Skriver du julekort?

I går kveld satte jeg meg godt til rett i sofakroken for å skrive julekort… Jeg hadde så mange igjen fra tidligere år, slik at jeg slapp å kjøpe noen nye kort i år. Noen fikk fine doble kort i konvolutt med nisser og glitter på, mens andre må nøye seg med et åpent som alle kan lese. 

Det å sitte sånn i førjulstiden og skrive julekort å kikke på de man fikk året før burde være en koselig ting… Hvis man da hadde fått noen å kose seg med da. For det er en kjensgjerning at “vi” skriver mindre og mindre julekort, og heller sender SMS, MESSENGER hilsner eller en festlig hilsen på Facebook. Jeg sier ikke at det ikke er hyggelig, men jeg savner det å gå i postkassen å hente julekort. Lese dem å fylle opp julepostmappen på veggen. De siste årene har jeg fått så få julekort, at jeg har latt de gamle kortene være i mappen. Ellers hadde den vært så slunken og trist å se til.

Mer under bildet.

Christmas Card
Licensed from: WaD / yayimages.com

Til tross for at de fleste har sluttet med å sende julekort til meg i posten, så insisterer jeg på å skrive til mine faste…!!

Jeg syntes det er litt trist at vi har sluttet med å skrive kort til hverandre, og heller bare sender elektroniske hilsner. Resten av året er det greit med SMS, MESSENGER, WHATSAPP eller Facebook, men til jul syntes jeg at vi burde ta oss bryet med å skrive og sende julekort til hverandre.

Hva med deg, skriver du fortsatt julekort eller blir det bare julehilsen på SMS ol?

#julekort #jul #tradisjon #skrive #sende #hilsen #sms #messenger #whatsapp #facebook #trist #blogg

14 kommentarer
    1. Jeg husker fra jeg var yngre, at mor og jeg satt og skrev julekort. Det var veldig koselig og litt slitsomt med alle som skulle skrives. Vi hadde skrevet opp de vi fikk fra året før, og så sendte vi til de året etter. Nå skriver jeg bare noen få, og de vi får fra er gjerne maskinskrivne brev som blir kopiert. Mye koseligere med håndskrevne som er skrevet som en personlig hilsen synes jeg. :o)

    2. Jeg er fryktelig dårlig på det, selv om det hender at jeg greier å sende ut et, eller to stk et eller annet år 🙂
      Det hender jeg kjøper disse “gavekortene” på Plan, der man kjøper f. eks myggnett mot malaria, og så sender jeg ut noen av de til farmor, og noen tanter og onkler her og der- har blitt dårlig med det i år, men :/

    3. Skreiv masse julekort før..men da jeg ble syk var det en av tinga jeg måtte kutte ut for ikke å bli helt stressa på alt jeg måtte gjøre før jul… Men julekort i posten har en helt egen sjarm <3<3

    4. Jeg gjør ikke det…og var ikke flink den tiden man skulle gjøre det…Alle lagde fine bilder av barn og dyr..og jeg fikk aldri rota meg til det…så jeg var så glad når det ble borte…for fikk jo så dårlig samvittighet når jeg aldri sendte tilbake..MEN det var koselig..jeg er enig i det..men man må sende selv også…og DET er ikke jeg flink til…Koselig å holde på noen tradisjoner..og lurt å spare på kort..særlig nå i disse tider…har mange i juleesken jeg også…kos deg med å skrive! ha en god kveld!

    5. Mange har tradisjon med julekort og skriver til alle, så må man ta seg tid til og stå i kø på postkontoret. Men for min del skrev jeg julekort før men ikke nå, for lettvint med sms og mail. Men de ter koslig med et julekort i posten og jeg har tatt vare på gamle julekort fra mine besteforeldre. Posten har tøffe uker nå og alle post-i-butikker er fulle av pakker og masse folk. Porto er dyrt men tradisjoner er tradisjoner – så julekort vil aldri dø ut tross vår digitale hverdag.

    6. annebe: Det er jo forståelig at du kuttet ut julekortskrivingen når du ble syk…, for det kan være et stressmoment. Har ikke blitt så veldig mange i min postkasse, men litt flere enn jeg trodde det skulle bli heldigvis ;o))

    7. Toini: Jeg har ikke brydd meg noe serlig om hvordan kort andre har sendt… Har nok fått min dose av disse forseggjorte kortene jeg også, men har aldri laget noe sånt selv. Tenkte på det et år at jeg skulle ta bilde av meg og kattene… Hahaha, er nok lettere å få hunder til å sitte stille enn katter. Bildene ble elendige ;o)) Ha en fin Lille julaften.

    8. Helge: Ja det er synd at portoen har blitt så dyr… Dette året hadde jeg jo kort fra før, og betalte ikke noe for dem… Portoen på kortene og pakkene jeg sendte var svimlende, usj! Jeg har vært heldig de gangene jeg har vært innom posten, ikke noe kø så jeg var ute igjen i løpet av noen få minutter ;o)) Ha en fortsatt fin lille julaften ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg