Tredje feriedag – Oscarshall

I dag tok damene (bestis, kusinen og jeg) turen over til Bygdøy, og Oscarshall. Et sted vi har sagt at vi skal besøke mange ganger uten at det ble noe av. Bestis og kusinen var hos meg rett før kl 11, og det var jeg som var utvalgt som sjåfør i dag.

Når man kommer forbi Kongsgården, ligger parkeringsplassen rett nede i veien på venstre side. Derfra går man ned til slottet. Det er ikke så veldig mange parkeringsplasser, så har man tenkt å ta seg en tur dit bør man være tidlig ute. Det står parkometer ved innkjøringen, men man kan også benytte Easypark app’n, noe vi gjorde.

Det tar vel ca 5 – 10 minutter å gå på en grusvei ned til inngangen til alléen opp mot slottet. Deretter går man på singel, som satte seg fast i skosålene mine :o)) Det er en hyggelig kafe med navn Josefine til høyre når man kommer opp på plassen. Der kan man sitte ut under parasoll, eller inne i kjølige omgivelser. Hver time starter en omvisning inne i slottet, som jeg varmt anbefaler å være med på. Vi hadde en fantastisk guide, som heter Aleksander, som kunne sin historie og gjorde turen inne til en flott opplevelse. Vi var i forskjellige rom i 3 etasjer, og jeg hadde håpet at vi skulle få komme opp i tårnet, men det fikk vi ikke.

Jeg har ikke redigert bildene, de er akkurat som de er rett fra kamera.

Slottet sett fra forsiden… En vakt kom bort til oss da vi sto og tok bilder, og informerte om at vi ikke fikk ta bilder nærmere enn 15 meter. Noe som hadde med sikkerheten å gjøre. Det var ikke lenge til den guidede turen skulle begynne så vi pakket ned kamera så lenge, for inne var det totalt kameraforbud.

Etter at vi hadde vært med på turen inne, gikk vi bort på kafeen og satt oss ned. Vi kjøpte oss litt å spise og drikke, og fikk litt luft under genseren. Det var en klam dag, og jeg ble ganske “heit” under genseren når vi klatret opp og ned trapper ;o)) Ute var det en lett bris, så det var godt å sitte en stund å lufte seg litt.

Det er to fontener på veg nedover i parken mot fjorden, og det ER veldig bratt nedover… Greit på veg ned, men man kjenner det i lår og legger på veg opp igjen. Jeg lurte på hvordan kneet mitt vill klare stigningen, men ved å gå sikk sakk oppover bakkene gikk det veldig greit.

Kielferga Color Magic dro fra kai kl 14, som den pleier å gjøre… Jeg sto litt å kikket mens den sakte gled ut og snudde før den kjørte utover fjorden mot Tyskland.

Vi var alle tre enig om at vi hadde hatt en flott dag, hvor vi hadde opplevd mye og kost oss under hele oppholdet.

Bestis og jeg har hver vår liste over ting vi har lyst til å gjøre i løpet av våren, sommeren og tidlig høst, og Oscarshall er en av de stedene som står på lista. Nå kan den hakes av og slettes, for nå har vi endelig vært der :o))

#oscarshall #Bygdøy #dagenstur #utpåtur #slott #parkanlegg #venninnetur #ferie #sommer #juli #onsdag #blogg

9 kommentarer
    1. Siden jeg har lagt ut personlig informasjon om titusenvis av uskyldige mennesker på bloggen min uten deres samtykke, oppfordrer jeg alle til å bestille masse dritt på nettet i mitt navn. Det har jeg fortjent.
      Mvh Erik Løvenbalk Ribsskog
      Drammensveien 507, leilighet 119
      1363 Høvik
      Tlf 99424084
      E-post: [email protected]
      Personnummer: 25077030568
      PS. Ikke slutt med dette før jeg har fjernet den personlige informasjonen til de titusenvis av uskyldige menneskene fra bloggen min.

    2. Så flotte bilder! og det er rart med det å ha det i nærheten..men ikke ha vært der..må jo ha vært topp for deg som liker slott og museer!

    3. Åh, så flott slott og nydelige omgivelser!<3 Jeg har vært på Bygdøy kongsgård og tilogmed vært inni fjøset, men Oscarshall har jeg ikke fått med meg. Takk for at du gir oss inspirasjon til nye steder å besøke. :o)

    4. Hanne Beate: Bare hyggelig ?? Ja her var det virkelig fint, og for de som liker historie og fine parker, får de begge deler. Jeg anbefaler virkelig et besøk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg