Andebryst a la Anne 😋

I går var jeg hos Anne til god mat og litt kreativt hobbyvirksomhet. Det er nesten humoristisk å tenke på der jeg kommer slepende med en stor tung bag, med fargebøker og tusjer i alle varianter og farger. Det ser egentlig ut til at jeg skal flytte, ikke bare være borte noen timer 😉 Da jeg kom inn døra kom Felix the cat løpende, og da må vi hilse å så får jeg et nuss av ham. Søt er han 😻

Denne lørdagen sto det andebryst med rotgrønnsaker og fløtegratinerte poteter på menyen!

Jeg må poengtere at vi spiste ikke hvert vårt andebryst, men det var to i pakken å ikke så lett å få tint bare et. Derfor tok Anne å stekte opp begge to, og så kunne hun heller fryse bort det vi ikke spiste, noe som ble en del! Brystene ble brynt i pannen først på begge sider før de kom inn i ovnen.

Hvis du syntes at rotgrønnsakene ser noe kjølig ut, så stemmer det ganske bra…. Jeg tok et bilde av dem med det samme de kom ut av fryseren. Grønnsakene ble stekt inne i ovenen en stund mens andebrystet brynte seg i pannen, og så fikk de selskap av hverandre den ut steketiden.

Ja da, det ser rotete ut på talerkenen…. Jeg var sulten når maten var ferdig, skjønner du, og da la jeg ikke så mye vekt på hvordan jeg la ting opp på talerkenen. Det var et utrolig deilig måltid, mmm! Jeg har spist and flere ganger, men da crispy duck på asiatisk restaurant, og det blir jo litt anderledes. Kjøttet var perfekt stekt, og var saftig og lett rosa inni. Kan være fare for at dette kommer på menyen igjen, men da kanskje med litt annet tilbehør. Vet jo at mange bruker søtpotet til and, og det hadde vært spennende å prøve. Har aldri spist søtpotet tidligere, tror jeg!

Det var igjen ganske mye Klin Kokos kake fra forrige helg, og når middagen hadde lagt seg å magen ikke føltes så mett lenger fant vi den fram. Da begynte også finalen av Mesternes Mestere, noe i allefall jeg gjerne ville se. Håpet jo på at Vibeke Skofterud skulle få være med i finalen, men det gikk ikke så det ble Thor og Andreas. Ikke overraskende var det Thor Hushovd som gikk av med seieren 🏆

Denne tegningen er en jeg gjorde ferdig i fjor en gang…. Jeg glemte helt å ta bilde av gårsdagens prosjekt, så da blir et heller en annen jeg ble veldig fornøyd med. Når vi ikke så på tv i går, hvilket ikke var så lenge, satt vi ved kjøkkenbordet med fargebøkene og tusjene våre. Vi holder begge to med i samme bok, men Anne har kommet ganske mye lenger enn meg. Hun har mer tid på dagtid enn meg til sånne oppgaver, så jeg sitter mest på lørdagene nå for tiden.

Når det nærmet seg midnatt begynte jeg å bli ganske trøtt, og jeg pakket sammen sakene mine å satte kursen hjem over. Det var ikke så festlig å kjøre hjem på motorveien, for det var mye tungtrafikk som spruta ned bilenvidnuene mine med sølevann. Når jeg kom nesten hjem begynte det å snø lett, og det frøys på så det ble litt glatt. Ikke noe problem for meg siden Forden er godt skodd for vinterføre 🚗

Klarte jo ikke å komme meg i seng med en gang jeg kom hjem da, og det har jeg jo fått igjen for når klokket ringte rett før 8 i dag. Jeg måtte jo opp såpass tidlig sånn at jeg fikk med meg starten i Vasaloppet… Det er tradisjon!

#and #andebryst #rotgrønnsaker #fløtegratinert #poteter #middag #gorme #mat #middag #kreativ #fargebok #farger #tusjer #johannabashford #blogg #vinter #snø #glatt #trøtt #vasaloppet

8 kommentarer
    1. dvergpinschere i mitt hjerte: Uhu da var supergodt, og jeg får nesten vann i munnen igjen av å se på mitt eget bilde ?? Anne og jeg har kjent hverandre i mange år, og har det alltid morsomt og koselig når vi treffes. Lørdagene pleier vi å besøke hverandre annenhver gang, noe vi begynte med for ca 3 år siden. Ikke noe stress, bare to halvgale “jenter” som lager god mat sammen å skravler til vi blir hese ??

    2. and har jeg ikke smakt,ikke aner jeg om det er å få tak i i våre butikker heller,men så har jeg nok ikke sett etter heller ) men du det ser da godt ut.Søtpotet har jeg begynt å bruke en del,det er perfekt til å lage mos av ))og smaker godt.
      Flinke du å fargeegge,jeg har forstått att disse tegningene er krevande om bilda skal bli fine ))

    3. fruensvilje: Jeg har alltid trodd at and smakte omtrent som kylling, men jeg syntes egentlig at det minnet mer om kjøtt fra kyra. Konsistensen var den samme. Jeg er veldig nysgjerrig på søtpotet, og har lyst til å kjøpe det til å lage mos. Har hørt flere ha sagt at det er så godt ??

      Takk skal du ha :o)) Det er veldig morsomt og avslappende å fargelegge. Å jo da, det kan tid å få ferdig en tegnng. Jeg har jobbet med en tegning i flere dager pga av alle detaljene :o)) Jeg glemmer tid og sted når jeg holder på med fargeleggingen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg