Morgenkos

Nå på morningen har kattene og jeg hatt en kosestund, hvor de har ligget i fanget. Ekstra kos ble det når jeg tok fram børsten, og fikk kvittet begge pusene med litt vinterpels. De har begynt å røyte mer nå, og for å minske på oppgulp av hårballer børstes de hver dag.

Vinja er ikke like glad i å bli børstet som Ronja, men jeg får lov til å holde på en stund. Når hun blir lei så dasker hun til meg med labben, og da er det best for meg å stoppe. Gjør jeg ikke det serverer hun et skikkelig dask, og da med alle klørne ute… Ikke spesielt godt!! Ronja derimot får ikke nok av børsten, og legger seg godt til rette i fanget mitt mens hun lager mange forskjellige koselyder.

Da jeg var ferdig med dagens lille børsteøvelse hadde det blitt en pen liten haug…. Den var ikke så veldig stor i dag, ettersom vi hadde en tilsvarende kosestund i går kveld også. 

#kosestund #morgenkos #katter #røyte #pels #mars #mandag #blogg

19 kommentarer
    1. Herlige katter <3
      Min pelskatt ser ikke ut. Jeg børstet og børstet i fjor for å få bort litt kladder her og der (ompalsseringskatt). Så blei han kjempefin i pelsen. Vi gredde to-tre ganger i uken (han er ikke så ofte inne når det er varmt ute). Men så var han borte i noen dager og når han kom hjem var hele pelsen helt grusom på han. Svære kladder og de satt helt inn til huden, så kunne liksom ikke klippe de bort heller 🙁 Skulle til veterinæren for å barbere, men måtte jo vente til det var litt mer vår, siden han mest er ute- vil jo ikke at han skal fryse mer enn nødvendig. Men, så datt liksom kladdene av og han fikk kjempefin pels. Vi børstet med jevne mellomrom og han har vært så fin siden forrige vår. Nå er pelsen verre enn noen ganger 🙁 Det hjelper liksom ikke å børst heller, for det er svære kladder under den "fine" pelsen 🙁 Han får fór som skal være bra mot slike kladder, men jeg har ikke trua på det jeg altså når han blir så ille rett før hver vår til tross for at vi børster og børster. Han går fra å være kjempefin i pelsen til å bli helt jævlig bare på noen få dager :O

    2. annebe: Ja nå som de røyter er det viktig å børste dem ofte, så de slipper å få alt ned i magen. Ikke noe morsom å vaske hårballer fra gulvet. Tusen takk for fine kommentarer!

    3. Elevele: Begge kattene mine har fått pelsen etter faren sin, som var en norsk skogskatt. Kjukk underpels som klumper seg lett. Vinja er flink å pusser og gnir på pelsen sin dagen lag, så der er det sjelden tover. Så har du Ronja da, pelsen hennes er et kapittel for seg selv. Jeg bruker saksen på henne ofte, men jeg har lært å klippe dem nesten ned til huden å så går jeg over med børsten. Nå er vi inne i en fin periode med henne, men jeg må børste jevnlig så det forblir sånn.

    4. Elevele: Hehe, har de blanding av skogskatt er de ikke små. Jentene mine har størrelsen etter mamman sin, som var en blandingspus, og pelsen til faren. Fin mix :o))

    5. Jeg er litt usikker på hvor store disse Norske skogskattene er, så jeg veit ikke om han er reinraset eller ikke. Forrige eier sa bare at det var en “vanlig” katt, så trur ikke de veit heller 😛 Men jeg fikk jo sjokk når jeg dro å hentet han og skjønte at han aldri i verden fikk plass inne i det vanlige katteburet jeg hadde med- han var jo gedigen! Ha ha…

    6. Elevele: Huff da, håper det gikk greit på å få ham hjem uten bur :o)) Mine er ikke noe glad i bur, så jeg skal begynne å venne dem til å gå i bånd, så kan de sitte i baksete å følge med :o)) Jeg kan jo håpe!!

    7. Så deilig! ja det er mye floker og knudrer her også..Jeg er nok ikke så flink til å børste nok..så må frem med saksa..men er jo som en kosestund dette..heldige kattepuser! ha en god kveld!

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Det hender nok at saksa må fram her også, når tovene ikke lar seg børste ut. Enklest for pus og mamsen :o)) Ha en fin tirsdag :o))

    9. Søtmonsen ): Hehe, med all den pelsen jeg har børstet og klippet av de siste årene, ville det nok ha blitt hatt til flere enn meg. Om jeg ville ha gått med den, se det er jeg ikke så sikker på :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg