Spiselige konkurranser

Hver tirsdag sitter denne damen her klistret til tv-skjermen for å se på Hele Norge Baker på TV3, Hela Sverige Bakar og MasterChef UK på TV 6. I tilfelle jeg ikke skulle få sjansen til å se programmene når de går, så har jeg sørget for at de står på opptak. Jeg kan jo ikke gå glipp av en episode. Mange ganger har jeg favoritter, og kjenner at det er riktig leit når de ikke helt får det til å må reiser hjem.

I tillegg så er jeg også stooooooor fan av The Great British Bake off med radarparet Paul Hollywood og Mary Berry som dommere. Dette programmet har gått på britiske tv-skjermer i flere år.

Dette er årets deltakere i Hele Norge Baker, og det har allerede blitt tynnere i rekken av deltakere. Alle er jo flinke amatørbakere, men siden de har så fryktelig dårlig tid på alt som skal lages blir det mange ganger feil. Ting blir ikke alltid stekt som det skal, noen ganger for mye andre ganger for lite osv. En ting er å stå på kjøkkenet hjemme, noe helt annet med tv kameraer opp i ansiktet å lage kaker og bakverk under tidspress..

Dommerne Linda Roaldstad og Pascal Dupuy er strenge, og det bør de jo være.

MasterChef UK er et program jeg har fulgt i mange år, men var ikke noen stor fan innen John Torode og Gregg Wallace tok over som dommere og programledere. Her ser man fort hvem som kommer til å gå videre i konkurransen og de som ikke når opp. Nivået på det som kreves av de som kokkelerer er veldig høyt, og det er ikke mye som skal til før du blir sendt hjem. Når de profesjonelle kokkene skulle konkurrere, fikk Gregg Wallace med seg stjernekokken Michel Roux. Da kan man snakke om å være streng da!  Det finnes jo en norsk variant av dette programmet, men det syntes jeg ikke noe særlig om. Blir liksom for tamt.

Jeg kan egentlig sitte en hel kveld bare å se på sånne program, og jeg skulle ønske at jeg kunne si at det var bare for at jeg syntes det er gøy å se andre lage mat. Det er jo ikke det vettu, for jeg må innrømme at jeg faktisk syntes det er gøy når det går helt feil. Jeg vet det er ondskapsfult av meg, men jeg kan bare ikke hjelpe for det.  Det er jo litt det som gjør det morsomt å se på, er det ikke?

Selv er jo ikke denne damen her en person som kokkelerer særlig mye på kjøkkenet, hverken med koking eller baking. Jeg klarer meg ganske greit, men det er ikke alltid at resultatet blir sånn som det egentlig skal være. Likevel så er det definitivt spiselig…. Knis, noen ganger finner jeg helt nye smaker på gamle klassiske retter, bare for at ting går litt skeis.

Ser du på:
– Hele Norge Baker
– Hela Sverige Bakar
– The Great British Bake Off
– MasterChef UK

eller et andre matprogrammer?

#mat #koke #bake #steke #kokekunst #helenorgebaker #helasverigebakar #thegreabritishbakeoff #masterchefuk #masterchef #konkurranse #bakere #kokker #johntorode #greggwallace #michelroux matprogram #lindaroaldstad #pascalDupuy

20 kommentarer
    1. Ser ikke mye på sånne program, sånn generelt , men så på da første sesong av Kakekrigen gikk, for da var Kjerstisandnes.blgog.no med 🙂 Og henne kjenner jeg jo godt <3 Nå er tv gåen, eller signalene til blokka, så får ikke inn noe som helst 😛

    2. Jeg har mange serier jeg følger slavisk..men ikke akkurat disse..De har krasjet med andre ting vi vil se..Så hender jeg ser reprisen på dagtid.. Men vi er to, så må la mannen også velge litt..Ellers hadde jeg fått med meg alt! kan også ta opp..men vi har fullbooket nesten alle dager med opptak og ved å se..hihih. Koselig å følge serier..føler man blir kjent med deltagerene.. 🙂

    3. Tone: Dette er vel stort sett det jeg ser av realityprogrammer… Vi har jo forskjellig smak nÃ¥r det gjelder tv, sÃ¥ da er det greit med variasjoner :o))

    4. frodith: Jeg sluker jo disse matprogrammene, men er ikke så veldig opptatt av andre realityprogram. Det er jo ekstra artig å se på når det er noen man kjenner.

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er jo klart at man pÃ¥ dele pÃ¥ tv’n nÃ¥r det er flere i heimen. Selv sÃ¥ er det ingen andre enn jeg som bestemmer hva som skal sees pÃ¥, og da kan det nok bli litt mye tv titting. Hadde nok hatt godt av Ã¥ slÃ¥ plata og tatt meg en tur ut :o))

    6. Jeg liker godt å se på matprogrammer, og har pleid/pleier å se på disse: Hele Norge Baker, Kakekrigen, MasterChef Norge og 4-stjerners middag. Og så har jeg sett på hvor to kjendiser konkurrerer mot hverandre på tid, men det husker jeg ikke hva heter i farten. Gøy med sånne konkurranser!

    7. Hanne Beate: Det er akkurat det jeg syntes er gøy, at de konkurrerer mot hverandre på tid. Det i seg selv er jo vanskelig + at de har kamera rett opp i ansiktet hele tiden.

    8. Nei det ser jeg svært sjelden på, flinke folk som er med men skal man se på alle utgaver fra hvert land så blir det mye likt. Det er kommet flere og flere slike ting som er norske utgaver av noe som er fra utlandet. Det er mye likt. Hva heter ordtaket, Jo desto flere kokker desto mere søl.

    9. Jeg ser pÃ¥ Hele Norge baker..liker slike program ..Syns den eldste og yngste er de flinkeste i Ã¥r..heier pÃ¥ dem :)) De andre programma ser jeg ikke pÃ¥..men ser pÃ¥ Mitt kjøkken ruler…ok det ogsÃ¥ :)) Ha en fin kveld <3

    10. Helge: Du har rett i at det kan bli litt for mye, hvis man skal sitte å se på dem alle sammen. Jeg er jo mest opptatt av originalprogrammet egentlig, men det er klart at jeg ser en god det matkonkurranser.

    11. annebe: Jeg syntes ogsÃ¥ best om de jeg Ã¥… De er veldig flinke begge to, og jeg har en liten følelse av at det blir en av dem som gÃ¥r av med seieren. Hvem er ikke godt Ã¥ si…!! Ha en fortsatt fin kveld du ogsÃ¥ :o))

    12. Jeg er som deg – helt slave etter alle slags mat- og kakeprogrammer. Ser pÃ¥ bÃ¥de hele norge baker, kakerkigen, masterchef (forøvrig alle versjoner), og alt som ellers handler om kaker eller mat. Finner mye inspirasjon i slike programmer noe som motiverer meg til Ã¥ prøve nye oppskrifter og smaker som jeg blant annet skriver om pÃ¥ bloggen min 🙂

    13. Emilie Engan Bjørbu: Lysten til å bake er der hele tiden når jeg ser på disse programmene.. Mange flotte ideer, og noen av dem har jeg faktisk prøvd meg på også :o))

    14. Wannabebakeblogger: Nå de sender, så er det på TV6 om tirsdagene. Akkurat nå har de ingen serie som går, iallefall ikke på ettermiddag og kveldstid. Her er det nok bare å sjekke programguiden, for å se når de starter opp igjen :o))

      Jeg likte heller ikke den svenske noe serlig.. Er jo så begeistret for radarparet Mary Berry og Paul Hollywood, men syntes ikke Pascal og Co er så ille de heller :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg