Litt rundt blokka…

I dag våknet jeg grytidlig, litt sliten i kroppen men likevel med endel energi til å gi plantene mine litt TLC. Dette var noe jeg skulle ha gjort for flere dager siden, men det har ikke blitt noe av… Nå derimot kunne jeg ikke unngå det lenger… De som var knusktørre fikk seg en tur i vasken med rennende vann rett ned i potten, og etterpå ble alt gammelt og vissent rusket vekk. Nå strutter de av lykke i hver eneste vinduskarm 🌿

Etterpå dukket jeg inn i kjøleskapet og gikk en runde på alle hyllene, for det var et eller annet som ikke luktet så godt. Jeg fant noen muggete etterlatenskaper på to av hyllene, så nå er lukten borte igjen. Jeg hadde kjøpt en del mat når jeg var i Sverige, og glemte å sjekke datoen på det som havnet bak… Da blir det sånn da vettu.

Til slutt tok jeg med meg alt som skulle kastes, inklusiv pappen fra det jeg kjøpte på IKEA i dag å gikk for å kaste litt. Jeg passet på å ta med meg fotoapparatet sånn at jeg kunne ta noen vårbilder rundt blokka mi.

Jeg måtte jo ta med denne flotte løvetannen, som sto der å skinte så gult og fint inntil muren 🌼

Treet til høyre på bilde har i noen år nå vært under stor diskusjon, om det skal beholdes eller om det skal skjæres ned. Jeg har stort sett vært i mot at det skulle fjernes, men under dugnaden bøyde jeg av å skrev på oppfordringen om få det skjært ned. Mitt krav er at vi planter en annen busk der i stedet for, slik at det ikke blir så bart. Om styret godtar underskriftene å velger å ta det ned, gjenstår å se!!

Mitt lille bed, som nå begynner å våkne til liv. Det som dog ikke våkner til liv er de tre grønne lyktene mine fra venstre og nedover. Samme hvordan sola skinner på dem, vil de ikke lyse når det blir mørkt. Jeg må investere noen nye, og jeg vet at de har maken på Rusta.

Jeg var så spent på hva som kom opp av løkene jeg plantet i fjor høst, og helt ærlig så hadde jeg helt glemt hva jeg hadde satt ned. Nå står de i full blomst og er virkelig store og fine. Jeg må bare huske på å sette ned en pinne, sånn at jeg vet hvor de er å ikke graver de opp når jeg skal plante ned noen sommerblomster mellom buskene mine.

Litt dårlig bilde kanskje, men man kan da tydelig se at blomsterknoppene på busken er i ferd med å springe ut. Den er full av knopper, og til 17. mai kommer nok de aller fleste av dem til å være gule og fine. Dette er en busk som kommer tidlig å står i blomst til ut i juni en gang, og så visner de bort.

Disse to har også kommet for fult nå de siste dagene, og de pleier også å være fulle av gule blomster når vi kommer til 17. mai. Det er et fint fokuspunkt oppe på bakken foran blokken.

Om ikke lenge skal jeg ta med meg kaffekoppen og boka mi å sette meg ut på balkongen. Sola har kommet inn der nå, så det er sikkert ganske varmt og godt allerede. Himmelen er ikke like klarblå i dag, men sola skinner å da skal vi ikke klage.

#planter #vekster #tlc #vanne #stelle #fotografere #foto #bilder #natur #vår #vårbilder #sol #varme #himmelblå #blogg

14 kommentarer
    1. Så flotte bilder! Så deilig at du har et blomsterbed på bakkenivå også! Ser flott ut rundt der!

    2. Mange fine bilder og blomster :)) Greit å få rufsa opp litt både i blomster og kjøleskap…
      Har noen stemorsblomster jeg skulle ordna litt med..men blir vel heller til at jeg kjøper nye..vi får se :)) Varierende vær i dag..men nydelig når sola er fremme <3<3

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg er virkelig glad i blomsterbedene mine, og liker å pusle rundt i dem :o)) Nå gjenstår bare å finne ut hvilke blomster jeg skal plante mellom buskene mine, og det må bli noe fargesprakende som syntes :o))

    4. annebe: Det kommer mange flere blomster også… Vårløkene står jo ikke evig, og da må jeg ha noe som setter farge på bedet når de er ferdigblomstret. Må se til balkongkassen også, men det haster ikke sånn med en gang… Må bare være klar til 17. mai :o))

      Ja dt var godt å få rufset opp litt her og der. Man får jo så fin oversikt :o))

    5. det er et vakkert uteområde der du bor,og skikkelig grønt og fint hos dere også ) ja nå blomstrer det mye og mere skal det bli,en skikkelig deilig tid,jeg må innrømme det ja .Nyt boka og kos deg på balkongen,jeg har vært i drivhuset og lest ukeblad,men no har eg trekkt i hus,ikke mange sprella i dag da vi reiser i morgen

    6. fruensvilje: Bare på et par dager har det blitt grønt… Bjørketrærne har faktisk blitt grønne bare fra i går til i dag, og det er så hærlig :o)) Til uka blir det en tur på Plantasjen for å finne noen sommerblomster til bedene, til balkongkassen og til graven :o))

      Det ble dessverre lite lesing… Jeg klart å sovne, hihihi!!

    7. Fine bilder og det er synd hvis et slikt tre skulle fjernes. Det er mye pynt og miljø rundt et slikt tre. Ryggen slo seg vrang i går tidlig men en tur til Horten i dag ble det. Vi var tre stkyyer som dro. Vi gikk ca 8 km, det var langt nok. På veien hjem så vi lang kø i motsatt kjøreretning pga en ulykke inne i en tunnel sør for Holmestrand. Flaks for oss at vi dro så tidlig. Da jeg var nesten hjemme ringte en onkel av meg og takket for blomstene han fikk, han ble 75 år sist mandag. Var pent vær idag men endel vind merket vi langs kysten.

    8. Helge: Det blir spennende å se hva borettslaget gjør med treet, det kan gå begge veier… Det gikk greit med ryggen din på turen da? Er ikke alltid så greit å bevege seg hvis den slår seg vrang. Når min rygg krangler har jeg store problemer med å bevege meg, men det er heldigvis ikke så ofte det skjer lenger!

    9. Så fint og grønt det har blitt hos dere, og flotte uteområder! Nydelige påskeliljer du har, – her har de ikke begynt å blonstre ennå. Jeg trives også med hagearbeid, og synes det er så greit med tagetes + div. begonia for de blomstrer helt til frosten kommer. Det blir spennende å se hva slags sommerblomster du velger, – håper vi får se bilder.😊

    10. Hanne Beate: Jeg har brukt tagetes ganske mye før, og har vært inne på tanken å sette noen langs kanten. Det sies at det holder utøy borte fra bedet, kanskje det holder brunsnegler borte også. Det har faktisk blitt grønt bare i løpet av en dag eller to. Regnværet etterfulgt av sol og varme har virkelig gjort susen. Når jeg har fått plantet skal jeg legge ut bilder :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg