Nordre Skøyen Hovedgård

Ikke langt fra der jeg bor ligger en Nordre Skøyen Hovedgård, en vakker perle midt i en voksende bebyggelse på alle kanter. Dit dro ulykkesfuglene i dag på en aldri så liten utflykt. Vi hadde ikke så veldig store problemer med å bevege oss rundt, heldigvis… Helt plagefri ble jeg ikke jeg, men det var jo ikke foten som årsaken, nei da, det var det venstre øyet mitt som tårene fosset ut fra, og det føltes ut som om jeg hadde sand i øyet. I tillegg så rant nesen min som en sil, og ikke vet jeg om det er allergi eller noe annet… Plagsomt er det nå i allefall, men da snakker vi ikke mer om det nå!!

Jeg leste meg opp litt på hvor gammelt stedet er, og etter det jeg fant så var gården klostergods i middelalderen. Blant eierne var Oslo Bispestol og Nonneseter kloster. Den eldste grunnmuren til hovedhuset kan spores tilbake til 1250-tallet.

Gården eies nå av Oslo Kommune, og brukes som samfundshus og selskapslokaler. Det har det vært i ganske mange år, for jeg husker at mine foreldre var på fest der da jeg gikk på barneskolen. Å det begynner å bli noen år siden nå.

På nedsiden av hovedhuset, litt nede i bakken ligger et minnemonument over 24 krigsofre fra Bryn- og Østensjøregionen. Monumentet er av Joseph Grimeland og ble avduket i 1946.

Denne gamle lindealleén kan sikkert fortelle mange historier kan jeg tenke meg. Det er ikke vanskelig å se at trærne er gamle, og veldig vakre ❤

Her sees Bryn senter med nesten stillegående trafikk både mot og ut av Brynstunnellen. Øverst i bilde ligger Manglerud!

Etter å ha tilbrakt en god stund på hovedgården dro vi en rask tur ned på Alna-senteret for at Anne skulle se etter et kloremøbel til Felix the Cat, men de hadde fortsatt ikke hun ville ha inne. Så da dro vi tilbake til Bryn igjen, og valgte å spise middag på Al Denté på Bryn senter. Når jeg fikk se at de hadde stekt laks som dagens kunne jeg ikke motstå fristelsen, nam nam :o))

Vi har avtalt å finne på noe i morgen også, men hvor langt vi drar kommer ann på om øyet mitt fortsatt er vondt. Det er ikke like ille akkurat nå, men plutselig så begynner det å svi og øyet renner. Jeg har ikke lyst til å sitte inne, så jeg håper det er bedre til morgen.

#nordreskøyenhovedgård #turistiegenbydel #bryn #østensjø #ute #tur #natur #severdighet #minnemonument #venninnetur #alna #aldente #øyeproblemer 

6 kommentarer
    1. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er virkelig flott på Hovedgården, en stille og rolig grønn lunge blandt bebyggelsen. Øynet mitt ble heldigvis bra igjen etter en god natt søvn. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med det etter det :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg