Ellevte feriedagen – så forbasket omsvermet

I dag har damene, Bestis, kusinen og jeg, vært en tur ved Kirkeruinene i Nes, Akershus. De andre to har vært der en gang før, men det var første gangen for meg. Jeg hadde googlet litt før jeg dro sånn at jeg viste litt mer om hva jeg hadde i vente. Syntes det er greit å være litt forberedt.

Det var bare en familie som ruslet rundt der når vi kom, og når de kom hadde vi plassen helt for oss selv.

Det jeg ikke var så forberedt på, var at jeg skulle bli omsvermet av tusenvis av blodtørstige mygg. De var overalt, sånn at det var nesten umulig å konsentrere seg om å ta bilder. Så fort man sto stille et lite øyeblikk, gikk de til angrep. Jeg er jo allergisk mot mygg, og ser helst at jeg ikke får noen stikk. I dag kom jeg hjem med stikk oppe i hodebunnen, bak øret, øyebrynet, begge lårene og oppe på venstre hånd. Det har ikke begynt å klø enda, men det begynner vel snart tenker jeg.

Kirkeruinene ligger på Disen i Akershus, ved neset der elvene Glomma og Vorma møtes. Kirken ble først oppført på 1100 tallet, og har blitt utvidet og restaurert i flere omganger.

Klokketårnet ble reist og inviet i 2010 av Årnes Rotaryklubb.

Se på røttene til det som en gang var et stort tre. De strekker seg langt utover gressbakken, og man kan bare lure på i hvilket århundre treet så dagens lys for første gang.

Vi forsøkte å finne ut hvilke elv som var Glomma og Vorma, men vi ble bare mer forvirret når vi så på det gamle kartet som sto på tomten. Så jeg får bare si at her kan man se en elv, hihi!

Inne i kirkeruinene blir det holdt både konserter og bryllup. Iflg en mer informert kusine, så var det en god del kjente artister som har hatt konsert i ruinene. Kan tenke meg at det er en fin opplevelse, man sitter inne men samtidig ute :o))

På grunn av all myggen ble vi ikke så lenge som vi først hadde tenkt der… Vi hadde planlagt å spise nisten våres ute i det fri, men tanken på selv å være mat var ikke fristende. Derfor foreslo jeg at vi kjørte videre opp Kongsvingerveien til Sandgrunn, hvor det er en veikro som jeg vet serverer god mat. Sånn ble det.

Alle sammen bestilte Fish and Chips med husets dillsaus og salat, og det var supergodt. Litt stor porsjon, så vi måtte dessverre legge igjen på tallerkenen. Vi satt i en del av huset som ny ut med panoramavinduer, hvor vi hadde utsikt over Glomma.

Det har vært en fin dag og tur, til tross for all myggen…..

#utpåtur #dagenstur #kirkeruiner #nes #disen #glomma #vorma #historie #norgeshistorie #sangrunn #veikro #biltur #sensommer #august #torsdag #blogg

 

12 kommentarer
    1. Anonym: Tusen takk :o)) Jeg er også veldig glad i sånne steder, og tenker at jeg skal ta en tur litt senere på høsten…. Når myggen har gått i dvale :o))

    2. Flotte bilder. Man føler seg liten på slike steder. Det er ikke lite slike gamle kirkesteder kan fortelle oss, vi vet kun en liten brøkdel nå. Kan tenke meg at det blir en lun stemning nå man har konserter der. Kjipt med all myggen men var sikkert en flott tur. Ikke rart man vil komme tilbake ditt når man ser på disse bildene.

    3. Wow! Det bildet av myggen var jo helt fantastisk da…selv om den er innpåsliten og ekkel..hihih..Du koste deg nok uansett..Flotte bilder!

    4. Åh, så fine bilder! Hvert år pleier vi å være på Romeriksmarkedet (bruktmarked) ved Vormsund første helga i juni, men disse kirkeruinene har vi tilgode å besøke. Så fint med en sånn dag og samtidig spise god middag.

    5. Helge: Tusen takk :o)) Jeg syntes det er noe magisk over slike gamle ruiner, og fantasien får løpe fritt om alt disse gamle veggene har fått være med om. Ja, myggen har ikke gjort dagene etter så festlig for meg… Jeg har att feber og klør så jeg blir gal.

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Nå kunne jeg ha vært frekk å sagt tusen takk angående myggbilde, men… Jeg låne bilde fra Google, og glemte å skrive under at det ikke var mitt. De andre bildene var dog mine, så de kan jeg god samvittighet takke for ;o))

    7. Hanne Beate: Tusen takk :o)) et var veldig flott, og nesten litt magisk ved kirkeruinene. Du burde virkelig ta deg en tur, men som sagt utstyr deg med middel mot mygg hvis du har tenkt deg dit i tiden de er aktive. (dersom du reagerer på mygg da) Veldig koselig på Sandgrunn, utrolig god mat og servicen er på topp :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg