Et lite minne

Da jeg var barn ble de fleste sommerferier tilbrakt i Hallingdalen, hvor begge mine foreldre brukte mye av sin tid nede ved Hallingdalselva med fiskestangen. Selv så syntes ikke jeg at det var så veldig artig, for jeg hadde lopper i blodet å klarte aldri å stå så lenge stille. Jeg kan faktisk ikke huske at noen fisk bet på min krok. Det eneste som bet var myggen, såpass mye at jeg ble dårlig med høy feber. Derfor ble det lite fisking på meg…

De første årene leide vi noen rom hos en mann som het Kvelprud like ved Ål. Det var et pensjonat, med kafe i første etasje i tillegg til at han hadde teltplass på andre siden av elven. Det hendte nok at vi lå i telt også, men ikke så ofte. Når jeg ble litt eldre flyttet vi på oss til Bekko Camping, som lå bare 5 km fra Gol. På oversiden av campingen var det fin foss, hvor man kunne sitte å se på ørreten hopp opp når den skulle gyte. 

Pappa hadde en teleskopstang, og satt mange dager og kvelder oppe i fossen for å få en av de store fiskene på kroken. Det lyktes han innimellom.

Jeg skriver mer under bildet…

Ettersom jeg ikke fisket, hoppet jeg rundt på stene langs elva å kikket etter ørretyngel, og annet morsomt som man kan finne i og ved siden av elva. Det var mange fine stener som elva hadde slipt glatte og fine. En dag fant jeg en sten som var blitt formet som et egg, og inni stenen ser det ut som det sitter bergklystall. Jeg har aldri fått det undersøkt, men det ser nå i allefall sånn ut… Jeg er veldig glad i denne stenen, og den har sin faste plass i hylla mi :o))

Med en gang man ser på den, kan den se litt trist og kjedelig ut…., bortsett fra formen da. Ser man litt nærmere så oppdager man at den gjemmer på noe spennende :o))

#hallingdalen #kvelprud #brekko #camping #fiske #fiskestang #myggstikk #hallingdalselva #Ã¥l #gol #skattejakt #stener #bergkrystall #former #mandag #mai #blogg

12 kommentarer
    1. Koselige minner. Ikke akkurat myggen da… Vettu, da jeg bare sÃ¥ bildet av disse steinene dine sÃ¥ tenkte jeg at det var to digre flÃ¥tt. Haha. De er jo ikke sÃ¥ koselige da. Vet ikke om dere er sÃ¥ plaget med slike blodsugere pÃ¥ Østlandet, men her hos oss er det skikkelig ille. Ekle kryp!

    2. SÃ¥ koselig minner! ja jeg ser en halvmÃ¥ne i steinen..jeg elsket ogsÃ¥ stein..og hadde en flott hvit sten som jeg elsket..den lÃ¥ i en fyrstikk eske med bomull…som en gullsten…herlig!!

    3. Marit: Vi har flott her også, men det er nok ikke like ille som nede hos dere. Ja steinen kan nok ligne en flått, hihi det har jeg ikke tenkt på før :o))

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg har stenen liggende framme i hylla, den er litt stor til å ha en i en eske, hihi!! Jeg hadde tenk å finne noe den kunne stå i, du vet som et Faberge egg :o))

    5. Søte minner. Fisking har aldri vært min greie, men vi satte ut garn da vi var på ferie hos famile på sørlandet om sommern. Det var mye rart vi fikk i garnet, ikke bare fisk men krabber, brennmaneter og mye anna. Har endel famile på sørlandet men det er sjelden jeg er der.

    6. Helge: Jeg har aldri forsøkt Ã¥ sette garn, og fiske pÃ¥ den mÃ¥ten… Har fisket med sluk i fjorden fra naboens bÃ¥t, men fikk ingenting. Naboen tok en kjempestor torsk som vi hadde til middag :o)) Det er fint pÃ¥ sørlandet, men jeg har ikke feriert der mer enn et par ganger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg