RuteteSommerChallenge Dag 5: Beste sommer(ferie)minne som voksen

Dag 5 i Den rutete skjortas sommerchallenge, som du kan lese om HER, og dagens utfordring er å fortelle om mitt beste sommer(ferie)minne som voksen. Dette er også den siste dagen i challenge’n, og jeg må jo si at det har vært gøy å være med å fortelle om mine minner fra sommeren :o))

Dag 1: Beste sommer(ferie)minne som barn/tenåring
Dag 2: Sang/musikk som gir deg skikkelig sommerfølelser
Dag 3: Favoritt feriested
Dag 4: Favoritt sommerklær
Dag 5: Beste sommer(ferie)minne som voksen

Hadde noen spurt meg om dette på denne tiden i fjor, ville jeg helt klart ha svart noe annet enn det jeg kommer til å gjøre nå. Da ville jeg garantert ha svart at det var når jeg fikk oppleve Kime Larsen på Plenen i Tivoli i København. For det var stort å få overvære en konsert med ham i hjemlandet hans. 

Dette ferieminnet som er det beste jeg har hatt som voksen, til nå, er noe jeg opplevde i sommerferien i fjor sommer. I mange år, ja helt siden mamma og pappa levde, har jeg snakket om at jeg gjerne ville dra en tur til Prøysen for å se den gamle stua. Mamma og pappa fikk aldri oppleve det, men jeg var fast bestemt på at jeg en dag skulle få det til. Så i fjor bestemte Anne, Brit og jeg at nå var tiden komme for å dra en tur. Det var en utrolig flott sommerdag med blå himmel og masse sol, da vi dro avsted. Selv med GPS i bilen ble det litt surr og rot, men vi fant det tilslutt :o))

Når vi kom opp fra parkeringsplassen var det som om vi ble forflyttet flere 10 år tilbake i tid, og jeg kjente at skuldrene ble senket å roen senket seg over kroppen min. Fine grøftekanter med villblomster, humlene og biene som summet i sommervarmen, de gamle fine husene. Det var nesten som om man forventet at Prøysen selv skulle komme rusle nedover vægen :o))

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid innbilt meg at Prøysen-huset ville være rødt. I mine tanker så skulle den liksom være det!

Denne flotte damen her, som jeg fikk lov til å ta bilde av, var den som gjorde oppholdet på Prøysen så veldig spesiell. Hun var guide på Prøysen og var så kunnskapsrik å fortalte så mange flotte historier om ham og familien. Jeg kjenner at jeg blir helt varm og glad innvendig, når jeg tenker på de fine minnene hun fortalte om foreldrene og hvordan de møttes. Det ble veldig intimt og fint dette møtet, for det var bare oss 4 damene som satt rundt i stua. Hele den flotte stunden ble avsluttet med at vi sang Julekveldsvisa. Det er veldig vanskelig å sette ord på de følelsene jeg hadde når jeg gikk ut av døra. Det går bare ikke, og de andre to hadde det på akkurat den samme måten. Noe fint skjedde under dette oppholdet, og den gode følelsen jeg fikk satt i kroppen resten av dagen å i noen dager etterpå.

Jeg har bestemt meg for at når jeg drar tilbake, litt senere i sommer under Prøysenfestivalen, så skal jeg ikke gå inn for å få med en ny guidet tur. Grunnen er at jeg ikke vil ødelegge den gode følelsen jeg hadde fra første besøket, for jeg tviler på at det kan bli like flott en gang til…!! 

Jeg måtte jo jakte på noen humler da jeg først fikk sjangsen, og denne søte lille lodne saken satt lenge nok stille til at jeg fikk lurt meg til et bilde :o))

#rutetesommerchallenge #sommer #sommer2016 #challenge #utfordring #prøysen #prøysenstua #sommerminner #glede #dengodefølelsen #blogg

16 kommentarer
    1. Så koselig sommerminne 🙂 Og at du delte den med to gode venner er jo gull verdt 🙂 Jeg setter også stor pris på sånne opplevelser 🙂 Ha en fin søndag 🙂 Deilig ute i dag også<3

    2. frodith: Dette er et kjært minne :o)) Problemer sånne gode minner, er at det er så vanskelig å sette ord på dem. Man kjenner følelsen inni seg, og så er det så vanskelig å fortelle det til andre på en sånn måte at de også får en følelse av den

    3. For et herlig sommerminne 🙂 Fikk skikkelig frysninger jeg! Det er noe spesielt å dele slike ting med folk man er glad i 🙂
      Jeg vokste opp med Prøysens sanger, og det er noe spesielt hver gang jeg hører han synge. Mamma fortalte en gang da hun var liten, fikk hun møte han, og sitte pÃ¥ fanget hans. Han bodde jo mange Ã¥r her i Nittedal, sÃ¥ her har han fÃ¥tt en egen statue pÃ¥ et torg som har fÃ¥tt navnet “Prøysentorget”.

    4. Sommerminner er mange, f.eks da jeg kom pÃ¥ forsiden av ei finsk avis i 1985, eller da jeg noen Ã¥r tidligere var pÃ¥ friluftsteater i København. Husker at jeg at sÃ¥ et stykke som het “Trondeshow”. I korte trekk handling fra 1600-tallet med store vide kjoler og store parykker. Under forestillingen skulle en av damene “besvime”, men den kvelden besvimte den unge danske skuespilleren sÃ¥pass kraftig at parykken datt av. Gjett om det ble latter blant publikum – de som var pÃ¥ scenen fikk latterkrampe og koim helt ut av det. Det var et uhell som førte til litt ekstra latter.

    5. Den Rutete Skjorta: Så koselig,da har jo du også fine minner om han :o)) Jeg vokste også opp med Prøysen på radioen om morningen og alle visene hans. Pappa var fra Romedal, og pleide å spille trekkspill og synge Prøysen for meg :o))

    6. Anne Grethe: Jeg ble også lit satt ut når jeg kom bortover å så at det ikke var et malingsstrøk på huset. Kanskje vi tenker at den skulle vært rød, for det er sånn det er i viser og fortellinger! Jeg kan virkelig anbefale et besøk dit, og i sommer er det Prøysenfestival i juli måned :o))

    7. Helge: Det var et fint sommerminne det du hadde der Helge :o)) Sommerminner kan være så mangt det, lune fine følelser, noe vemodig og noe veldig morsomt :o)) De aller fleste er fine å ta fram i blandt å tenke på :o)) Ha en fortsatt fin søndag :o))

    8. Ja, det er et koselig sted! Jeg var der med foreldrene mine i 1996, og man forventer nesten at Prøysen selv kommer ut av stua. Nå er det jo også bygd et Prøysenhus: http://www.proysenhuset.no, men det er noe eget å besøke selve stua han vokste opp i.

    9. Hanne Beate: Det er som du sier, man forventet nesten Ã¥ se ham…. Vi besøkte det nye Prøysenhuset ogsÃ¥, og rusla igjennom museet. Det var ogsÃ¥ veldig fint.

    10. Søtmonsen ): Det burde du gjøre for det er så fint der. Nå i sommer er det festival der i jule måned, og da skjer det veldig mye der oppe ??

    11. Så herlig minne å ha med seg!! Ja det spørs om du vil oppleve det en gang til..for første gang er som regel noe mystisk og magisk over.. 🙂 Men blir spennende å høre da..Flott minne!

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk for det ?? Det er vanskelig å få den samme gode opplevelsen to ganger etter hverandre, så det er nok best å prøve på det ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg