden av boken står det følgende:

Når Morgan Alling forteller om sin tøffe barndom i radioprogrammet Sommar, ble responsen enorm. Kanskje for at ingen hadde ant at den glade og populære skuespilleren hadde en annen side. Han tidlige barndom var flt av arrestasjoner, fyllefester og misshandeling. Ved 4 års alder skiltes han fra sin alkholiserte mor, og havnet på barnehjem og deretter fra fosterhjem til forsterhjem. Til slutt kom han til en omsorgsfull fosterpappa som turte å stille krav. Til slutt havnet han ved teaterscenen som ble hans andre hjem.

Kriget är slut er en gripende skildring av et barn som ikke bare klarte seg, men som også lykkes med å snu motgang til en styrke. Med en stor deltaljerikedom og tidsatsmofære tegner Morgan Alling et portrett av en gutt som overlever, takket være sin humor og sin lengten etter hevn.

Jeg gleder meg virkelig til å lese resten av boken 😃

#morganalling #bok #stjärnornapåslottet #tvprogram #svt #leselyst #alkolisert #mamma #misshandel #fosterhjem #barnehjem #barn #livet #livserfaring

2 kommentarer
    1. Tone V.: Det er den, og bare det å lese på baksiden av boken kjenner jeg hvor heldig jeg har vært som har hatt en trygg og god barndom hos verdens beste foreldre ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg