🍁 Da kan høsten komme 🍂

Høsten nærmer seg med raske skritt, og jeg har jo gått å tenkt på at jeg måtte komme meg på Plantasjen for å kjøpe inn høstplanter til balkongkassene og til graven. Det var jo meningen at jeg skulle ha vært der før jeg ble slått ut av forkjølelsen for snart tre uker siden, men sånn ble det ikke. På lørdagen snakket Terje og jeg om at vi skulle ta en tur denne uken, og i går møttes vi etter jobb…

Siden det er så mye trafikk på den tiden foreslo jeg at vi skulle dra på Plantasjen som ligger på Skullerud, og sånn ble det. Vi skulle begge ha uteplanter, men Terje skulle også ha noen planter til sitt flunkende nyoppussede bad. Det er jo ikke bare å hive noen planter opp i handlevognen, for det skal jo vurderes om de passer og hvordan de tar seg ut.

På Plantasjen har de i mange år hatt en Jaco som het Jakob, og jeg stopper alltid foran buret hans å prater med han. Noen ganger kommer han å setter seg på hønsenettingen, og legger hode inntil sånn at jeg skal klø han på hode. Man har egentlig ikke lov, men jeg har gjort det allikevel. Når jeg kom dit i går var buret tomt, og det han en plakat på buret at han hadde fløyet til de evige jaktmarker. Det ene øyeblikket var han i toppform, og i neste fant de ham død i buret. Det var så trist så trist :o(( Blir ikke det samme å gå forbi buret der heretter!!

De har Erika/lyng i alle former og fargenyanser, så her er det bare å velge å vrake….. I utgangspunktet liker jeg best den sorten som sees på bildet, men de har ikke så sterke farger. Så når jeg skulle velge lyng til gravlunden så valgte jeg en annen sort, som syntes bedre mot støtten. Pluss et par sølvtråd, se bilde i bunnen.

Jeg syntes ikke om når de tar fine hvite planter som sølvtråd og farger dem i grelle farger. Naturen selv har så mang fine farger man kan kombinere, så det er helt unødvendig. De gjør det også med lyng, noe jeg også missliker sterkt.

Til balkongkassene i år har jeg valgt en sølvtråd i hver ende av kassene og så to bærmyrt midt i, og jeg syntes det ble veldig fint. Det er mange år siden jeg valgte noe annet enn lyng i kassene. Noen ganger lønner det seg å gå sammen med andre å handle, for da kan man få litt inspirasjon og ideer til planter man ikke har tenkt på en gang. (takk til Terje for ideen)

Ettersom det var så fint vær og lyst lenge rakk jeg også å pynte graven innen jeg kjørte Terje hjem igjen. Ble veldig fornøyd med hvordan det ble seende ut. Rosen var ferdigblomstret for sesongen, og jeg fjernet de visne blomstene. Skal klippe litt av lengden på den før vinteren kommer. Etter blåsten som feiet over Østlandet her om dagen, var begge toppene på lyktene blåst av å lå foran støtten. Jeg må finne en løsning sånn at de holder seg på plass.

Når jeg kom hjem så fortet jeg meg å hente inn balkongkassene å fikk plantet alle plantene jeg hadde kjøpt. Da jeg hang ut den siste kassen var det begynte å bli mørkt så jeg klarte akkurat å bli ferdig.

#høst #høstplanting #høstplanter #sølvtråd #bærmyrt #plantasjen #skullerud #gravlund #plante #erika #lyng #fargesprakende #jaco #papegøye #jakob

6 kommentarer
    1. Søtmonsen ): Tusen takk, og jeg ble veldig fornøyd selv også :o)) Jeg er også veldig glad i å gå rundt på Plantasjen, men jeg skulle bare ønske at jeg hadde mer plass til å fylle opp med lekre planter!

    2. koselig med fine planter også nå om høsten,men jeg bruker ikke å plante i krukkene til høsten,det orker ikke kroppen min ) høsten er her for fullt hos oss og jeg må få i hus dei siste pelargoniane skal dei overvintre til neste sommer ) men ikke i dag for i dag er det fryktelige regnbyger .
      Veldig fine kasser hos deg da og det er jo hyggelig,ellers er jeg enige i att den kunstige fargingen av planter overhode ikke er pent,men noen må no like det siden det kommer inn år etter år )

    3. fruensvilje: Jeg skjønner godt at du ikke kan høstplante over alt, med sÃ¥ mye bed omkring. Jeg har jo bare to balkongkasser jeg, og da er det jo fort gjort Ã¥ ordne det :o)) Jeg begriper ikke at noen vil ha disse kunstige fargede lyngplantene, men det er vel som du sier… Noen liker dem for ellers hadde vi vel ikke sett dem Ã¥r etter Ã¥r.

    4. Så flott det ble! ja jeg er også mest kjent med lyngen..men passer jo sååå bra med rødt hos deg! med røde puter.. 🙂 Fått gjort så mye i dag da!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk, syntes jo det ble fint selv Ã¥ :o)) Jeg gjorde det i gÃ¥r ettermiddag, og godt var nÃ¥ det tenker jeg. For i dag har jeg hatt “The runs” som engelskmennene kaller det, omgangsjuke, og har vært ganske satt ut. Er heldigvis bedre nÃ¥ i kveld :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg