😱 Burde jeg klage mer 😱

Det var en gang noen sa til meg at jeg “at du bør klage mer”. Dette var i forbindelse med eller på slutten av en lang sykemeldingsperiode. Der jeg slet med det samme som nå, bare mye verre.

Jeg har egentlig aldri vært av dem som har beklaget meg til alle jeg har møtt, eller til kollegene mine. Når jeg har hatt store smerter, så har jeg spist smertestillende holdt og smertene for meg selv. Så når jeg da ble eller har blitt så dårlig at jeg har blitt sykemeldt, så har det nok vært de som ikke har trodd at det var så ille.

Det var jo da denne kommentaren kom…. Selvsagt kunne jeg jo klage hver eneste dag, og fortelle om hvor vondt jeg hadde det og hvor elendig jeg følte meg. Hvor sliten og trøtt jeg var for at jeg hadde betennelser i kroppen, som stjal alle kreftene mine. Alt dette kunne jeg gjøre, men jeg gjorde det ikke!! Hvorfor? Jo, for jeg tenkte det at det hadde ikke folk lyst til å høre om, eller de gadd rett å slett ikke.

Er det ikke sånn med de fleste av oss da? At vi blir litt lei disse personene, venner og bekjente, som alltid skal prate om alle sykdommene og plagene sine. De som kommer med en lang tirade om hvor fælt de har det, bare man spør om hvordan de har det. For sånn vil man jo ikke være? Eller burde vi kanskje være det, og fortelle hvordan det egentlig står til med oss!

Kanskje det er “vi” som spør om hvordan det står til som er problemet? Kanskje det er “vi” som bør være mer medfølende eller bevist på hvilke svar som vil komme, når vi spør om hvordan en venn eller bekjent har det? Jeg sier vi for selv om jeg selv har plager, så passer jeg selv inn i kategorien. Det er vel derfor jeg ikke snakker så mye mine ting!!

Hva mener du?

#sykdom #smerter #plager #bry #medmenneskelighet #lytte #klage #blogg 

8 kommentarer
    1. Ja, man blir flink til å gjemme vondter for omverden..og de skjønner jo ikke hvorfor man plutselig når bunnen..Jeg er blitt flink til å ikke lyve..men sier ikke alt..men sier jeg har det så der..eller at jeg kunne hatt det bedre..Men var som deg før..skjulte for alle hvor vondt og sliten man egentlig er..Det er jo usynlige skader, så ingen ser, bare en selv som føler.. Ikke lett..og sliter på helsa det også.. Lykke til, og si det som det er! om man har vondter så har man det ikke bra..

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Du har jo selvsagt rett, og det veg jeg jo…. Allikevel så er det jo sånn at man hører den lille stemmen si, ikke vær til bry og ikke plag andre med dine vondter!! Jeg må nok bare ta meg i nakken!!

    3. om jeg blir spurt om hvordag jeg har det,ja da er jeg ærlige og sier det om det er en god eller dårlig dag,og da bør en tåle å høre svaret også,men er det en som syter uansett kan det sikkert bli trasigt i lengda .Det kan være greit å få blåst ut en skjelden gang ) men ikke hele tiden

    4. fruensvilje: Jeg trøtt at grunnen til at jeg holder igjen, er for at jeg har hatt noen ubehagelige kommentarer som fortsatt svir når jeg tenker på det. Prøver å bli flinkere til å si fra, men jeg har nok et lite stykke igjen!!!

    5. Det er nok noe med at man vil gi inntrykk at alt står bra til, og at ikke alle skal blande seg borti plagene sine. Likevel kan det gjøre det bedre å dele det med andre. Ordtaket: “Delt glede er dobbel glede og delt sorg er halv sorg”, er det mye sannhet i. Derimot å klage masse til andre og grave seg ned i problemene og nærmest dyrke det, er ikke så lurt.

    6. Hanne Beate: For mitt vedkommende er det nok en blanding av av det første du skriver, og litt det at jeg har fått noen slengbemerkninger om at det er vel ikke så ille!!! Da velger man heller å lide i stillhet, i stedet for å overbevise folk om at plagene er ekte! Jeg har vel heldigvis evnen til å finne lyspunkter i de mørkeste situasjoner, som regel iallefall.

    7. Skjønner deg godt, har hatt lenge liknende smerte og av og til er det slik at man ikke ørker mer, ikke bry deg om hva andre synes tenk på deg selv..

    8. Farah: Normalt så bryr jeg meg ikke så mye, men når man har vondt å ikke føler seg så bra… Ja da er man litt mer sårbar enn vanlig, og tar seg nær av ting man vanligvis ikke ville ha gjort.

      I dag er det lørdag, og det ser ut til å bli en fin dag. Ønsker deg en flott lørdag :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg