Deilig grønnsaksgryte på en sløv søndag

Da jeg var i Sverige i på fredag kjøpte jeg inn masse grønnsaker til min gode og lune gryte som jeg hadde bestemt at jeg skulle lage i dag… Jeg pleier å lage denne gryta innimellom når jeg syntes at jeg har spist for lite sunn mat, og nå var det definitivt på tide igjen.

Bildene og noe av teksten i dette innlegget, er fra et innlegg jeg laget i 2013. Jeg tok meg friheten til litt gjenbruk med redigering :o))

I utgangspunktet fant jeg denne oppskriften i en av mine vegetar kokebøker som en Ungarsk Grønnsaksgryte, men jeg har stadig endret på den så den har blitt mer min etter som tiden har gått. Jeg liker at grønnsakene mine er møre og kokt, noe som de ikke skulle være i originaloppskriften.

Vanligvis pleier jeg å bruke den mengden grønnsaker som står under her, men i dag nedjusterte jeg en del. Det er bare jeg som skal spise den, og da den er ikke god når den blir varmet opp flere ganger eller fryses ned, er det greit å ikke lage så stor porsjon.

Nedenfor kan du se hvilke grønnsaker jeg har brukt, og hvordan jeg har laget den:

Grønnsaker:
3 paprika, en purre, en sellerirot, 3 selleristenger, 4 gulerøtter, 1 løk, 5-6 mellomstore poteter, 1 boks hakkede tomater med urter eller med hvitløk, 3 terninger grønsaksbuljong eller 1/5 glass ferdigblandet.

Krydder:
Karve, urtesalt eller vanlig salt, oregano, estragon, pepper, hvitløkspulver og paprika, eller ditt favorittkrydder for her er alt lov.

Fremgangsmåte:
Skjær opp alle grønnsakene i terninger. Når det er gjort hell litt olje (solsikke eller rapsolje) i kjelen og begynn med å steke potetene og løken. La dem surre i oljen til løken er blitt glatt før du har i alle de andre grønnsakene, boksen med tomater, buljong og krydder. Fyll opp gryta med vann etter hvor bløt du ønsker den. Personlig pleier jeg å ha i ca 1 liter vann til denne mengden med grønnsaker. Ønsker du en litt tykkere konsistens på gryta bør du bruke en potetsort som lett blir melete når den kokes. 

Gryta kan spises uten tilbehør, men personlig så pleier jeg å bruke ris til.

#middag #grønnsaksgryte #grønnsaker #krydder #grøntoggodt #mat #sundt #godt #sensommer #august #søndag #blogg

4 kommentarer
    1. Nammm…ser jo så godt ut..men uten kjøtt så blir man jo så fort sulten igjen! Men her kan man jo tilsette både pølser eller kjøtt…flott tips!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg