Tjuesjette feriedag – med bankende hjerte og høy puls

I dag var det at det skulle skje, Ronja og Vinja hadde time hos dyrlegen kl 10:15 til den årlige kontrollen og vaksine. Jeg ville jo at denne morningen skulle gå som normalt som mulig, og jeg tror faktisk at det ble sånn helt til siste slutt.

Jeg hadde jo vært klok nok til å hente reiseburene deres et par dager i forveien, slik at de var vant til at de sto der. De har snust på dem, vært en rask tur inne i dem og godtatt dem. Når klokka nærmet seg 09:30 fikk mamsen bankende hjerte og høy puls, mens jeg forsøkte å finne ut den lurest måten å få de inn i reiseburene uten for mye stress.

Vinja lå og dorma seg på senga, og jeg burde jo ha begynt med henne, men det gjorde jeg jo ikke. Tok Ronja først, som forsøkte å stikke av, men jeg fikk tak i henne og uten for mye protester nærmest gikk hun inn i buret selv. Så var det Vinjas tur, men hvor var nå den førkna blitt av da? Jeg fant henne til slutt under senga mi, og eneste måten å få henne fram på var å bruke langkosten…. Det høres mer dramatisk ut enn det var, men etter noen minutter som virket lengre kom hun fram og jeg løftet henne opp og fikk satt henne inn i buret.

De var helt stille så lenge de sto ute i enteen, men med det samme jeg satte dem i bilen og spente fast buret begynte konserten… Det ble mjauet både høyt og sårt hele veien til Lørenskog :o))

Bestisen bor like i nærheten, så jeg kjørte bortom å hentet henne… Alltid greit å ha med noen som selskap når man skal til dyrlegen. I tillegg til at jeg fikk hjelp til å bære inn pusene også. Det ble litt tid å vente siden vi var ute i så god tid, men vi har ikke vond for å finne noe å prate om så tiden gikk ganske fort den.

Begge kattene fikk klippet klørne sine, vaksinert seg, lyttet på, kjent på og veiet… Det siste gruet jeg for, ettersom Ronja er for stor, og ganske riktig frøken Lillepuzdatter hadde lagt på seg litt. Nå må hun ut å gå på tur med meg i bånd, så får vi se om det har en effekt i tillegg til et strammere matregime. Vinja derimot var helt fin på vekt. Alt de likte dyrlegen noe særlig er vel å ta i, men jeg syntes faktisk at de ikke var så misfornøyde og stresset som de pleier å være.

De var ikke lei seg for å komme hjem igjen, og med det samme jeg åpnet dørene til burene deres føyk de ut. Løp fra rom til rom for å sjekke at alt var som det skulle være, før de roet seg ned.

Hvem som er mest glad for at dyrlegebesøket er over, kattene eller jeg er jeg usikker på, men godt er det i allefall :o))

#dyrlegen #årskontroll #vaksinering #klør #klippe #undersøkelse #katter #Lørenskog #evidencia #sensommer #august #fredag #blogg

14 kommentarer
    1. he he ,synes eg ser dokke i aksjon,men så er det lenge til neste gang,ja du får ta begge pusane med på tur,hvet om flere som går tur med sine katter i bånd jeg 🙂

    2. SÃ¥ bra det gikk bedre en forventet..og ja..de blir vel eldre, og vet at de kommer hjem etterpÃ¥..men klippe klør? jeg har sÃ¥nn klore stativ min bruker flittig..og har aldri klippet henne…skal man det altsÃ¥? hihihi..eller det pga innekatt? Fine pusene..noen er litt overvektig..andre ikke..sÃ¥nn er det bare…

    3. Hehe kjekt at det gikk bra både for pusene og matmor da 🙂 jeg har aldri tatt katten til dyrlegen årlig og aldri klippa klørne til mi. Hun hadde klikka om eg gjorde det. Men hu e jo utekatt som innekatt så hu får sikkert kvessa klørne ute 😉

    4. Så godt å være ferdig med det, både for matmor og pusefrøknene. Det er forskjellig ting man gruer seg til, men ofte går det da bedre enn forventet og man er lettet når man er ferdig.

    5. Jeg har jo ikke katt mer, men husker bilturer med katt som et lite mareritt! En gang ga jeg beroligende til en av pusene før vi dro – for det var bedre enn panikken! 🙂 Da er du ferdig med dette for ett Ã¥r igjen hvis et ikke kommer pÃ¥ noe ekstra! 🙂

    6. fruensvilje: Ronja blir nok gjerne med ut på tur, bare hun venner seg til båndet. Vinja tror jeg kan bli et større problem, men jeg gjør et forsøk :o)) Huff ja, det å ta de med til dyrlegen er ikke så festlig for noen av oss, så ja det er godt det bare er en gang i året ;o))

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Vinja er og har alltid vært flink til Ã¥ klore pÃ¥ stativene, og det var ogsÃ¥ derfor jeg mÃ¥tte demontere det store… Hun koret det i filler. Derfor trengte dyrlegen bare stusse hennes klør… Ronja derimot er ikke noe flink til Ã¥ klore pÃ¥ stativene, og derfor blir klørne hennes sÃ¥ lange.

      Ronja er alt for tung, og hun må ned i vekt. Ideelt sett 2 kg, men vi tar gram for gram her :o))

    8. Tone: Hadde mine vært ute, så hadde jeg ikke trengt å klippe klørne på de jeg heller. Ja, jeg er så glad for at det gikk så bra som det gjorde i dag. De var litt sløve og trøtte da de kom hjem, men etter å ha sovet litt var de høyt og lavt igjen, hihi!!

    9. Hanne Beate: Hehe, jeg vet ikke hvem som var mest lettet nÃ¥r det var over, meg eller kattene :o)) Det er viktig at de blir undersøkt, for katter og andre dyr er flinke til Ã¥ skjule at de ikke er i form. NÃ¥ driver de med kveldstrimmen sin… Jager etter hverandre igjennom heimen og ut pÃ¥ balkongen og inn igjen.

    10. karidansen: Jeg skulle ønske de var mer glad i kjøre bil… Da kunne jeg ha tatt de med meg pÃ¥ ferie, men den konserten orker jeg ikke… De viser sin missnøye med Ã¥ frese og knurre for Ã¥ innbille dyrlegen om at de er farlige, men det er bare lyd, hihi! Tror vi alle tre er glad det er et Ã¥r til neste gang :o))

    11. Søtmonsen ): Du skulle ha sett dem da jeg hentet reiseburene for noen dager siden, så bare bakbeina på dem før de forsvant, hihi!! Jo, nå skal Ronja få gå i bånd som en liten hund, og det vil nok hjelpe på vekta hennes :o))

    12. Dette gikk kanskje bedre enn forventet? Bare man forbereder dyra pÃ¥ det sÃ¥ gÃ¥r det bra. Godt at du satte frem reiseburene 2 dager før. Dyr skjønner mye og liker seg best i vante omgivelser. Var i Oslo igÃ¥r og gik ken tur langs Akerselva. SÃ¥ fint det var i omrÃ¥det opp mot kunsthøgskolen. Vil tro at folk pÃ¥ Sagene hører Akerselva godt, var innom Mathallen – ligger i et sikkelig kreativft omrÃ¥de med dans og teater. Ellers hang jeg ut flagget i dag til ære for Mette-Marit. Ha en fin dag.

    13. Helge: Jeg forberedte kattene så godt jeg kunne, og jeg tror nok de var ganske så avslappet helt frem til de skjønte at de skulle inn i reiseburene. Siden de ikke reiser bort noe mer enn til dyrlegen, så forbinder de jo bare burene med det besøket også.

      Ã… gÃ¥ langs Akerelva er en veldig fin tur, mye Ã¥ se pÃ¥… Jeg har vært pÃ¥ Mathallen flere ganger, sammen med arbeidskolleger og i privatsammenheng. Veldig fint der, og i omrÃ¥det rundt :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg