Her kunne jeg senke skuldrene….

Som oftes har jeg ikke noe problemer med å finne et sted hvor jeg kan senke skuldrene, og slappe helt av. Som oftes er det her hjemme i leiligheten eller ute på balkongen… Noen ganger finner man slike steder utenfor Norges grenser også. For meg har det alltid vært Danmark. Jeg pleide å feriere der hvert eneste år, fra slutten av 80-tallet og til begynnelsen av 2000-tallet.

De fleste nordmenn reiser til Jylland når de skal på ferie i Danmark, men det er ikke der jeg likte meg best. Jeg syntes at det beste stedet var Sjælland, og da Nord-Sjælland som er en perle med mange flotte strender. Det er flest tyskere som leier seg hus der, noe man fort finner ut når man slår på tv’n. For satelitten er stilt inn på bare tyske kanaler :o))

Vi har leid mange forskjellige hus omkring på Sjælland som har vært flotte, men de siste årene fant vi drømmehuset. Et hærlig stort tømmerhus med mange soverom, stor hage og basseng. Huset lå et stykke inn fra hovedveien hvor det var stille og rolig… Naboene hørte vi ikke så mye til, og det var nok vi som laget mest liv… Både voksne og ungdommer som moret seg i bassenget og som satt ute til langt ut i de sene nattetimene!

De årene vi tilbrakte i dette huset var det faktisk fint vær hver eneste dag, med et par unntak. Vi kunne bare stå opp og labbe ut i nattisen å sette oss på terassen med morgenkaffen og spise frokost. Så en snartur inn i dusjen før badedrakt eller bikini kom på, og så var det å smøre seg inn med solkrem etter alle kunstens regler, før vi hoppet ut i bassengent. Sånn startet hver eneste dag, og jeg tror ikke at jeg har vært mer avslappet enn de ukene jeg tilbrakte der.

De fleste kveldene ble tilbrakt hjemme i huset med grilling, men det hendte at vi dro inn til København for å gå en tur i Tivoli eller en tur på Bakken. På dagene tok vi turer til Helsingør, til vårt favoritt shoppingcenter City 2 i Høje Taastrup, og helt ned til safariparken Knuthenborg, som ligger på Lolland. Vi var selvsagt mange andre steder enn det jeg har nevnt her, men jeg kan ikke akkurat sitte å ramse opp alle sammen, hihii!!

Ser ikke bassenget innbydende ut? Det var en drøm å ha det rett nedenfor terassen, men det var ikke oppvarmet vann så det var en ganske kjølig opplevelse å hoppe ut i på morningen/formiddagen. Ut over dagen når det ble ganske varmt, ble det også noe varmere i bassenget. Helt behagelig ble nå aldri, men det kjølige vannet gjorde at det bare var deilig når gradestokken viste over + 30 C.

Vi tok oss en tur på stranda innimellom, for det var deilig å flyte litt i saltvann også…. Problemet er bare det at jeg har blitt en ordentlig pyse når det gjelder å bade i sjøen, etter at jeg så Haisommerfilmene. Ja da, du kan le, men sånn er det faktisk!! Hvis jeg tenker etter så var nok det siste gangen jeg badet i havet….

Det var NovaSol som leide ut huset “vårt”, og for morro skyld var jeg inne for å se om de forsatt hadde det i katalogen, men det hadde de ikke. Enten så har eierne tatt det tilbake, eller så har de byttet utleie firma. Hadde vært fint å kunne tilbrakt et par sommeruker der igjen!!!

#sommerferie #nyte #sol #sommer #glede #velvære #danmark #jylland #lolland #sjælland #helsingør #københavn #ferie #sommerhus #bade #basseng #sjø #hav #strand #søndag #mai #blogg

12 kommentarer
    1. Ja det hadde vært noe..å komme tilbake til nå…så det burde du undersøke..så vakkert! og helt herlig sted!! Så gode minner å ha med seg også!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg skal helt klart lete mer etter huset, for det kan jo hende at jeg er heldig å finne det ??Danmark er jo et flott land å feriere i generelt sett, men dette stedet var bare helt topp ??

    3. Åh, for et herlig sted med basseng rett utenfor! :o) Håper du finner igjen huset, eller har mulighet til å besøke området igjen! Da jeg var barn besøkte vi Legoland og Givskud Zoo, ellers har jeg vært lite i Danmark.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg