Phottix Extension Tube set til speilrefleksen

For en uke eller noe sånt siden fikk jeg et tips fra Anne Grethe som har bloggen seljordslia.blogg.no/. Hun brukte extensions mellom kamerahuset og linsen på speilrefleksen, når hun tok macro-bilder. Da hun nevnte det så kunne jeg ikke huske at jeg hadde hørt om det tidligere, men da jeg nevnte det for venninnen min Anne. Ja da fortalte hun at hun hadde hatt det på en eldre kamera, og da husket jeg selvfølgelig at dette fantes.

Når noen forteller meg om noen snasne duppedingser, så blir jeg veldig nysgjerrig, og klarer ikke helt å få det ut av hodet. Sånn var det med dette her også, og det gikk ikke så lang tid innen jeg tok meg en lengre luftetur i lunchen. For å si det sånn, jeg kom ikke tilbake tomhendt 😏

Jeg har et Nikon speilreflekskamera, og til det var det noe som het Phottix extension tube set som passet. Det er 3 extension i pakken som kommer i følgende størrelser, 12 mm, 20 mm og 36 mm. Det var ikke før nå i ettermiddag jeg fikk somlet meg til å teste ut en av dem ut. Jeg har ikke brukt speilrefleksen på en stund, og det var dessverre ikke batteri til mer enn et par bilder før kamera slo seg av.

Jeg har vondt i armene mine om dagen, noe som gjør at jeg ikke klarer å holde det tunge kamera stille så lenge av gangen. Derfor ble ikke kvaliteten så perfekt som jeg skulle ha ønsket dem, men det blir nok bedre neste gang. At extension fungerte er jeg nå overbevist om etter å ha fått produsert to bilder. Skal lade kamera over natten, og så skal jeg ta meg en liten tur ut i skogen i morgen eller onsdag… Alt avhenger av formen, da shju….

#nikon #speilreflekskamera #kamera #linse #phottix #extension #foto #fotografere #blogg #extensiontubeset 

14 kommentarer
    1. Så moro at du fikk nytte av tipset mitt 🙂 Er det en 18-200mm Tamron du har ? Jeg har brukt mest 20mm extension på de macrobildene jeg har tatt i det siste. Flotte på 200mm objektivet 🙂 Nærme nok uten at det blir for nært… Du må prøve deg fram, det er kjempemoro :))

    2. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Det er jo klart at jeg måtte teste ut dette, og du hadde rett de kostet ikke all verden. Jeg har en 18-270mm Tamron linse, og nå tok jeg bare den som var ytterst for å teste, 31 mm. Skal test ut alle sammen neste gang jeg tar meg en tur med kamera, og sammenligne resultatet.

    3. Så gøy!! Da blir det flotte nærbilder hos deg også! Gleder meg! Hva er det siste bildet? Flotte bilder!

    4. Anne Grethe/FotoSeljordslia: Jeg har ikke hatt med meg speilrefleksen på tur siden jeg var på Gaustatoppen i august i fjor. Det har heller blitt til at jeg tar med meg det lille Canon kamera mitt i stedet, som får plass i lommen. Gleder meg til å ta meg med meg speilrefleksen igjen, for det blir en hel annen kvalitet på bildene med det :o))

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg håper virkelig det blir mange flotte bilder utover våren :o)) Hehehe, det siste bildet er en glasskule som sitter ytterst på en lysestake i metall :o))

    6. Dette har jeg også sett via hennes blogginnlegg ja! Vurderte det jeg og men fant ut at jeg ville investere direkte på en god macro linse til kameraet mitt 😉 men gleder meg til å se hvordan det blir når du får tatt litt bilder 🙂

    7. missmommy.blogg.no: Jeg kjøpte mitt Nikon kamera for noen år siden, og jeg har ikke angret på det. Man kan komme langt med en godt kompactkamera også, men helt det samme blir det ikke.

    8. Tone: Jeg har en god macro-linse allerede, Tamron, men det er ikke alltid at jeg gidder å ha med begge to. Da er dette en perfekt løsning. Jeg bruker stort sett en 18-270mm allround Tamron linse, som i utgangspunktet tar ganske gode macrobilder… Likevel hender det at jeg mangler det lille ekstra for å komme nær nok :o))

    9. Hei! Har kjøpt meg et slikt sett til mitt Canon camera med objektiv sigma 18-200. Akkurat testet det. Stemmer det at ikke autofokus fungerer når man bruker settet med et zoom- objektiv? Selv om dette settet egentlig skal fungere med autofokus, står på pakka. Hva er din erfaring?

    10. Else: Heisann! Jeg har dessverre ikke fått brukt settet mer et par ganger, og det er en liten stund siden. Autofokus fungerte på mitt kamera, men jeg brukte det ikke noe serlig. Ekspeditøren jeg kjøpte settet av, fortalte meg at det beste var å IKKE bruke autofokus. I enkelte tilfeller så kunne bruken av autofokusen påvirke kvaliteten av bildene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg