Middag på Hylla

I mange år har det vært en tradisjon at jeg og nå de siste årene bestis Anne, har vært hos Elbjørg til middag før jul eller i romjulen. Elbjørg er en sprek og kvikk damen på 93 år, som var min mammas venninne tilbake til ungdomstiden. Nå har jeg arvet henne, noe jeg syntes er veldig hyggelig. Damen bor i 4 etasje, og har ingen problemer med å komme seg opp og ned uten hjelp.

Denne gangen ville hun at vi gikk ut for å spise den årlige middagen, og at det skulle være på Hylla oppe på Manglerud. Det er en kinesisk restaurant, som har nydelig mat og flott service.

Sånn en halvtime innen Anne skulle hente meg ringte hun litt frustrert og stresset, for bilen hennes ville ikke starte. Hun hadde kjørt til jobben, og sto i garasen på jobben. Noen av gutta på jobben hennes skulle komme å hjelpe henne, men om de fikk i gang bilen var jo ikke så sikkert. Skulle ikke det gå, så ville middagsplanene våre gå i vasken, for det ville ta for lang tid for meg å kjøre opp å hente henne å dra ned hit igjen. Hun ringte meg en kort stund etter, og fortalte at bilen var i gang. Hun var allerede kommet et stykke på veg, og ville ikke være så veldig forsinket.

Jeg hadde avtalt med Elbjørg i forveien at vi skulle komme ned å hente henne. Det var ikke noe kø å snakke om, så det tok ikke så lang tid å kjøre fra meg og bort til henne. Vi parkerte bilen under Manglerud senter, dels for at det ikke var så langt å gå men også for at da sto bilen til Anne ganske varmt. Å det er jo bra for bilbatteriet hennes.

Da vi kom til Hylla fikk vi vite at alle bordene i restauranten var reservert fra kl 18, men det var litt i overkant 1,5 time fram så det gikk greit. Hadde vi kommet litt senere, så hadde tiden blitt litt vel knapp å spise på. Jeg spurte en i betjeningen om hva som var årsaken til at alle bordene var reservert, og hun fortalte at første torsdagen i måneden ble det arrangert quiz der. Vi bestilte en kylling curry med sitrongress og ris alle tre, og to av oss valgte en fatøl til maten. 

Maten kom på bordet nesten før vi fikk lagt fra oss menyen så det gikk veldig raskt, og den smakte helt himmelsk. Det eneste som var litt dumt var at porsjonen var så enormt stor, så ingen av oss klarte å spise opp. Noen dessert var det ikke tid til, men det var ikke så farlig for vi var så mette at jeg tror ikke at vi hadde klart det heller.

På veggene hang det mange flotte bilder, men det var et som fanget blikket mitt. Det var en hærlig bilde av bydelens store sønn Marius Müller, som dessverre gikk bort så alt for tidlig. Du kan se han på det store bildet ogå, men det var ikke så vellykket å zoome det inn! Trist at han ikke er mer :o((

På veg tilbake til bilen var jeg innom å kjøpte et par poser med te i løsvekt, som jeg kan bruke i den nye tekannen. Den røde som jeg skrev om tidligere, og som jeg kjøpte før jul. De luktet veldig godt, og jeg håper de smaker det også. Jeg har ikke prøvd noen av dem tidligere så det blir spennende å se om jeg liker dem :o))

Når jeg kom hjem var det skikkelig kjølig i stua, og jeg kunne ikke skjønne det…. Når jeg går å legger meg på kvelden skrur jeg ned varmen noen hakk, og på morningen skrur jeg den opp igjen. Så viste det seg at jeg hadde glemt å skru varmen opp igjen når jeg sto opp i dag, men nå begynner det å “årne” seg.

#dametreff #middag #hylla #manglerud #hygge #mat #kos #te #bilproblemer #batteriproblemer #startproblemer #ordnaseg #kaldt #kjølig #blogg

12 kommentarer
    1. så kjekt å adoptere din mors vennine da,og att hun er oppegående til å være med ut og spise.Godt dere fikk bord i tide,hadde vært litt synd om dere måtte på let etter et nytt spisested.
      Varme må til når det er så kaldt ute,du glømmer det nok ikke i morgen

    2. fruensvilje: Nei, jeg glemmer nok ikke varmeovnen, for jeg har ikke tenkt å skru den ned i kveld. For kaldt ute, hihi!! Elbjørg er en flott dame, og hun syntes at det er hyggelig å holde kontakten med meg. For vennene hennes har enten blitt demente eller reist til de evige jaktmarker. Vi diskuterer politikk og alt hun har lest om i avisen, noe jeg vet hun setter stor prist på :o))

    3. Søtmonsen ): Vi hadde det veldig hyggelig sammen, og maten var jo helt nydelig. Hylla er et trivelig sted å gå for å sepise lunch eller middag. Kan varm anbefales, og det er ikke dyrt heller :o))

    4. Så kjedelig at dere måtte spise raskt og ikke kunne sitte å kose dere da…men sånn er det når man ikke bestiller kanskje..hihih. Godt det ble mat! og dere koste dere sikkert! Ha en god kveld og natt!

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det var litt kjedelig, men vi koste oss nå mens vi satt der så det gikk greit. Vanligvis er det ikke noe problem med å få bord å sitte der en stund, men vi viste jo selvsagt ikke at det var quiz-kveld den første torsdagen i måneden. Hadde vi vist det ville vi jo ha valgt en annen dag. Nå vet vi det, og styrer unna en annen gang :o))

    6. Det var et koslig sted. Det var sikkert god mat dder og jeg liker veldig godt at folk på 90+ kommer seg ut og gjør slike ting. Ja, enig at MM gikk altfor tidlig bort, “Den du veit” vil alltid være låta hans. Det er litt kaldt om dagen men det må man bare tåle, kle seg godt og drikke varm drikke. Uansett er det viktig at man lufter ut i heimen, kort periode av gangen. Kan bli fort dårlig luft inne når man ikke lufter ut. Ha en fin dag.

    7. Åh, kinesisk mat er supergodt, – skal ta en tur innom der om jeg er i nærheten. Vanligvis er jeg bare i sentrum de gangene jeg er i Oslo, men det hender jeg tar T-banen for å se litt annet og den går jo også via Manglerud. Venninnen til mamma’n din setter nok stor pris på at du fortsetter å ha kontakt med henne, og så flott at hun orker å komme seg ut sånn.

    8. Helge: Ja denne 90++ åringen sitter ikke mye inne :o)) Hun har stor familie, og søsken i livet som hun tilbringer mye tid sammen med. Det er alltid hyggelig å være sammen med henne :o)) Det var tragisk at Marius gikk bort så tidlig, Den du veit er en bra låt, men han har også laget mye annet som er bra også. Heldigvis ikke fult så kaldt lenger, men det snør i stedet ganske bra ute nå da. Ha en fortsatt fin kveld :o))

    9. Hanne Beate: Har du muligheten, så ta deg en tur på Hylla og spis en lunch eller en middag. De har stor variasjon av gode retter, og den servicen da!! Det tar vel bare 15 – 20 min med t-banen (linje 4). Elbjørg setter stor pris på å være sammen med oss, for da kan hun diskutere verdensproblemer og andre ting som opptar henne. Du vet, når man når en sånn høy alder er det ikke mange venner igjen å prate med. Som hun selv sier, de det er noe orden på snakker bare om sjukdom og medisiner, noe hun selv ikke er plaget med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg