En fantastisk dag i Fredrikstad

I går dro bestis Anne, hennes kusine Brit og jeg til Fredrikstad for å møte Annes nevø John Kåre. Vi har snakket om denne turen ganske lenge, og har flyttet på den av flere grunner. De siste gangene har den blitt flyttet pga været, for vi ville at det skulle være fint og helst sol når vi skulle tilbringe hele dagen der. I går var vi superheldig, for sola var oppe fra grytidlig på morningen og helt til den gikk ned…., ganske sent.

Vi ble litt forsinket på vegen ned ettersom det hadde skjedd en stygg ulykke på E6 like ved Oppegård. Det var sykebil, brannbil og politibiler der, og så gikk det veldig sakte fordi folk er nysgjerrig og føler at de bare MÅ glane på det som har skjedd.

John Kåre bor utenfor Fredrikstad, så vi kjørte ut til han for å hente han først. Så dro vi inn mot Fredrikstad og Gamlebyen. Før jeg dro hjemmefra var jeg veldig usikker på om jeg skulle ta bare en cardigan på eller jeansjakken, og jeg valgte det første… Det angret jeg litt på, for selv om det var fint vær så blåste det og var litt kaldt. Jeg frøys jeg vettu :o))

Vi besøkte og Gamlebyen modelljernbanesenter og traff en energisk og herlig person, som snakket så varmt om museet. Det var han som i sin tid hadde startet å bygge modelljernbanen hjemme hos seg. Etterhvert så var det blitt så stort og han kjøpte huset i gamlebyen hvor det fyller flere rom oppe i andre etasje. Nå har de også kjøpt andre etasje i bygget ved siden av og de får 300 kvm mer å boltre seg på. Når vi gikk rundt å kikket, gikk det opp for meg hvor mye arbeid som er lagt ned for å få dette til. Er du innom Gamlebyen, så må du bare stikke innom dette museet.

Etter å ha gått rundt i byen en stund begynte noen av oss å bli kaffetørste, og litt sugne på litt å spise. Derfor bestemte vi oss for å sette oss ned en liten stund å slappe av en liten stund. Jeg fikk veldig lyst på nystekt wienerbrød til kaffen, men dessverre så hadde de ikke det. I stedet ble det vaffel med brunost, som også var veldig godt. Det var en god del veps ute i tillegg til vinden, så vi satt oss inne for å spise. Akkurat det passet meg veldig bra, for jeg har jo helt panikk for vepsen. Vi skravla i vei mens vi gikk igjennom gatene, men det stoppet ikke opp mens vi satt med kaffekoppen heller :o))

Etter kaffepausen ruslet vi videre en stund til, og vi var så vidt innom Galleri Sand også. Vi ble ønsket velkommen av Aune Sand da vi kom inn… Det var mange flotte arbeider der, og jeg så opptil flere jeg kunne ha tenkt meg å ha på veggen…., hvis jeg hadde hatt råd til det!

Da vi hadde ruslet rundt det meste av Gamlebyen gikk vi ned til elven, og tok Byferga over til andre siden. Så ruslet vi langs brygga i solskinnet mens vi så på alle de flotte båtene og husene. Vi begynte å bli sultne og slitne så det var på tide å finne et sted å sette seg for å spise middag. 

Valget av spisested falt til slutt på “Paa Brygga”, som gjorde akkurat det. Nok en gang valgte vi å sitte inne, siden det blåste endel ute. Etter å sittet å studert menyen en stund falt valget på indrefilé, bakt hviløkspotet, grønnsaker og bearnessaus. Siden jeg ikke kjørte bil i går valgte jeg å unne meg en fatøl til maten. Det er ikke ofte jeg drikker alkohol på våre turer, men av og til unner meg det. John Kåre valgte et øl som heter Nøisom, som jeg hadde sett at de hadde nede på Meny på Bryn, men som jeg ikke har smakt selv.

Maten smakte helt himmelsk og servicen var på topp å vi storkoste oss totalt. Siden ingen skulle på jobb dagen etter, var det ikke noe hastverk med å komme seg hjemover med det første. Vi satt lenge ved bordet å skravlet og koste oss, og da vi endelig brøt opp hadde jeg nesten litt lyst til å sitte en stund til :o))

På veg tilbake valgte vi å gå igjennom Fredrikstad i stedet for langs brygga. Først tenkte vi at vi skulle ta Byferga, den som tar den lange veien til Gamlebyen, men etter å ha stått en stund å ventet gikk det opp for oss at den ikke kom før om 40 minutter, og da var det kanskje like greit å gå. På den måten fikk vi faktisk sett litt av byen også, og det var endel å se på :o))

  

Denne flotte minnestatuen for ofrene i Regjeringskvartalet og på Utøya sto i parken ved siden av Domkirken. Jeg får alltid litt hjertebank når jeg ser slike minnemarkeringer om denne grusomme dagen.

Da vi nærmet oss brygga hvor Byfergen skulle ta oss over til Gamlebyen ble Anne og jeg litt bekymret for at det ikke skulle gå noen. Vi kunne ikke se noe til den, og vi var overbevist om at vi måtte ta en taxi. Ingen fare for det, for båten kom den. Jeg må være ærlig å si at jeg var veldig sliten, og veldig glad for at det ikke var så langt å gå bort til parkeringsplassen hvor bilen sto. Vi kjørte John Kåre hjem til seg, før vi satte nesen hjemover igjen.

Det ble en lang tur hjem, for ved to tilfeller var det arbeid på E6 og vi måtte kjøre et langt stykke rundt på andre veier. Disse omkjøringene tok tid, og da jeg låste meg inn i heimen var klokka nesten 23:00. Jeg var så trøtt og sliten at jeg gikk rett opp i senga å satt meg der for å se litt på tv, men jeg fikk ikke sett så veldig mye før jeg gled inn i la la land :o))

I fjor var vi på en tur til Prøysen og kom hjem med en så flott opplevelse og følelse, som vi ikke trodde det var mulig å ha igjen. Turen til Fredrikstad kommer vel ikke helt i samme klasse, men det er jammen ikke langt unna. Vi koste oss sammen, og så var det så utrolig koselig at John Kåre hadde anledning til å møte oss å bli med. Han kjenner jo byen, og var en fantastisk guide som fortalte om de forskjellige stedene vi kom til. En stor takk og en bamseklem til han ❤ 

#fredrikstad #gamlebyen #modeljernbanesenter #gallerisand #lunch #byfergen #bryggelangs #brygga #middag #paabrygga #nøisom #minnesten #kunst #natur #regjeringskvartalet #utøya #utpåturaldrisur #tur #dagstur #sommer #sommer2016 #august #august2016 #torsdag #glede #opplevelse

10 kommentarer
    1. Høres ut som dere koste dere…alltid lurt å ha med litt ekstra varme klær når en skal på tur :)) Har vært i gamlebyen i Fredrikstad en gang for noen år siden, koselig sted..men jeg var så dårlig form da at vi fikk ikke sett så mye…Flotte bilder du har tatt, og deilig med blå himmel i går :)) God helg :))

    2. annebe: Det var en utrolig flott tur, og Fredrikstad er en virkelig flott by. Vi var jo i Gamlebyen i fjor også, men vi syntes at det var like fint å komme tilbake igjen i år. Kan nesten ikke tro at vi var så heldig med været som vi var i går… Både dagen før og i dag har det vært grisevær.. Ha en riktig god kveld og helg :o))

    3. Så flink du er til å komme deg ut på tur, og moro for oss å se hvordan det er på de forskjellige stedene. Artig å treffe på Aune Sand da, og kult med den byferga. Mye fint å se der!👍 God helg!😊

    4. Så koselig tur! og ja, vi hadde også planer om å se gamle Fredrisktad i helgen..etter Sverige turen…men jeg tror ikke vi orker å stoppe der i dag..jeg har så hodepine…og føler ikke for å gå å ta inn inntrykk..men EN dag vil jeg også se byen..:-) Ha en flott dag! Kjempe fine bilder!

    5. Fredrikstad er en nydelig by – og særlig Gamlebyen. Om du var på Prøysen – stua, var du ikke langt fra der hvor jeg bodde før. Jeg bor fortsatt bare en halvtimes kjøretur unna. Ringsaker og Mjøsområdet har også mye fint å by på for turister! 🙂

    6. Hanne Beate: Fredrikstad er en by som virkelig er verdt å besøke :o)) Du skal ikke se bort fra at jeg drar tilbake igjen. Jeg har alltid sett for meg at Aune Sand var ikke var så høy, men han var en del cm høyere enn meg. (175 cm) Det var morsomt å treffe ham :o)) Ha en riktig god helg du også :o))

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Skal man til Gamlebyen og inn i selve Fredrikstad, ja da bør man være i god form. Det blir en del trasking… Jeg kjente på det selv, og var veldig sliten etter å ha vært på bena hele dagen. Ville uansett ikke vært det foruten. Du har noe å glede deg til når turen en gang går dit :o))

    8. karidansen: I gamlebyen kan man reise tilbake flere ganger, og oppdage nye ting hver gang. Vi hadde planer om en tur til både Hamar, Lillehammer og en reise med Skibladner oa, men feriedagene har gått så fort. Jeg har en uke igjen, så vi får se hva vi rekker.

      Hamar skal jeg tilbake til, for jeg driver med litt med slektsforskning, og min oldefar skal ligge gravlagt på en av kirkegårdene der. Jeg har lyst til å finne ut om graven er aktiv og ikke slettet.

    9. dedicat: Tusen takk :o)) Ja Fredrikstad har mye å by på, så jeg angrer litt på at jeg ikke har dratt tidligere. Det har blitt til at jeg har kjørt forbi til Sverige og Danmark, og tenkt at jeg burde ta en tur, men så ble det bare ikke noe av!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg