❇ Middelalderfestivalen 2016 pÃ¥ Akershus Festning ❇

For en stund siden bestemte Anne og jeg at vi skulle dra på Middelalderfestivalen oppe på Akershus Festning, og nå i helgen gikk den av stabelen. Meningen var at vi skulle ha gått på fredagen, men så ringte frisørdamen min å spurte om jeg kunne flytte timen jeg hadde på lørdag til fredagen.  Hun hadde nemlig fått noen avbestillinger, og hadde veldig lyst til å dra på hytta en hel helg. Det var bare meg som kunne sette en stopper for det, men det ville jeg jo ikke så jeg sa ja til det.

Vi valgte å kjøre ned til byen å parkere i P-huset på Lilletorvet, og derfra ruslet vi opp i Storgaten for å ta trikken oppover. Nå gikk ikke trikken i Storgaten den veien, så vi endte opp med å ta bussen, som stoppet utenfor Rådhuset. Derfra tok det bare noen få minutter å gå opp til festningen.

Fra bussvinduet så jeg disse flotte rytterne, som sto å ventet på grønt lys for å komme bort til festningsområdet. Vi hadde nesten trodd at vi skulle komme til å se de igjen når vi kom innenfor, men det gjorde vi ikke.

Vi hadde ikke kjøpt noen billetter i forveien denne gangen, så vi endte opp med å stå kø for å få kjøpt dem. Jeg er ikke så god på kø, men det gikk i grunnen ganske raskt å komme fram å få kjøpt dem. Det så ut til å være mange som skulle kjøpe, men så viste det seg at det sto hele familier i køen å da rykket man jo ganske raskt fremover når 3, 4 og kanskje flere forsvant samtidig.

Det var mange mennesker der da vi kom innenfor murene, og masse aktiviteter over alt.

Når vi kom til mat-teltet ved den lille innsjøen kjente vi begge to at vi var ganske sultne… De hadde et bra utvalg med mat, men vi endte til slutt med å kjøpe en vegan-gryte med masse godsaker i. Den hadde bla.a sopp, gulerøtter mm, og det var akkurat hva man trengte på det tidspunktet. Skulle gjerne ha hatt oppskriften på den der altså! Den Danske gruppen Virelai underholdt med fin middelaldermusikk mens vi spiste å slappet av litt. Når de hadde en pause kom noen andre som vi trodde var musikanter å stilte seg i matkø, og mens de ventet på sin tur sang de noen flotte sanger å spilte på tromme. De fikk med seg alle oss som satt å spiste i alle fall.

Etter at vi hadde spist begynte vi å bevege oss rundt å kikke på det som var der… Man kunne kjøpt tekstiler, garn, smykker, leirgjøker, kjeramikk, pil og buer, og middelalderklær. Man kunne være med på bueskyting et sted, og jeg ble litt fristet men lot det til slutt være. Vi hørte at det foregikk noe nede ved muren, hvor man kan se utover Oslofjorden, og for å komme dit måtte vi jobbe litt å passe oss. Man måtte nemlig komme seg forbi alle teltene, hvor bardunene var festet i bakken som det rene edderkoppnettet. Etter litt jobbing kom vi forbi, og oppe på toppen sånn at vi kunne se hva som skjedde…

Det som foregikk var små slag mellom forskjellige grupper, og det var egentlig veldig morsomt å være med. Publikum ropte og skrek på mere blod å deltok med stor iver. Inntil vi kom dit ned hadde det vært overskyet, men da sprakk skylaget opp å sola kom fram å stekte oss skikkelig i nakken. Til tider ble det veldig varmt, og jeg var veldig glad for at jeg hadde smurt inn ansikt, hals og nakke med solkrem før jeg dro hjemmefra.

Dette er den Danske jøglergruppen Ramashang, som holdt et veldig fint og morsomt show for et engasjert publikum. Det er også de samme guttene som underholdt oss mens de sto i matkø. De jøglet og laget ablegøyer og sang til for oss som hadde stimlet oss sammen for å se på dem. De var flinke til å få med seg publikum til å rope å være med under forestillingen. Vi ble stående å se på helt til de var ferdig med showet sitt, og jeg kunne helt klart ha sett mer av dem :o))

Etter å ha sett ferdig showet gikk vi videre langs bodene å så på klær og smykker. Kjøpte med oss hvert vårt smykke, som egentlig var like med den forskjellen at Anne sitt var i kobber, mens mitt var i sølv. Bilde kommer litt senere av det.

Klokken begynte å bli mye så vi bestemte oss for å rusle nedover byen mot Youngstorget hvor det også var en matfestival. Når vi først kom dit ble det ikke til at vi stoppet der alikevel. Jeg var så kaffetørst at jeg holdt på å avgå, og vi endte opp med å stikke innom Waynes i Storgata. Der var det plass både ute og inne, og vi valgte å sette oss ute for å kikke på livet mens jeg drakk opp kaffen min. En fyr kom forbi for å tigge penger, og da han ikke fikk noe begynte å han å slenge med leppa…., ikke på norsk men på sitt eget språk sånn at vi ikke kunne forstå hva han sa. At han sa noe dritt om oss, er jeg ikke i tvil om.

Vi ble sittende der en god stund, før vi satte nesen hjemover til meg…

#oslo #middelalderfestivalen #festival #middelalderen #ramashang #jøgler #musikk #vegangryte #tekstiler #klær #smykker #blogg

14 kommentarer
    1. Det var en sikkelig kosedag på festningen. Det blir jo bare flere og flere som blir interessert i det som sjedde i middelalderen, man kan bo i teltleir og leve som dengang i flere uker i strekk hvis man vil, delta på laiver og rollespill fra den gang. Ikke rart det var mye folk på Akershus festnning den dagen. Kanskje vært der før? Og det ligger penger i alt så det var sikkert nok av salgsboder av ymse slag. Det er sikkert flere små festivaler av samme slag rundt om i Oslo eller seminarer hvor man kan lære både dans og matlaging fra dengang..

    2. Helge: Det var veldig mange der, så at dette var populært er det ingen tvil om. Mange hadde kommet i datidens kostymer, noe man også ble oppfordret til å gjøre i invitasjonen. Vi hadde ikke gjort det, men har snakket om at det hadde vært gøy å gjøre det til neste år. Ingen av oss har vært på festivalen før, men Anne besøkte noe lignende da hun var i Danmark for noen år siden.

      Det er mye god mat fra den tiden, og jeg har laget en del av det tidligere å kommer nok til å fortsette med å gjøre det også :o))

    3. Det ser jo skikkelig artig da 🙂 Vet ikke om du kjenner til Lithanna sin blogg, men hun er jo stadig på sånne tilstelninger og driver med sånn kamp-sport, og rollespill av slik art. Virker veldig moro 🙂

    4. frodith: Det var veldig interessant og artig å være med på, og kan varmt anbefales. Nei, jeg kjenner ikke til Lithanna sin blogg, men jeg skal stikke inn å ta en kikke på bloggen hennes. Jeg så at det var noen jenter med på rollespillet, så hvis kanskje hun var en av dem!!

    5. så koselig å få sett litt bilder fra dette når man ikke får vært der selv! Tusen takk for det..

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Bare hyggelig :o)) var virkelig en flott festival som det var verdt Ã¥ bruke noen timer pÃ¥ en lørdag. Kan varmt anbefales Ã¥ besøke og neste Ã¥r gÃ¥r festivalen av stabelen i tiden 26.05. – 28.05.17.

    7. Festivaltid nå. Jeg er ikke særlig flink å være med på det. men dette så ut til å ha vært en fin dag. Kjekt å oppleve det som er litt utenfor det daglige av og til.

    8. maiken: Jeg er nok ikke av de som man finner på festivaler jeg heller, men akkurat denne ville jeg gjerne være med på. Er veldig interessert i det gamle, og hvordan de levde den gangen så dette var gøy.

    9. Anne Grethe: Kan virkelig anbefales Ã¥ være med pÃ¥… De er pÃ¥ plass igjen neste Ã¥r, omtrent pÃ¥ samme dato :o)) Jeg stiller da jeg, og kanskje jeg kler meg i klær fra den tiden… Hadde vært gøy :o))

    10. En sånn festival er nok noe jeg også kunne ha likt å vært på! Spent på å se smykket du kjøpte! Jeg liker også godt sølv. 🙂

    11. karidansen: Det var virkelig en flott festival, og jeg skal definitivt gå neste år også. Da kanskje i kostyme ?? Skal ta bilde av smykket nå og legge det ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg