Heklet rund duk

For en stund siden fortalte jeg at jeg hadde begynt å gjøre noe små forsøk på hekle litt igjen. Forsøket gikk ut på å lage et par runde duker til et par småbord jeg har på hver sin side av treseteren i stua. De første forsøkene gikk nok ikke så veldig bra, og arbeidene ble rekket opp. Jeg ble til slutt enig med meg selv om at jeg hadde kjøpt for tynt garn, og dro da en tur på Bogerud Tekstil hvor jeg fikk tak i et bomullsgarn som var akkurat den tykkelsen jeg syntes passet.

Deretter satte jeg i gang å lete på nettet etter mønster, et lett et vel og merke, til en rund duk. Ettersom jeg har store, og jeg mener store problemer, med å lese hekleoppskrifter å forstå dem, var jeg avhengig av å finne et som også hadde et bilde. Dette bildet måtte være såpass klart å tydelig at jeg kunne se hvordan jeg skulle gjøre det. Var ikke så enkelt det, men til slutt fant jeg et hos Drops som så ganske lovende ut.
. 

Frustrasjonen sto i taket, og jeg fant fram mange av de glosene jeg vanligvis aldri pleier å si når jeg er sammen med andre. Jeg leste og heklet, gjorde feil og rakk opp igjen, startet om igjen med samme resultat. Til slutt kopierte jeg bilde av duken over i et Word dokument å forstørret det, for så å printe det ut. Da forsto jeg med en gang hva den skrevne teksten betydde.

Sakte men sikkert vokste arbeidet, og det ble etterhvert til en duk. Skal jeg være helt ærlig så er jeg ganske stolt av det ferdige resultatet, selv om det er noen feil men de kan jeg leve med. Neste duk gikk som en drøm, og jeg unngikk de feilene jeg gjorde på den første. Nå skal jeg bare få presset dem, så skal jeg legge de på :o))

For noen ĂĄr siden heklet jeg mye til megselv, til min mor og som gaver , men sĂĄ begynte armene ĂĄ streike pluss at jeg blr litt lei av ĂĄ bare ha heklede duker. Jeg kommer nok til ĂĄ hekle mer utover, sĂĄnn at jeg har ĂĄ bytte pĂĄ nĂĄr temaer skal endres i stua (andre farger pĂĄ gardiner og puter), men det skal ikke bli noen masseproduksjon.

#hekle #duker #rundduk #håndarbeidet #mønsterproblemer #mønster #feil #blogg

8 kommentarer
    1. Det ble noen fantastiske fine duker. Håper du er frisk igjen, har vært endel ute i dag, tenkte meg på kino i helga men det ble med tanken. Bør skaffe meg noen gode støvletter til utebruk. Man bør ta vare på føttene. Så kom det snø til glede for mange barn som har vært ute i dag, var kom-deg-ut-dagen idag i regi av Turistforeningen. Bra tiltak for små som store. Gikk 2 turer i kogen selv, en i tidlig formiddag uten sekk og nå tidlig kveld med sekk og pølser over bål. Herlig og vandre i skogen når det er hvitt.

    2. Helge: Forkjølelsen har heldigvis dratt sin kos, men jeg klarte jo å dra på meg en betennelse rundt tommel og pekefinger på høyre hånd. Det har vært veldig vondt, men det går heldigvis den rette veien igjen. Ja det er viktig å ha gode sko om vinteren, som holder føttene varme og tørre. Jeg har bare kost meg inne i hele dag, men i morgen tenkte jeg meg en tur ut for å gå en tur. Kanskje jeg tar med kamera :o))

    3. Den så da helt perfekt ut!! så fin!! ja det går ikke utover tommelen din altså`?? pass på så du ikke sitter anspent..Du kan virkelig være stolt over den der ja!!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk :o)) At jeg fikk en sånn akutt betennelse, var nok et resultat av litt heftig hekling et par dager tenker jeg. Burde nok ha vært litt mer forsiktig! Jeg er veldig fornøyd med begge dukene, og de kommer til å bli så fine på de små bordene :o))

    5. fruensvilje: Jeg hadde ikke vondt i tommel og pekefinger da jeg laget dukene ferdig, men jeg fikk jo det etter at jeg var ferdig med dem. En smertefull pĂĄminnelse om ĂĄ ikke ha sĂĄnn hastverkt ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg