Pratet vi så høyt?

Når man tar offentlige transportmidler er det alltid anledning til å observere hva andre medpassasjerer gjør… På veg til jobb i dag gikk jeg som vanlig på siste vognen på t-banen, og den var full av ungdommer tidlig i tenårene. Litt ør i hode etter å ha sovet veldig hard og lenge, var jeg ikke helt klar for lydnivået der inne.

Omtrent alle sammen snakket i munnen på hverandre, og veldig høyt… Det nærmest smalt i trommehinnene mine der jeg sto. Vanligvis bryr jeg meg ikke så veldig mye om at folk snakker høyt, for det gir meg en mulighet til smyglytte til hva de snakker om. Det var veldig fristende å gå lengre frem til neste vogn, men jeg valgte til slutt ikke å gjøre det.

Mer under bildet.

Mischievous Little Girls
Licensed from: Creatista / yayimages.com

Så begynte hode mitt å våkne mer til liv, og tankene kom sigende inn… Når jeg var på den alderen, hvordan var jeg og mine klassekamerater? Pratet vi i munnen på hverandre, og ropte over de andre for å bli hørt. Jeg kan ikke huske at vi gjorde det, men jeg har kanskje fortrengt det. Vi var sikkert ikke noe annerledes vi heller, og læreren måtte helt sikkert be oss om å senke lydnivået.

Hva mener du, er lydnivået på ungene/ungdommen høyere nå enn da du var på samme alder?

#barn #unge #ungdommer #rope #skrike #lyd #støy #bedrefør #blogg

8 kommentarer
    1. Hehe, ja det tror jeg det må være. Vi har en 8-åring, og i bursdager med han er både lyd- og aktivitetsnivået ganske så høyt ja!

    2. Jeg tror nok bare det er vi som er blitt gamle…hihih..eller ihvertfall jeg…for jeg orker ikke sÃ¥ mye brÃ¥k og skrik fra unger mer…sÃ¥ jeg mener helt klart at de er blitt mer høylytte!

    3. Tror ungdommen snakket høyt før også. Den gang var man flinkere til og snakke, idag går samtalen mye via digitale kansler. Men vi voksne kan skape like mye støy når vi prater. Så det er bra at man fortsatt kan snakke sammen. La ungdommen preike, vanlig samtale kan aldri bli det samme som sms eller mail.

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja jeg har nå i alle fall passert halvgodt for et par år siden så jeg begynner nå å dra på åra, hihih!! Etter som jeg tenker over det, så var vi nok høylytte vi også, men så hadde vi foreldre, lærere eller andre voksne som snakket til oss å ba oss dempe oss.

    5. Helge: Du har helt rett, for det er ikke bare barn og unge som prater høyt. Det gjør vi voksne til gangs ogsÃ¥ ;o)) Jeg er helt enig med deg la dem prate, heller det enn at de sitter med hver sin mobil Ã¥ snakker med hverandre… Selv nÃ¥r de sitter ved siden av.

    6. At folk ikke tar hensyn når de snakker sammen eller i tlf i offentligheten syns jeg er respektløst haha for jeg mener det går an å snakke sammen med sidemannen på en litt lavere volum når du er ute blant folk.

    7. Tone V. Vinningland: Jeg syntes det er verre når sitter å skravler i mobilen, og prater så høyt at jeg hører alt som blir sagt. Det er jo ikke alt som egner seg for andres ører ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg