Ã… som jeg googlet…

Før jul kjøpte jeg meg to nye planter til stuevinduet mitt, noe jeg har fotalt om i et tidligere innlegg. Jeg har vært så frustrert og irritert over at jeg ikke har vist navnet på dem. På fredagen var jeg innom blomsterbutikken på Bryn Senter hvor jeg kjøpte dem, for å høre om de kunne hjelpe til. De husket selvfølgelig planten, men navnet…. Nei se det hadde de ikke peiling på. Vanligvis så pleier det å være klistret en lapp på potten, eller en eller annen lapp som sier noe om navnet og hvordan de skal stelles. Noe sånt fantes ikke.

Jeg gikk inn å googlet på alt jeg kunne tenke meg for å finne planten, til ingen nytte dessverre. Jeg ble så frustrert at jeg holdt på å bli gal, og til slutt la jeg ut et bilde på Instragram og et på Facebook. Hvor jeg spurte om noen kunne hjelpe meg. På Insta fikk jeg bare likes på bilde, men ingen forklaring på navnet. Så endelig var det en tidligere kollega av meg som løste gåten.

            

Planten het Ardisia crenata, og hun hadde til og med lagt med et bilde og en liten forklaring på hvordan planten skulle behandles. Det var jo akkurat det jeg var ute etter. Så stor takk til Anne Siri for innsatsen og hjelpen :o))

Det er ikke første gangen jeg kjøper planter jeg ikke aner hva heter, eller hvordan jeg skal ta vare på dem. Så blir det å leite til man blir blå i ansiktet for å finne ut navn og stell. Noen ganger finner jeg ut av det, mens andre forblir de et stort mysterium. Dette mysteriet er nå i allefall løst :o))

#planter #grønneplanter #rødebær #bær #google #lete #navnløs #stell #ardisiacrenata #grønt #natur #blogg

14 kommentarer
    1. maiken: Ja den er veldig fin, og jeg virkelig blitt glad i den. Hos meg står den i stuevinduet, med panellovnen rett under. Ser ut som om de ikke bryr seg om det :o))

    2. Så bra du fikk info du trengte..men rart at blomsterbutikken ikke kunne hjelpe..det er jo helt hårreisende spør du meg..de burde jo virkelig hjelpe med å finne info om de ikke har den..Men sånn er det vel blitt..Flott blomst!

    3. SÃ¥ fin plante, – hÃ¥per og tror du fÃ¥r den til Ã¥ leve lenge. 🙂 Ja, det var rart blomsterbutikken ikke visste noe om den, kan hende du ikke traff pÃ¥ den som hadde bestilt den inn? Ellers burde jo egentlig alle som jobber i butikken være informert om sÃ¥nt.

    4. fruensvilje: Ja den er ordentlig fin :o)) Håper virkelig at den kommer til å frodes her hjemme hos meg, i den tørre stuelufta, og jeg skal virkelig passe på den :o))

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, de i blomsterbutikken bare ristet på hode og trakk på skuldrene når jeg spurte dem ut. Dette måtte en hjemflyttet trønder til å komme opp med informasjonen :o))

    6. Hanne Beate: De unge jentene i blomsterbutikken, henviste meg til henne som var sjef…. Hun var akkurat like uvitende som de andre, sÃ¥ det var ikke mye hjelp Ã¥ hente der. Jeg har blitt veldig glad i disse to plantene, og kommer til Ã¥ bøye meg dobbelt for Ã¥ pleie og ta vare pÃ¥ dem :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg