Jeg utsatte det litt lenge

Hver eneste høst pleier jeg å være flink å klippe ned Havehortensian min, sånn at den ikke skal bli altfor stor året etter. Den er voksevillig og kommer alltid med mange skudd nede fra rota, og derfor må jeg kontrollere den litt.

Høsten 2016 var fin, og blomstene sto derfor helt til snøen plutselig overrasket meg… Jeg burde jo da ha gått ut å klippet den ned, men det var jo da nakken og skulderen min klappet sammen, og Hortensian ble stående med sine avblomstrede blomster helt til nå. For et par dager siden oppdaget jeg kvistene fra i fjor var fulle av skudd, og da fikk Pittbulljedda fart på seg.

Jeg tok med meg roseklipperen min og gikk løs på den med stor iver, og nå er den klar for en ny sommersesong. De grenene/kvistene som ikke hadde noen skudd, klippet jeg helt ned. De andre lot jeg være en 40 cm sånn cirka, og da var det to punkter med skudd som får lov til å vokse fram. Det har ikke kommet noe fra bunnen enda, men det kommer som regel i løpet av mai måned.

Jeg hadde ikke hjerte til å kaste de grenene/kvistene jeg klippet av, så de tok de med meg inn å satte dem i en vase. Om det blir noe av dem vet jeg ikke, men det hadde vært artig det hadde blitt det.

#natur #planter #hortensia #havehortensia #vår #pleie #plantepleie #nyttliv #fredag #april #blogg

14 kommentarer
    1. Ja den blomsten er jo så vakker!! fikk også igjen når jeg bare plantet ut en et år..men akk..har ikke passet på..så nå er den borte.. tror det var potte hortensia..så da holder den nok ikke flere år..uansett blitt tråkket ned nå..hihih..lykke til med din!

    2. fruensvilje: Hadde min også stått i en have, skulle den fått fritt spillerom. Dessverre står den i et smalt bed, så jeg må nok passe litt på den!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk :o)) Min er styggammel, og har røtter langt ned til kina så er nok ikke så lett å ta knekken på, hehe! Jeg har vurdert å kjøpe en i potte til balkongen, men det er så varmt så jeg vet ikke om den klarer seg.

    4. maiken: Hortensian min stÃ¥r lunt og fint, men den har ogsÃ¥ røtter til jordens indre sÃ¥ den klarer seg veldig fint… :o)) Jeg er veldig glad hortensia, sÃ¥ det kan nok hende jeg kjøper en i potte ogsÃ¥ :o))

    5. Fin veggpynt det der. Ikke mye som skal til før det pynter opp. Skal pÃ¥ teater den 29/4 og se en lokal sykehusrevy. Var pÃ¥ en slik en for 3-4 Ã¥r siden og det ble en artig kveld. Regner med at det er de samme folka som spiller. SÃ¥ det ser jeg frem til – mÃ¥ jo unne seg litt kultur. Ha en fin kveld.

    6. frodith: Jeg syntes ogsÃ¥ at det er fint Ã¥ ta inn Ã¥ ta inn grener og kvister Ã¥ sette i vaser, men det er ikke sÃ¥ lett med kattene. De har tendens til Ã¥ ville leke med dem… Denne gangen har kvistene fÃ¥tt stÃ¥ i fred :o))

    7. Helge: Ja innimellom må man bare ta naturen inn, for å pynte opp :o)) Så gøy med lokal revy, og så viktig å væe med på. Går ut fra at inntektene går til et godt formål?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg