70-tallets mange ansikter

Høy feber og sår hals har stått høyt i kurs i dag også, så jeg har vært hjemme fra jobb i dag. Her har jeg sittet med bena høyt godt innpakket i fleezepleddene mine. Selv om man er dårlig og ikke i form er det fult mulig å kjede seg, Derfor dro jeg fram noen gamle fotoalbum å begynte å se igjennom bildene mine fra 70-tallet. Det var det den gangen kvaliteten på filmen var så dårlig at de fleste bildene ble oransje etter hvert.

Jeg valgte ut noen bilder som jeg hadde litt lyst til å dele, og brukte mobilen for å få dem over på PC’n. Mange av bildene var veldig oransje så jeg har redigert dem på Photo Studio Pro. De ble litt bedre, men siden bildene i utgangspunktet ikke er av beste kvalitet så blir det som de blir.

Dette er meg på 11 årsdagen min.

Her er jeg vel ca 13 – 14 år, og veldig genert… På bildet står jeg sammen en veldig kjekk gutt, og jeg våget nesten ikke å se på han, knis!!

Jeg er nok ca 14 – 15 år her kan jeg tenke meg.

Pappsen min og meg, og her er jeg ca 17 år.

Dette bildet er tatt på min aller første arbeidsdag, 1. juni 1977. Da var jeg fortsatt 16 år gammel.

Min 18 års dag, 1. juledag 1978.

På de to siste bildene er jeg 18 – 19 år.

Det er egentlig ganske morsomt å se igjennom gamle bilder, ikke bare for å observere hvordan man har forandret seg selv, men også for å se hvordan interiøret i hjemmet også har forandret seg. For det har definitivt forandret seg ganske mye på alle disse årene. På 70-tallet gikk det veldig mye i brunt, oransje og beige, også hjemme hos oss. Vi hadde sofagruppe i de nevnte fargene, og alle møblene var store og tunge å tok opp mesteparten av veggplassen. Som jeg husker det på det verste var det ikke en ledig vegg noen steder, og knapt nok luft i mellom møblene.

Heldigvis ble det minimalisert ned hos oss også, og lettere ikke så ruvende møbler ble kjøpt inn :o))

#70tallet #bilder #foto #selfie #meg #megselv #forandringer #mineansikter #ansikt #blogg #barndom #tenåring

26 kommentarer
    1. Jesus 4 a Reason: Tusen takk ? Jeg liker Ã¥ dra fram fotoalbummene fra tid til annen, og se pÃ¥ de gamle bildene. Litt mer kos det enn Ã¥ se pÃ¥ bildene der enn Ã¥ se pÃ¥ pc’n :o))

    2. Gøy Ã¥ se ..fin den gangen og fin nÃ¥ du…du har jo gjort en del forandringer med hÃ¥ret underveis.. :)) Bildene hadde en annen kvalitet den gangen..men har sin sjarm det ogsÃ¥ :)) Takk for titten <3

    3. annebe: Hyggelig at du likte bildene ?? Hehehe, 70-tallet var jo en tid for permanent og jeg måtte jo også ha det. Når jeg kom hjem fra frisøren, tok pappa bare en kikk på meg å så sa han BÆÆÆÆÆ DA ??

    4. Så gøy å se tilbake! jeg hadde det i sommer..da. gikk jeg gjennom alle bilder, og scannet de jeg ville ha.. så da ble det gjennom gang av ALT.. Sårt, og godt..og morro! Du så jo så søt og genert ut..særlig på det bildet ved sidna gutten..(som vi ikke så)

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg mange bilder jeg skulle ha scannet inn, men det får jeg ta en annen regnværsdag. Hehehe, vi har vel alle vært unge og søte, knis! Av hensyn til personen, som jeg ikke kunne spørre om jeg fikk legge ham ut, kunne jeg ikke ta ham med. Jeg kan love deg at han var og fortsatt er sjarmerende ?

    6. Riktig god bedring til deg kjære Vera! <3 Håper formen blir bedre til i morgen! <3
      Moro med gamle bilder ja, flott jente/dame! Mange herlige hårfrisyrer! 😉 <3 Klem

    7. Søtmonsen ): Jeg koser meg virkelig med de gamle fotoalbummene, og spesielt de som har tilhørt mamma. Der er det noen fra 1800 tallet av mennesker jeg ikke vet hvem er, og da begynner fantasien min å arbeidet :o)) Det blir ikke helt det samme å se bilder på pc eller nettbrett!

    8. Unni: Tusen takk Unni, og så fint å deg tilbake ? Knis, nå syntes jeg at mange av frisyrene vi hadde på 70 tallet var morsomme, den gangen syntes jeg jo jeg var veldig fin ?? Ha en fortsatt fin kveld!

    9. frodith: Tusen takk Frodith :o)) Fikk veldig lyst til å legge ut en yngre versjon av megselv, men jeg forbeholdt meg retten til å ikke å legge ut de jeg mente ikke var så fine , knis :o))

    10. God kveld Vera:) Jeg har ikke vært inne på noen dager, har rett og slett vært litt tom og det første jeg møter er dette herlige innlegget! Så flott:))) Elsker bilde der du står med den kjekke gutten ved din side. Uttrykket er så veldig riktig hehe! Koselig Vera:)))

    11. SÃ¥ gøy Ã¥ se hvordan du har forandret deg opp igjennom barne- og ungdomsÃ¥rene, og mange kule frisyrer! PÃ¥ det øverste bildet synes jeg du ligner pÃ¥ prinsesse Ingrid Alexandra. God bedring til deg!😊💐

    12. JULIE WINGE: Så fint at du likte det det ;o)) Det bilde av meg som sjenert tenåring, er nok også det mest ekte av de alle sammen. Hodestups forelsket i han som er 18 år og har lappen, og så innmari flau med verdens største røde roser i kinnene :o))

    13. Hanne Beate: Knis, det var mange festlige frisyrer på den tiden å jeg hadde noen av dem :o)) Nå måtte jeg faktisk sammenligne meg med Ingrid Alexandra, og akkurat på det bilde er det nok en liten likhet. Ellers så er/var jeg nok ikke så lik henne :o))

    14. Synd at du er syk. God bedring ! Så herlig å se bilder av deg fra da du var ung. 70-tallet var ei trivelig tid, som jeg minnes med glede. Ei nydelig jente da og en moden vakker dame nå !

    15. Unni: De var vel kanskje ikke sÃ¥ ille disse her… Da jeg tok permanent pÃ¥ slutten av 70 tallet, og kom hjem som en sau, sÃ¥ pappa pÃ¥ meg Ã¥ flirte Ã¥ sa BÆÆÆ DA :o))

    16. Årene går og alt forandres for alle. Ting og møbler var av en anna type enn i dag. Men en god sofa hadde vi og da vi flytta ble det plutselig 2 sofaer til. En svær TV på hjul ble etter noen år bytten med en flatskjerm og da var egen TV-antenne historie.

    17. Helge: Vi hadde en sovesofa i stua vi i mange Ã¥r… Grunnen var at vi den gangen hadde mye besøk av besteforeldre, tanter og onkler som kom langveis fra. Da mÃ¥tte de jo ha en sted Ã¥ sove. Ettersom besøkene avtok, ble sovesofaen byttet ut med en to+tre seter og 2 store stoler. Det var viktig med mye sitteplass :o))

      Når vi nå er inne på dette temaet, kom jeg på at oppe på Maihaugen (Lillehammer) har de satt opp hus fra forskjellige tidsepoker, og innredet dem deretter. Var der for et par år siden, og det var en fin opplevelse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg