Pittbulljedda på venninnetur….

I dag måtte Pittbulljedda stå opp tidlig sånn at hun rakk å vaske håret sitt innen hun skulle opp til Lørenskog, hvor Anne og Brit ventet på å bli hentet. I dag hadde vi bestemt at vi skulle ta en tur opp til Løten Lys. Brit hadde ikke vært der før, og hun hadde veldig lyst til å dra dit en tur. Anne og jeg var ikke vonde å be, når det gjelder å dra dit. Det er mye flott å se på og det er vel skjelden vi kommer tomhendte hjem igjen…

Været var ikke så ille da vi dro av gårde, men etter hvert som vi nærmet oss Mjøsa, ble det mer og mer overskyet men det var i det minste oppholdsvær.


(bilde er lånt)

Det var ikke fult på parkeringsplassen når vi kom, så det var ikke vanskelig å finne en plass. Jeg er syntes det er like spennende å gå inn døra hver eneste gang, for å se om jeg kan finne noe spennende å kjøpe å ta med hjem.

Vi starter ofte i kjelleren å jobber oss oppover i etasjene, og det gjorde vi i dag også. Innerst er juleavdelingen, og jeg pleier faktisk å få litt julestemning når jeg går rundt der å kikker mens de spiller julemusikk i bakgrunnen. I dag klarte ikke julemusikken å lokke fram stemningen. Ikke syntes jeg de hadde noen spennende heller, så det ble ikke noe til jul for meg denne gangen.

Jeg kom ikke tomhendt hjem allikevel… Jeg kjøpte meg to lysglass med sølvbeslag, en lysestake i sten, et stort sort lys med sommerfulger m/lysfat, en stubbe og to ugler i lys og to langstilkede lykter som jeg skal ha på gravlunden. Bilde av det jeg kjøpte kommer litt senere :o))

Før vi dro derfra var vi innom kafeén og kjøpte kaffe og et kakestykke… Jeg kjente at det var godt å kunne sitte ned litt å slappe av og skravle en stund. Hihihi, vi trengte ikke å sette oss ned for å skravle, for det gjorde vi jo hele tiden mens vi gikk rundt der… Bare koselig det :o))

Vi hadde snakket om at vi skulle dra til Hamar før vi dro hjem, for å spise middag der, men det slo vi fra oss etter en liten diskusjon. I stedet kom Brit med en kjempeflott ide om at vi kunne dra til Stange. Siden pappsen min vokste opp i Stange og det var mange år siden jeg hadde vært der, syntes jeg det var stas å reise dit. Vi kjørte noen sideveier for å få litt mer ut av turen..

Da jeg var liten var dette et flott hus, og bakenfor lå det lille huset som farmor og farfar bodde. Deres hus er revet for flere år siden, og to etasjes blokker er bygget på tomten. For et par år siden brant det i det gamle huset her, og nå skal det tydeligvis bygges noe nytt. Det Stange jeg kjente er det ikke noe særlig igjen av. Det eneste, bortsett fra dette huset, som jeg gjenkjente var de store siloene på andre siden av jernbanesporet. Etter som tiden går vil det skje forandringer, enten man liker det eller ikke.

Vi begynte å bli sultne og ruslet rundt i gatene for å finne et sted å spise, og vi endte til slutt opp hos Anton Hoels Kro hvor vi alle spiste deilig rødspette. Maten smakte supergodt, og vi fikk veldig god service :o)) Det begynte å regne da vi vi gikk bort til kroa, og det fortsatte hele tiden mens vi satt der. Heldigvis ikke så ille, og vi unngikk å bli alt for våte uten paraplyen.

Da vi satte kursen mot Oslo ville jeg gjerne kjøre forbi Tangen, for å se om jeg kunne se den gamle huset som min tante og onkel bodde i. Det var en litt lengre tur, men vi hadde jo ikke noe hastverk så det gikk jo greit. Når vi kom ut på E6 igjen begynte regnet etterhvert å bøtte ned, men det var veldig lokalt. Vi kjørte inn og ut av den ene regnbygen etter den andre. Før jeg slapp av Anne og Brit utenfor hos Anne var vi en snartur innom El-kjøp for at Brit skulle ordne noe. Det tok ikke så lang tid :o))

Selv om jeg har hatt en utrolig fin dag i dag så ble jeg også veldig sliten, og jeg syntes det var godt å komme hjem til pusene mine igjen. De syntes at mamsen deres hadde vært borte litt vel lenge, og diltet etter meg hele tiden å ville ha masse kos. Å det fikk det er jo klart at de fikk det ❤

#venninnetur #venninner #utpåturaldrisur #tur #reise #dagstur #løten #løtenlys #shopping #stange #kaffe #kake #middag #stange #barndomsminner #sommer #sommer2016 #august #august2016 #tirsdag #blogg

18 kommentarer
    1. De har så mye fint på Løiten lys at det er vanskelig å komme tomhendt ut ja….
      Det er rart når hus og område der man har nære som har bodd , blir forandret på og til og med revet….Håper ikke du drømmer noe fælt om det i natt, for det har vel surret litt i tankene i kveld…..:)

    2. Du er flink til å fylle dagene! Men høres ut som en slitsom dag, men også veldig koselig!! Ha en ny god dag i dag!

    3. Til å bo på Løten er jeg veldig sjelden på besøk i Brenneriet, enda det alltid er koselig der og man alltid ender opp med å ta med noe hjem 🙂
      Neste gang dere er i området så kan jeg anbefale Nærstasjonen på gamle Løten Stasjon, der har de lokal, kortreist mat som er ganske så god 🙂
      Ha en fortsatt strålende dag! 🙂

    4. Sånne hyggelige turer kan man bli sliten av ja…men mest kos da :)) Moro å kikke på slike ting, det er jo såååå mye fint å få kjøpt :)) Tror ikke jeg har vært på den butikken…kanskje jeg får ta turen dit en gang :)) Fin dag videre <3

    5. en skikkelig hyggelig vennine tur dette )) vi kjørte forbi løten lys vi også i sommer,men vi stoppet ikke,har vært der før men bruker stort sett bare telys uansett )) men veldig kjekt å bare gå der og nyte alt det vakre ja

    6. Løiten har jeg kun sett fra toget og buss mend et ser koslig ut, landelig og har sikkert mye og titte på. Folk flest tenker vel på himkok når de hører snakk om Løiten og ikke minst om akevitt, men den slags er det sikkert nok av. Fine bilder og fin butikk dere besøkte, artig med lokle saker av denne typen, sikkert kafeer der som kan by på kort-reist mat.

    7. Åh, det er så mye flott på Løiten Lys! Jeg har vært der et par ganger, men det er ca 10 år siden sist, så skulle gjerne tatt en tur igjen. Man ser seg nesten ikke råd til å brenne opp lysene, men er jo flotte til pynt også. Jeg har et ganske stort lys derfra som jeg satte et telys nedi, etter å ha brent det nesten ned inni. Dermed varer det lenger. På Stange har jeg bare vært innom Store Ree (oksestasjonen). Rart med hus som blir borte og steder som forandrer seg veldig fra slik man husker.

    8. maiken: Jeg hadde ikke mareritt pga hvordan det så ut der pappa hadde bodd. Det er mange år siden jeg var der, og jeg har vel ikke så veldig sterk tilknytning til stedet lenger. Allikevel var det veldig ratt å komme tilbake igjen :o))

      Kronene ruller fort ut av bankkontoen når man er hos Løten Lys ja….

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Man må finne på noe når man har ferie, og det er jo ikke alltid at turene vi drar på er så lange. Turen til Hedmarken ble nok litt lenger enn jeg hadde tenkt, men vi hadde allikevel en veldig fin dag :o))

    10. annebe: Jeg kan varmt anbefale en tur til Løten Lys, for det er så mye flott å kjøpe. Oppe i toppetasjen har de dekket noen border, hvor man kan få litt inspirasjon til hva man bør kjøpe :o)) Det er slitsomt med sånne dagsturer, men jeg vil allikevel ikke være foruten opplevelsene de gir :o)) Ha en fortsatt fin fredag ?

    11. fruensvilje: Disse venninneturene er veldig koselig, og vi får mange opplevelser med oss i bagasjen :o)) Jeg bruker nok mest t-lys jeg også, og derfor kjøper jeg nok mest lykter osv når jeg først kjøper noe. Denne gangen ble det jo litt annet også :o))

    12. Helge: Veldig fint sted, og definitivt på landet :o)) Hver fredag, lørdag og søndag i sommerhalvåret så kan man være med på et lite skuespill om akevittens historie. Den har jeg vært med på, og det er veldig gøy.

    13. Hanne Beate: Jeg har gjort akkurat som deg, og satt t-lys ned i et av de store lysene så varer de mye lenger. Noe av det jeg kjøpte nå kommer jeg nok ikke til å brenne. De skal man nok bare se på :o)) Jeg viste jo at det ikke var noe igjen av stedet der pappa vokste opp, men sist gang jeg var der var det kun huset som var revet. Resten av tomten var jo der, nå var også den borte… Det var litt rart, men sånn er det jo bare….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg