Da var sirkuset over…

I går fikk jeg besøk av Anne, dels for å være kreative som vi så ofte pleier å være på lørdagene, men også for at det var finale i ESC fra Stockholm. Siden det var så varmt og deilig vær ute på balkongen, ble det til at vi satt der en stund å skravlet før det var på tide å bli litt kreative. Til slutt gikk vi inn å fant fram fargebøker, fargeblyanter og tusjer å satt oss på hver vår side at kjøkkenbordet. 

Det var en forprogram til ESC på SVT1, som begynte kl 20, og derfor måtte vi løsrive oss fra hobbyvirksomheten i tide til at vi rakk å lage pizzaen. For når det er finale, så blir det hjemmelaget pizza. Denne gangen ble den dessverre litt hardt stekt, og skorpen ble litt vel hard i kantene. Smaken der i mot var det ingenting å si på.

Som jeg har nevnt før tidligere så syntes jeg/vi at det var litt trist at Norge ikke var med i finalen, men av samme grunn ble det også en mer avslappet finale å se på. Vi slapp å sitte på nåler hver gang poengene skulle deles ut for å se om vi i det hele tatt fikk noen, og til slutt om vi kom til å havne langt ned på lista. Mens jeg satt å lyttet til alle finalistene oppdaget jeg at over 90% av dem var mye bedre enn våres låt. Så det var nok en god grunn for at vi ikke gikk videre.


(Vinner av ESC 2016 – Jamala fra Ukraina)

Her i huset var det Australia som var favoritten, tett fulgt opp av Russland, Bulgaria og Frankrike… Å overraskelsen var ganske stor da ingen av dem gikk seirende ut av konkurransen. At Ukraina skulle vinne overrasket meg, for jeg anså den låten som en av de aller dårligste låtene. Det var jo tydelig at veldig mange andre var av en annen oppfatning. Mange låter er sånn at man ikke liker dem med en gang, men de vokser på en. Denne låten er nok ikke en av dem.

Kveldens høydepunkt for meg var under et av pauseinnslaget…  Måns Zelmerlöv sto sammen med Carola og Loreen, å spurte dem om hvilken ESC sang som var deres favoritt. Han spurte først Carola, som da begynte å synge Halleluja med stor innlevelse. Hun hun trodde at hun skulle synge hele sangen vet jeg ikke, men de hadde jobbet jo under tidspress, så derfor snuppet Måns mikrofonen fra Carola å begynte å snakke med Loreen. Carola viste helt tydlig sin misnøye, noe jeg kommenterte også. Jeg tenkte at det var bra at han tok fra henne mikrofonen, så ble vi bespart for hennes gudfryktlighet å vifting med bibelen, noe som irriterer meg grenseløst. Carola laget jo et stort nummer av hendelsen på nettet, og var tydeligvis veldig missfornøyd. 

Nå hadde jo ikke dette noe med henne personlig å gjøre, noe som Måns Zelmerlöv fortalte senere på natten. Han hadde kontrollrommet på øret, og de telte ned innslaget og da måtte han bare avbryte Carola sånn at de ikke skulle komme på overtid. Uansett så moret hele hendelsen meg storveis.

Anne dro hjem ikke så lenge etter at finalen var over, og da ble jeg sittende en stund å sløve foran tv skjermen innen jeg ramla ned i senga… Vinja hadde ikke fått noe særlig kos av mammen sin i løpet av dagen, og derfor var hun ikke sen om å hoppe opp i fanget mitt når vi ble igjen alene. Hun diltet etter meg inn i senga også når jeg gikk for å legge meg, og krøllet seg sammen på armen min. Det er så koselig når hun kommer sånn på kvelden for å kose ❤

#esc #2016 #musikk #vinneren #ukraina #russland #bulgaria #frankrike #australia #fargelegging #tusj #fargeblyanter #carola #loreen #månszelmerlöv #pauseinnslag #vinja #katt #kose #blogg

10 kommentarer
    1. Jeg så bare slutten jeg, så fikk ikke med meg det med Carola…sikkert litt “vittig” det der…hehe..
      Jeg har jo ikke fulgt så med, så hadde ingen favoritter, og vinnersangen har jeg glemt alt…
      Bra dere koste dere med finale og pizza :)) Nattaklem fra meg <3

    2. annebe: Hehe, du gikk virkelig glipp av noe der gitt… Jeg kommer ikke til å glemme ansiktsuttrykket hennes da det skjedde, og jeg lo høyt av hele hendelsen :o)) Du er ikke den eneste som har glemt vinnerlåten… Jeg hadde ikke kunne nynne den en gang hvis jeg forsøkte!

      Ha en riktig god natt, klem ?

    3. frodith: Jeg tenker at du hadde en fin kveld uten noen finale jeg :o)) Blir nok ikke lenge til jeg skal hoppe opp i køya, og da er Vinja like bak. Da vanker det masse kos fra begge hold :o))

    4. Så koselig kveld! ja flott å ha tradisjoner, pizza og god venn på besøk.. men jeg så ikke på i år..så fikk ikke med meg noe av dette..Fint du koste deg! HA en fortsatt god langhelg!

    5. MGP så jeg så vidt på ca 45 min, det er for meg blitt en stor greie som salmer utrolig mengder folk foran skjermen. Før om åra var det mere moro, Hallejula er min av mine favoritter i så måte, men Israels bidrag Lazy Bums ble en slager her i landet selv om den ikke vant, en annen sang man kanskje husker var Danmarks bidrag fra 1987 En lille melodi, det samme ble Alles heef ritme fra Nederland, Lass die sonne in dein herz fra Tyskland og sikekrt mange andre. Husker disse godt pga at jeg kjøpte EP av disse låtene den gang. Det er mange fine melodier som er blitt til via MGP men som er glemt.

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er rart med denne pizzaen… Den har vi hatt ti! ESC helt tilbake til jeg var tenåring ?? Det var et fint show, og programlederne gjorde en fin jobb.

    7. Helge: Jeg pleide også å kjøpe plater av de jeg likte best, ikke nødvendigvis vinneren. Jeg har alle sammen oppe i skapet, og nå har jeg jo skaffet platespiller å kan mimre litt… Showet har kanskje blitt for stort og glamorøst, og jeg savner litt den tiden hvor det var orkester med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg