Flere måter å strikke på

De siste dagene har det vært et lite tilbakesteg når det gjelder armene mine, spesielt den høyre. Siden jeg skrev sist har jeg vært hos legen igjen, og min 50% sykemelding ble forlenget en måned til.

Jeg er jo så glad i å drive med håndarbeide, strikke eller hekle i sær, men det er ingen god ide å drive så mye med det når armene er vonde. Heldigvis er det en annen måte å strikke på som ikke sliter på armene, og det startet jeg med for et par dager siden. Teknikken heter Quick knit eller easy knit hvor man bruker en loom (bøyle) og en krok. Tror ikke at dette er så veldig utbredt her i landet, men i USA er det mange som holder på med det.

Nå er jeg nybegynner, og har foreløpig bare lært en måte å strikke på loomen med. På YouTube fant jeg andre måter som jeg skal teste ut etter hvert. Det er alltid gøy å prøve noe nytt.

Jeg hadde igjen refleksgarn fra jeg laget pannebåndet, og bestemte meg for å lage meg et par pulsvarmere. De jeg har strikket på fire pinner tidligere har hatt tommel, men de jeg laget på loomen er uten. Jeg valgte å ikke ha hull til tommel i det hele tatt på disse to jeg laget nå. 

Garnet er ganske kjukt så det tok meg ikke lang tid å lage dem :o))

Når pulsvarmerne var ferdig, fant jeg frem nøstet med rosa pleddgarn for å teste ut om det kunne brukes til et sjerf. Planen var å lage et som på engelsk kalles for en cowl, et sjerf sitter sammen som en hals, men det gikk ikke. Årsaken var at den største loomen min har 36 pinner, og det er den som passer til å lage luer. Skal man lage en cowl, må man bruke en loom med ca 61 pinner. Jeg mener at de har den størrelsen hos Panduro i Karl Johans gate her i Oslo, så jeg får stikke dit til uken.

Det går uansett fint å bruke loomen med 36 pinner, for i stedet for å strikke rundt så strikker man frem og tilbake. Ettersom garnet ikke er kjukt blir sjerfet luftig, og det er ganske behagelig. Garnet er ganske fluffy, så arbeidet blir mykt og behagelig å ha rundt halsen. Er du av den observante typen vil du fort se at maskene ser litt forskjellige ut på de to arbeidene, så stemmer det. Grunnen er nok for at på pulsvarmerne strikker jeg rundt og rundt, og surrer tråden likt rundt pinnene hele veien. På sjerfet strikker jeg frem og tilbake, og jeg surrer tråden forskjellig fra hvem side jeg er på!

Hadde jeg strikket med vanlig strikkepinner, så ville sjerfet ha vokst fortere enn når jeg bruker loomen. Nå er jo ikke målet å blir ferdig nesten før jeg har begynt, så det er ikke så farlig. Jeg er veldig fornøyd med resultatet :o))

#strikke #quicknit #easyknit #loom #håndarbeide #krok #pulsvarmere #sjef #vondter #armer #sykemelding #legebesøk #februar #søndag #blogg

20 kommentarer
    1. Jeg har slutta helt å strike pga nakken 🙂 Så bra du har funnet en mer skånsom måte å strikke på..håper det funker bra :)) Lekkert og rosa <3<3

    2. annebe: Dette er en perfekt måte å strikke på når armer/nakke streiker. Jeg får ikke vondt i det hele tatt, så det er toppen! Rosa er jo favoritt fargen, så da måtte det bli det, hihihihi!!

    3. frodith: Gøy å prøve noe annet for en gang skyld :o)) Det skal også bli spennende å lære nye teknikker, for å få andre typer masker Mye nytt å lære har jeg skjønt :o))

    4. fruensvilje: Jeg hater å sitte uvirksom, da kjeder jeg meg lett, så dette var noe jeg klarte å gjøre + at det er veldig morsomt. Det stemmer at jeg begynte på et sjal i samme garnet for en stund siden, men jeg fant heller ut at jeg ville ha et trekantet sjerf i stedet. Det ble jeg ferdig med før jul :o)) Jeg er veldig glad i denne fargen, som hele tiden skifter fra lys til mørk rød/rosa!

    5. SÃ¥ flott! Det ante jeg ikke at fantes..ja, vi hadde jo noe sÃ¥nt i “gamledager” hihih..en sopp..som vi gjorde noe med, ogsÃ¥ kom det ut strimler med strikket remse..husker ikke helt..men er sikkert samme prinsippet da..SÃ¥ bra!! Det var bra du fant ut, for jeg har tenkt pÃ¥ armene dine og den strikkingen..ikke bra..mor mÃ¥tte gi seg..for hun klarte ikke Ã¥ senke skuldrene..og da ble det sÃ¥ ille til slutt..SÃ¥nn skjerf har jeg i vrangstrikket fra butikk..og det er sååå herlig..kan dra det over hodet ogsÃ¥..som skaut, hals..Lykke til!

    6. Wow! Så kult 🙂 Jeg har ikke kunnet strikke på 15 år pga smerter i armer og skuldre, men nå, etter å ha godt på denne 28 dagers kuren har jeg ikke vondt noen steder og jeg kan strikke igjen 🙂 🙂 🙂 Håper det varer 🙂

    7. Dette var en ny måte å strikke på jeg ikke har sett 🙂 nå må jeg søke på youtube for å se hva dette er 😉

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg fant disse loomene hos Panduro pÃ¥ Nordby-senteret i Sverige for noen Ã¥r siden, og da hadde jeg aldri hørt om det før. Det ble bare sÃ¥nn halvhjertet forsøk den gangen, men nÃ¥ har jeg virkelig fÃ¥tt blod pÃ¥ tann. SÃ¥nn sopp som du snakket om kjøpte jeg i for for Ã¥ lage en lisse, men det gÃ¥r fint med en gammel trÃ¥snelle og noen spikre ogsÃ¥ :o)) Min mamma ødela armene sine med strikking ogsÃ¥, sÃ¥ hun mÃ¥tte gi seg dessverre. Ble en kofte for mye….

    9. lulltove: Du får ikke overdrive strikkingen nå da, for det er jo ikke bra :o)) Armene mine er helt gåen så jeg er virkelig glad for at jeg fant denne måten å strikke på :o)) Lykke til med dine armer!

    10. Artig å finne andre måter å strikke på. Jeg har sett sånne ringer, men ikke prøvd det selv. Jeg husker godt strikkelise fra barndommen, men den var jo i mye mindre format. Jeg har et kjempestort nøste av et garn som ligner veldig på det rosa pleddgarnet ditt. Jeg prøvde å lage et skjerf i påfuglstrikk av det, men ga opp, hihi. Kanskje det er dette jeg må prøve. :o)

    11. Hanne Beate: Jeg har mye å lære, når det gjelder å bruke quick knit loomen, men heldigvis finnes det mange filmer på YouTube hvor flinke lærer bort. Jeg har strikket pledd av samme garn tidligere, og det blir veldig mykt og godt. Jeg strikket også en trekantet sjal/sjerf i fjor, så garnet har mange muligheter ,o)) Du burde prøve det for det er faktisk gøy :o))

    12. Veldig lur måte å strikke på når man ikke kan strikke med pinner. Jeg har ikke vært borti noe slikt, men det ser artig ut.
      Er nok lurt Ã¥ ta det med ro, sÃ¥ vær glad for videre sykemld. Tar den tid det tar…

    13. maiken: Denne gangen er det armer og nakke som bestemmer, og ikke jeg selv. De andre gangene det har gÃ¥tt galt har jeg følt litt press til Ã¥ begynne Ã¥ jobbe, gitt etter Ã¥ endt opp med Ã¥ ikke være helt i bra… Man ser jo hvordan det gÃ¥r!!

      Ja Quick knit eller easy knit er en morsom måte å strikke på, og det beste av alt er at jeg ikke får vondt i armene i det hele tatt :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg